arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۴۹۱۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۹ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲

جنگ لفظی پکن - توکیو باز هم بالا گرفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جنگ لفظی چین و ژاپن بر سر جزایری که هر دو کشور ادعای مالکیت آن را دارند، بالا گرفته است. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در مصاحبه‌ای که روز گذشته با روزنامه وال استریت ژورنال انجام داد گفت که در صورتی که چین برای تحمیل منافعش دست به زور بزند، کشورش آمادگی هرگونه رویارویی نظامی را دارد. به عقیده برخی از تحلیلگران، سخنان اخیر نخست وزیر ژاپن حکایت از تغییر سیاست دفاع ژاپن دارد. روز یکشنبه نیز در رژه سالانه ارتش ژاپن در شهر آزاکا، آبه گفت: «وضعیت امنیتی در اطراف ژاپن حساس‌تر شده است. نیروهای ارتش باید بدانند، تمرینات نظامی، آن‌ها را از هرگونه تهدیدی محافظت می‌کند و وجود‌این ارتش به خودی خود یک عامل بازدارنده است.»

سال‌ها است که چین و ژاپن بر سر مالکیت جزایر سنکاکو که در چین با نام دیائویو از آن یاد می‌شود، اختلاف دارند. چند روز پیش، چهار فروند هواپیمای نظامی چین بر فراز آب‌های بین المللی در نزدیکی جزیره اوکیناوای ژاپن پرواز کردند. ژاپن هم برای تلافی‌این اقدام دو جنگنده خود را روز بعد در‌‌ همان منطقه به پرواز درآورد.

مقام‎های چین، ژاپن را به‌ایجاد تنش متهم می‌کنند. جنگ یانشنگ، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «اگر ژاپن به اقدامات تحریک آفرین خود ادامه دهد، یا به هواپیمایی شلیک کند، ما آن را یک اقدام جنگی تلقی می‌کنیم و قاطعانه واکنش نشان خواهیم داد.» به نظر می‌آید مناقشات ارضی بین‌این دو کشور، به یک بحران خطرناک برای منطقه تبدیل شده است.
 جاسوسی از چین
در ميانه افزايش تنش‎هاي ميان دو كشور، خبرگزاری کیودوی ژاپن فاش کرده است که آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ٢٠١١ از ژاپن درخواست کرده برای شنود اطلاعات فیبرهای نوری که از‌این کشور می‌گذرند همکاری کند. به‌این ترتیب آژانس امنیت ملی آمریکا می‌خواسته به اطلاعات فیبرهای نوری منطقه آسیا پاسیفیک، از جمله اطلاعات شخصی، دست پیدا کند. خبرگزاری کیودو می‌گوید دسترسی به فیبرهای نوری محدوده ژاپن به‌ایالات متحده‌این امکان را می‌داده که از چین جاسوسی کند. بنا به گزارش‌این خبرگزاری، ژاپن درخواست همکاری برای شنود فیبرهای نوری را رد کرده است.
نظرات بینندگان