arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۲۱ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲

پرواز نخستین هواپیمای 150 نفره ایرانی در سال 96

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون پژوهشی و فناوری سازمان صنایع هوایی با اشاره به مذاکرات و توافقات اولیه با روسیه و چین به منظور همکاری در ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره ابراز امیدواری کرد تا سال 96 شاهد تست‌های پروازی اولیه هواپیما باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر هادوی در حاشیه گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح چهارشنبه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، خاطرنشان کرد: سرانه هواپیما در کشورهایی مثل آلمان و فرانسه حدود 8.4 فروند به ازای هر یک میلیون نفر است که این سرانه در ایران بر اساس آمار سال 1389 تنها 1.6 فروند است که با توجه به این فاصله چشمگیر و افزایش سالانه ترافیک هوایی منطقه افزایش ناوگان هوایی کشور ضرورت دارد.

وی با بیان این که با اتمام طرح کلان ملی توسعه فناوری‌های کلیدی هواپیمایی مسافری 100 تا 150 نفره که طی چهار سال با همکاری دانشگاه‌های مختلف و صنعت هوایی کشور در حال اجراست، زمینه طراحی و ساخت این نوع هواپیماها در کشور فراهم می‌شود، اظهار داشت: مرحله بعد از کسب فناوری، تشکیل کنسرسیوم یا همکاری مشترک با طرف‌های خارجی برای تولید و تجاری سازی هواپیمای مسافربری است.

هادوی طی سخنانی در این گردهمایی تصریح کرد: توافقات اولیه با وزارت صنعت و تجارت روسیه برای طراحی مشترک هواپیمای مسافربری MS-21 و مذاکراتی با سازنده چینی هواپیمای C919 صورت گرفته همچنین مذاکراتی با برخی شرکت‌های خارجی فعال در زمینه ساخت موتور و دیگر اجزای هواپیما صورت گرفته است.

وی با تاکید بر بهره‌گیری از حداکثر توان شرکتهای دانش بنیان ایرانی در طرح ملی طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری اظهار داشت: در این راستا پارک فناوری پارس تشکیل شده و قرار است طی نشستی در 22 آبان ماه با حضور مسوولان پارک‌های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان، زمینه‌های همکاری در بخش‌های مختلف طراحی سازه، موتور، اویونیک، بال و ... به این شرکت‌ها معرفی و از توان آنها در پیشبرد پروژه استفاده شود.

هادوی در پایان از راه‌اندازی پژوهشکده‌های مشترک دانشگاهی از جمله پژوهشکده هوایی در دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده توربین‌های گازی در دانشگاه علم و صنعت، پژوهشکده فناوری‌های نوین هوایی دردانشگاه تهران و پژوهشکده طراحی هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در راستای اجرای این طرح کلان ملی خبر داد.
نظرات بینندگان