arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲

لاریجانی: مذاکرات با مقامات چین سازنده بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس کنگره خلق شانگهای گفت: ایران و چین باید به یک رابطه پیشرفته و پایدار اقتصادی برسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی ، این ایکوای  رئیس کنگره خلق شانگهای و شماری از مقامات ارشد این منطقه شامگاه پنجشنبه با دکتر علی لاریجانی و هیات همراه دیدار و گفتگو کردند.
 
رئیس مجلس کشورمان طی سخنانی ایران و چین را دو کشوری خواند که دوستی آنها ریشه در تاریخ دارد.
 
وی با تاکید براینکه ایران از توسعه چین خوشحال است افزود: در شرایط کنونی دنیا قدرتمند شدن چین یک نکته مهم و مثبت است.
 
دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه سفرش به چین با هدف ایجاد همکاری ها گسترده بین دو کشور صورت گرفته است گفت: مذاکرات ما با مقامات ارشد دولت چین بخصوص آقای شی جین پینگ بسیار سازنده بود.
 
وی تصریح کرد : با توجه به تحولات گسترده ای که در آسیا و خاورمیانه در جریان است لازم بود با دوستان چینی رایزنی هایی داشته باشیم.
 
لاریجانی همکاری های ایران و چین در زمینه اقتصادی را مکمل یکدیگر خواند و افزود: چین برای توسعه نیاز به انرژی مطمئن دارد و ایران نیز مهمترین کشور آسیا و با ثبات لازم می تواند تامین کننده این نیاز باشد.
 
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها در مسیر توسعه ایران سنگ اندازی هایی نظیر مساله سازی برای موضوع هسته ای کردند، تاکید کرد: ما از این مرحله بخوبی عبور می کنیم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، چین را از اولویت های سیاست خارجی ایران عنوان کرد و افزود: زمینه های خوبی برای همکاری بین استانهای ایران و شانگهای به خصوص در عرصه سرمایه گذاری وجود دارد.
 
خانم این اینگوای نیز در اظهاراتی سفر رییس مجلس ایران و هیات همراه به شانگهای را برای توسعه روابط مهم ارزیابی کرد و افزود: ما ازاینکه مذاکرات سازنده و موفقی در پکن با رهبران چین از جمله آقای شی جین پینگ داشته اید بسیار خوشحال هستیم.
 
رئیس کنگره خلق شانگهای به روابط تاریخی بین ایران و چین اشاره کرد و افزود: گسترش تبادلات دو کشور با توجه به چشم انداز روشن روابط بسیار با اهمیت است.
 
وی در ادامه توضیحاتی در مورد برنامه توسعه شهر شانگهای با توجه به چشم انداز سال 2020 میلادی برای هیات ایرانی ارائه کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در راس هیاتی از مقام های اجرایی و نمایندگان مجلس وارد شانگهای شد.
 
لاریجانی که به دعوت رسمی رئیس کنگره ملی خلق چین از روز سه شنبه این هفته سفر چهار روزه ای به این کشور را آغاز کرده امشب عازم شهر شی آن مرکز استان مسلمان نشین شانشی در مرکز چین می شود.
نظرات بینندگان