arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۲

غرویان: برای اثبات حقانیت خود در مساله هسته‌یی می‌توانیم "مباهله" کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: در حال حاضر در سطح جامعه ما مصادیقی برای مباهله وجود دارد و ما برای مثال می‌توانیم در سطح کلان برای اثبات حقانیت خود در مسئله هسته‌یی به مباهله با دولت‌هایی که با ما در این زمینه مخالفت می‌کنند بپردازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن غرویان اظهار کرد: علامه طباطبایی (رض) در ذیل آیه مباهله می‌فرمایند مباهله منحصر به پیامبر(ص) و زمان ایشان نیست و هر شخصی می‌تواند در هر مسئله مورد نزاع با طرف مقابل خود مباهله کند.

وی افزود: مباهله به معنای این است مثلا بنده با طرف مقابل خودم بر سر یک مسئله مالی اختلاف داریم، من می‌گویم که از آن شخص طلبکارم ولی وی می‌گوید اینگونه نیست و بر سر راست و یا دروغ بودن یک مسئله یا یک ادعا اختلاف داریم. آن وقت من می‌توانم بگویم که من شما را نفرین می‌کنم به این ترتیب که اگر وی دروغگو است از سوی خدا عذاب و مشکلی بر تو وارد شود و او نیز می‌تواند اینگونه عمل کند من هم بگویم که من هم نفرین می‌کنم که اگر شما به دروغ ادعا می‌کنی عذاب و شری از سوی خدا بر تو نازل شود و خیر نبینی.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: اتفاقا در حال حاضر در میان مردم این بحث رایج است مثلا کسی به دیگری ظلمی می‌کند و آن مظلوم سند و مدرکی ندارد که بتواند حق خود را بگیرد و به طرف مقابل خود می‌گوید که تو را به خدا واگذار می‌کنم، ان‌شاءالله که در زندگی خود خیر نبینی که این نوعی "مباهله " است. چون به این وسیله دارد طرف مقابل خود را نفرین می‌کند.

غرویان گفت: یا مثلا فرزندی نسبت به پدر و مادر خود بدرفتاری می‌کند آنان آن فرزند را نفرین می‌کنند که این را نیز می‌توان نوعی مباهله دانست.

وی ادامه داد: معنای فرود عذاب حتما به این معنا نیست که مثلا سنگی از آسمان بیاید و به سر انسان بخورد به هر حال یک گرفتاری و سختی که نشانه عذاب الهی است بر طرف دروغگو وارد می‌شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: براساس فرمایش علامه طباطبایی این موضوع در حال حاضر نیز صدق می‌کند و موضوع آن نیز می‌تواند هر موضوع اختلاف‌انگیزی باشد.

غرویان گفت: سردمداران یک جامعه نیز می‌توانند در مسائل کلان سیاسی‌، اجتماعی به نمایندگی از یک ملت به وسیله یک کسی به مباهله بپردازند، بنابراین هم از نظر موضوع مورد مباهله این موضوع وسعت دارد و شامل تقریبا هر مطلبی می‌تواند بشود و هم افراد به نمایندگی از یک جامعه می‌توانند مباهله کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حرف ما در دنیا این است که فعالیت هسته‌یی‌، حق ما است و دنیا نیز می‌خواهد بگوید که شما حق ندارید و از این انرژی هسته‌یی در جهت مسالمت‌آمیز نمی‌خواهید استفاده کنید بلکه می‌خواهید بمب اتمی ساخته و از آن به عنوان سلاح کشتار جمعی استفاده کنید. این در حالی است که ما می‌گوییم ما راست می‌گوییم و می‌خواهیم از این انرژی برای مصارف مسالمت‌آمیز مانند استفاده در صنعت برق و سایر انرژی‌ها بهره ببریم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: در این مسئله دولت‌هایی مخالف ما هستند و ما می‌توانیم با آنها مباهله کنیم.

غرویان اظهار کرد: در واقع ما با این کار می‌توانیم حقانیت خود را اصلاح کنیم و در واقع شفافیت ادعای خودمان را هم اعلام کنیم چون پیامبر اکرم هم در جریان مباهله از یک روش روانشناختی استفاده کردند یعنی گفتند که من، عقایدم، دینم، بر حق است و شما اگر این را قبول ندارید حاضرم که مباهله کنم.

وی ادامه داد: به نظرم همین که پیامبر اکرم از این روش مباهله استفاده کردند اثر خود را بر علمای مسیحی نجران گذاشت، یعنی ترس‌، رعب و وحشتی از نظر روحی و روانی بر علمای مسیحی نجران وارد شد و این حالت همان عذابی بود که می‌خواست بر آنها نازل شود.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: در مصادیق انجام مباهله در تاریخ ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد، ولی به طور کلی به نظر من مباهله یک نوع مانور در ادعا، اتقان راه و صلابت راهی است که انسان دارد طی می‌کند و مسائلی که به نظر ما حق است و هیچ جای شک و شبهه‌ای در حقانیت آن وجود ندارد می‌تواند مصادیق مباهله باشند، اما در جایی که نسبت به حقانیت یک مسئله‌ای شک و شبهه‌ای وجود دارد و در آن تردید و ابهام وجود دارد و مسئله براساس ظن است و یقین بر آن وجود ندارد آنجا موردی برای مباهله وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان