arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۲

حواشي اظهارنظر جنجالي بلاتر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فقط يک جمله و يک ابراز عقيده شخصي از سوي رئيس فيفا کافي بود تا دنياي فوتبال زير و رو شود و آن يک جمله اين بود:« رونالدو بيشتر از مسي وقتش را براي حالت دادن به موهايش صرف مي‌کند اما نمي‌توانم بگويم که کدام‌ يک بهترند هرچند من مسي را ترجيح مي‌دهم.»

  تسنيم: شايد بلاتر زماني که اين جمله براي مخاطبانش در دانشگاه آکسفورد به زبان آورد هدفي جز شوخ طبعي نداشت اما واکنشي که او به خاطر چنين اظهارنظري دريافت کرد به هيچ وجه طنزآميز نبود. نخست فلورنتينو پرس، رئيس باشگاه رئال مادريد در نامه‌اي بلندبالا، بعد کارلو آنچلوتي در نقش سرمربي کهکشاني‌ها، سپس نشريات و ستاره‌هاي پرتغالي با انتقاداتي شديد‌‌اللحن و آخر از همه سخنگوي دولت اين کشور همه و همه دست به دست هم داد تا چنان موج انتقادي عليه رئيس فيفا به راه بيفتد که شايد او را تا پايان عمر از اين که چرا چنين جمله‌اي را به زبان آورده پشيمان کند.

در بين تمام اين انتقادها يک موضوع بيشتر جلب توجه مي‌کرد و آن همزماني اظهارات جنجالي بلاتر با انتشار فهرست اوليه نامزدهاي دريافت توپ طلاي فيفا و فرانس فوتبال بود. اين سوژه‌اي بود که خيلي‌ها آن را بهانه‌اي قرار دادند تا فيفا را به جانبداري از مسي و تلاش براي کم کردن شانس رونالدو در دريافت توپ طلا و رقم زدن يک ناکامي ديگر براي او در مسير کسب مهم‌ترين جايزه انفرادي دنياي فوتبال متهم کنند.

يکي از افرادي که الان چنين طرز تفکري دارد کسي نيست جز خود رونالدو که مشخصا نگران است تا زماني که سپ بلاتر در فيفا زمام امور را در دست دارد، حکايت ناکامي‌هاي متوالي او در رقابت با مسي براي کسب توپ طلا ادامه داشته باشد. بعد از ارسال نامه‌اي رسمي از سوي فلورنتينو پرس به فيفا،‌ نوبت به خود رونالدو رسيد که در صفحه شخصي‌اش در اينترنت به انتقاد از بلاتر بپردازد. البته کريس اين کار را همچون بازي‌اش در ميدان به شيوه‌اي حرفه‌اي انجام داد.

کنايه حرفه‌اي رونالدو به رئيس فيفا

رونالدو در صفحه‌هاي خود در 2 شبکه اجتماعي معروف اينترنتي، فيلمي از خوش و بش سپ بلاتر با او در يکي از مراسم اهداي توپ طلا را منتشر کرد و زير آن نوشت:«اين فيلم احترام و توجهي که فيفا نسبت به من، باشگاهم و کشورم قائل است را نشان مي‌دهد. خيلي چيزها حالا توضيح داده شد. براي آقاي بلاتر سلامتي و عمري طولاني را آرزو مي‌کنم تا او همچنان بتواند شاهد موفقيت تيم‌ها و بازيکنان مورد علاقه‌اش باشد.»

بلاتر کمي بعد از طريق همين شبکه‌هاي اجتماعي پاسخ رونالدو را داد و نوشت:«کريستيانوي عزيز! از تو عذر مي‌خواهم اگر با حرف‌هاي بي قصد و غرضي که در يک محفل خصوصي در روز جمعه زدم باعث ناراحتي‌ات شده‌ام.» بلاتر عذرخواهي کرد اما به نظر رونالدو و مادريدي‌ها او ضربه‌اش را به آنها زده بود و آن ضربه زماني بود که او گفت مسي را ترجيح مي‌دهد. زماني که گفت:«لئو بازيکن خوبي است. او از آن پسرهايي است که هر پدر و مادري آرزو مي‌کند يکي از آنها را در خانه‌اش داشته باشد.»

کريستيانو رونالدو فصل گذشته ناراحتي ‌اش را که تصور مي‌شد به خاطر حمايت کم سران باشگاه رئال مادريد از او بود را با ژستي معنادار پس از يکي از گل‌هايش در لاليگا نشان داد اما حالا مطمئنا از اينکه پرس و کارلتو در موضع حمايت از او برآمده‌اند خوشحال است. با اين حال او هنوز ناراضي است و دليل‌اش هم حسي است که با تماشاي (به زعم خودش) جانبداري فيفا از مسي و بارسلونا براي درو کردن جوايز بهترين‌هاي فوتبال در ماه ژانويه سال آينده مي‌بيند.

نگران از قبول شکستي ديگر

هم مسي و هم رونالدو در فهرست اوليه 23 نفره نامزدهاي دريافت توپ طلا حضور دارند و تصور مي‌شود که اين 2 نفر در کنار فرانک ريبري، هافبک فرانسوي بايرن مونيخ بيشترين شانس را براي کسب اين جايزه با ارزش داشته باشند هرچند که رونالدو از همين حالا تقريبا اطمينان پيدا کرده که او آن کسي نيست که اين جايزه را مي‌برد و اين ماجرا تا زماني که سپ بلاتر رئيس فيفا است ادامه دارد.

پائولو فوتره، ستاره پيشين تيم ملي پرتغال سه‌شنبه گفت: اظهارات بلاتر دليل اينکه چرا رونالدو تنها يک توپ طلا برده را نشان مي‌دهد. مراسم اهداي توپ طلا يک لودگي به تمام معنا است و اگر قبلا نسبت به اين موضوع ذره‌اي شک داشتم آن يک ذره شک هم برطرف شد.

به نظر رونالدو، حق او بود که سال گذشته توپ طلا را ببرد چون او بود که با گل‌‌هاي پرشمار و بازي‌‌هاي درخشانش موجب قهرماني رئال مادريد در فصل 2012-2011 شد و فيفا با تقديم اين جايزه به مسي به نوعي لابي کرده است. حالا او نگران است که اظهارات اخير بلاتر سبب شود وجهه‌اي که در طول چند فصل گذشته براي خودش ساخته از بين برود و او بار ديگر در حسرت کسب توپ طلا بماند.

حقيقت اين است که نگراني رونالدو براي از دست دادن توپ طلايي ديگر به جا است چون شانس او حداقل نسبت به سال گذشته که مسبب قهرماني کهکشاني‌ها در لاليگا شده بود کمتر است و با طعنه اخير بلاتر کمتر هم شد. به اين ماجرا اعتراض شديد رونالدو به داور ال‌کلاسيکو به خاطر نگرفتن خطاي پنالتي خاوير ماسچرانو روي او و محروميت احتمالي که فدارسيون فوتبال اسپانيا ممکن است برايش در نظر بگيرد را هم اضافه کنيد که مي‌تواند نظر خيلي‌هاي ديگر را هم نسبت به او تغيير دهد.

نظرات بینندگان