arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۰۲۵
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

برنامه آمريكا براي بازگشت نفت ايران به‌ اروپا/ عراق مانع جديد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



همزمان با دستيابي آمريكا به تكنولوژي استخراج نفت از ذخاير نامتعارف و افزايش عرضه نفت سبك به بازار اروپا، تقاضا براي نفت سنگين ايران افزايش يافته است و در اين بين نفت سنگين عراق و اورال روسيه تاكنون نتوانسته پاسخگوي نياز پالايشگرهاي اروپايي باشد.

به گزارش مهر، تحريم نفت صادراتي ايران توسط 28 كشور عضو اتحاديه اروپا به تدريج دو ساله مي‌شود و با گذشت حدود دو سال و با وجود مهار قيمت طلاي سياه توسط كشورهاي عربي عضو اوپك، روسيه و آمريكا، اما هم اكنون خلاء نفت سنگين ايران در بازار اروپا به چشم مي‌خورد.

در شرايط فعلي آمريكا با دستيابي به تكنولوژي استخراج و فرآورش ذخاير نامتعارف نفت و گاز همچون " شيل گس و شيل اويل‌ها " به يكي از كشورهاي صادركننده نفت و گاز تبديل شده است اما اين اين موفقيت آمريكايي‌ها براي صنعت نفت ايران هم خالي از دستاورد نبوده است.

با آغاز توليد نفت از ذخاير نامتعارف، ميزان عرضه نفت سبك به بازار جهاني با افزايش قابل توجه‌اي روبرو شده است و در شرايط فعلي بازار نفت به ويژه در منطقه اروپا با كسري شديد نفت خام‌هاي سنگين و ترش روبرو است.

پس از تحريم نفت سنگين ايران در بازار اتحاديه اروپا، نفت سنگين عراق و تا حدودي نفت خام اورال روسيه جايگزين نفت صادراتي ايران شد اما هم اكنون علاوه بر افزايش قيمت اين دو نوع نفت خام از نظر كيفيت هم قابل رقابت با نفت سنگين صادراتي ايران نيست.

به عبارت ديگر هم اكنون نفت خام سنگين ايران در بازار اروپا در مقايسه با نفت سنگين عراق و اورال روسيه ارزش و جايگاه واقعي خود را پس از سه دهه پيدا كرده است و از اين رو پيش‌بيني مي‌شود در صورت رفع موانع تحريم در مدت زمان كوتاهي امكان از سرگيري حجم قابل توجه صادرات نفت سنگين ايران به بازار اروپا فراهم شود.

در اين بين تكنولوژي آمريكايي‌ها در استخراج و پالايش ذخاير نامتعارف نفت خام به نوعي در خدمت صنعت نفت ايران قرار گرفته است زيرا با توليد نفت از ذخاير نامتعارف با فنآوري آمريكايي، جاي خالي نفت سنگين ايران در قاره سبز بيش از گذشته براي پالايشگرها به چشم مي‌خورد.

از سوي ديگر هم اكنون كارشناسان بازار انرژي از نفت سنگين بصره عراق و نفت سنگين قزاقستان به عنوان مهمترين رقباي نفتي ايران براي حضور در بازار اتحاديه اروپا ياد كرده و تاكيد مي‌كنند: ايران هم از ذخاير نفت سنگين قابل توجه‌اي براي حضور بلند مدت در بازار اتحاديه اروپا برخوردار است.

عراق مانع جديد ايران براي بازگشت به اروپا

يكي از از مهمترين ذخاير نفت سنگين ايران در ميدان آزادگان جنوبي قرار دارد كه هم اكنون با ميدان مجنون عراق مشترك است و نوع كيفيت اين نفت سنگين بي‌شباهت به سبد نفت سنگين صادراتي ايران و حتي اورال روسيه نيست.

در حال حاضر ايران از ظرفيت برداشت روزانه 50 هزار بشكه نفت از ميدان آزادگان جنوبي برخوردار بوده اما عراق با استفاده از مشاركت شركت انگليسي شل اخيرا ظرفيت استخراج طلاي سياه از اين ميدان مشترك با ايران را تا مرز 140 هزار بشكه در روز افزايش داده است.

افزايش استخراج نفت سنگين توسط عراق از ميدان آزادگان جنوبي، علاوه بر اينكه منجر به عدم النفع روزانه ايران از اين ميدان مرزي مي‌شود، كه فضا براي بازگشت مجدد ايران به بازار نفت سنگين اروپا را هم در آينده با محدوديت‌هاي بيشتري روبرو خواهد كرد.

به عبارت ديگر در صورت افزايش استخراج نفت سنگين بيشتر عراق از ميدان مشترك آزادگان جنوبي، عملا امكان پاسخگويي به تقاضاي نفت سنگين در اروپا وجود دارد و از اين رو در صورت تاخير در برداشت نفت و طولاني شدن پروسه تحريم‌ها، عملا درهاي بازار نفت اروپا بر روي ايران را بسته‌تر از گذشته مي‌كند.

نظرات بینندگان