شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ | Saturday, 21 May 2022
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ | Saturday, 21 May 2022
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / انفجار بزرگ در مخزن بنزین زیرزمینی در عربستان

ویدیو / انفجار بزرگ در مخزن بنزین زیرزمینی در عربستان

ویدیو / افشاگری مجری برنامه «فوتبال یک» از فساد اخلاقی برخی مربیان فوتبال پایه

ویدیو / افشاگری مجری برنامه «فوتبال یک» از فساد اخلاقی برخی مربیان فوتبال پایه

ویدیو / سلسله گزارش های عجیب یارانه ای صداوسیما همچنان ادامه دارد!

ویدیو / سلسله گزارش های عجیب یارانه ای صداوسیما همچنان ادامه دارد!

ویدیو / یک گزارش بحث برانگیز دیگر از صداوسیما: بدهکاران با پول یارانه حسابشان را تسویه کردند

ویدیو / یک گزارش بحث برانگیز دیگر از صداوسیما: بدهکاران با پول یارانه حسابشان را تسویه کردند

ویدیو / گیتار نوازی وزیر خارجه آمریکا در برنامه تلویزیونی

ویدیو / گیتار نوازی وزیر خارجه آمریکا در برنامه تلویزیونی

ویدیو / بازی کردن نخست‌وزیر استرالیا با بچه‌ها

ویدیو / بازی کردن نخست‌وزیر استرالیا با بچه‌ها

کد خبر: ۱۳۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

بزرگداشت مرد دلهره سینمای ایران/ یک نفر امشب به قتل می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در مراسم بزرگداشت ساموئل خاچیکیان استاد سینمای دلهره و ترس، ابوالحسن تهامی صداپیشه معروف آنونس فیلم‌های وی به جمله معروف آنونس فیلم "دلهره" با مضمون"یک نفر امشب به قتل می‌رسد" اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته 9 آبان ماه موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هنرمندان سینما بود که برای بزرگداشت و گرامیداشت یاد ساموئل خاچیکیان استاد سینمای دلهره ایران گرد هم آمده بودند.

در ابتدای این برنامه که اجرای آن را فریدون جیرانی کارگردان سینما بر عهده داشت، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: دهه 30 و 40 دگرگونی‌های بغرنجی در اجتماع ما رخ داد که باعث شد هنر ما نیز تحت‌الشعاع آن قرار گیرد. می‌توان گفت که این دگرگونی‌ها نقطه عطف تاریخ سینمای ما است. البته در تمام حوزه‌های هنر می‌بینیم که سنگ‌بنای هنر معاصر ما در این دهه شکل می‌گیرد.

وی بار این تغییرات را بر دوش بعضی از بزرگان هنر معاصر ایران دانست و گفت: بار این تغییرات بر دوش بسیاری از بزرگان هنر بود، به عنوان مثال در سینما خاچیکیان این وظیفه را بر عهده داشت. فیلم‌های او هنوز هم دلهره‌آور است و دورریختنی نیست و باید اقرار کنیم که او بر سینمای ایران تاثیر بسیار مهمی گذاشت.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با ذکر این جمله که اگر سینمای ایران را یک جریان یک سویه و خطی قلمداد کنیم خاچیکیان یکی از نقاط پررنگ این خط است، در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر دلیل پایین بودن کیفیت فیلم‌ها گفت: قبول دارم کیفیت فیلم‌های نمایش داده شده در هفته فیلم خاچیکیان بد بود. می‌توانستیم از فیلمخانه نسخه 35 میلی‌متری فیلم‌ها را بگیریم ولی از یک سو همه فیلم قابلیت پخش را نداشت و از سوی دیگر ناتوانی ما در کوتاه کردن نسخه 35 میلیمتری، ما را مجبور کرد آنها را با این کیفیتی که داشتیم پخش کنیم.

آقایی در پایان سخنانش و در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه  اولین بار چه موقع با خاچیکیان آشنا شده است؟ گفت: اولین بار خاچیکیان را در فیلم "عقاب‌ها" شناختم.

در ادامه فریدون جیرانی گفت: نمی‌توان تاریخ سینمای ایران را به دو قسمت تقسیم کرد و یک قسمت آن را حذف نمود. باید بدانیم تاریخ سینمای ایرانی که از "آبی و رابی" شروع شده کتمان‌ناپذیر است. در دهه 30 تا 40 دو نوع فیلم داشتیم، کمدی و جدی که فیلم‌های جدی بیشتر زبان ترجمه داشتند و از قصه‌ها می‌آمدند برای همین بیشتر آنها دیالوگ‌های روان نداشتند.

جیرانی اولین آنونس سینمای ایران را مربوط به فیلم "دختری از شیراز" ساخته خاچیکیان دانست و از ابوالحسن تهامی صداپیشه معروف آنونس های پیش از انقلاب و مدیر دوبلاژ بعد از انقلاب خواست که روی صحنه بیاید و در مورد خاچیکیان صحبت کند.

تهامی در مورد آنونس هایی که برای خاچیکیان ساخته و یا در آنها صحبت کرده است، توضیح داد: گفتن آنونس برای خاچیکیان یک روز و نیم طول می کشید در صورتی که در همان زمان من برای آنونس یک فیلم خارجی در نهایت یک ساعت وقت می گذاشتم اما موشکافی بیش از حد خاچیکیان کار را برای گفتن آنونس بسیار سخت می کرد.

وی افزود: آن زمان که آنونس "دلهره" را گفتم خاطرم هست در تهران و در مجامع هنری هفته‌ها در مورد این آنونس که با جمله "یک نفر امشب به قتل می‌رسد" شروع می‌شد، بحث بود.

تهامی در مورد شخصیت خاچیکیان توضیح داد: خاچیکیان شخصیتی بسیار بارز داشت و در میان همکاران و همنسلان خود چهره‌ای متفاوت بود. او در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی به شدت فرم‌گرا بود و فیلمی را که می‌ساخت در فرم‌های خودش تعریف می‌کرد؛ به خصوص در آن زمان که در سینمای ایران کسی به فرم توجه نمی‌کرد.

این مدیر دوبلاژ در پایان سخنان خود خاچیکیان را فردی دانست  که حداقل 15 سال از سینمای موج نوار فرانسه جلوتر بود.

سخنران بعدی این مراسم منوچهر اسماعیلی مدیر دوبلاژ فیلم "ضربت" بود که گفت: ساموئل بزرگترین تحفه‌ای که به سینما عرضه کرد، دلهره و ترس بود و آن گونه که دوست داشت فیلم می‌ساخت و به شرایط سینمای عامه‌پسند آن دوره کار نداشت.

وی در مورد چگونگی همکاری خود با خاچیکیان توضیح داد: من در 8 فیلم او صحبت کردم زیرا در این 8 فیلم آرمان بازی می‌کرد من به آرمان الصاق شده بودم و در هر فیلمی که او بازی می‌کرد باید جای او صحبت می‌کردم.

بعد از صحبت‌های اسماعیلی، جواد طوسی منتقد سینما روی صحنه رفت و گفت: ما اگر بخواهیم برای سینما تاریخ قائل بشویم باید به این نکته توجه کنیم که خاچیکیان وجه صناعتی و صنعتی سینما را در دهه 30 ایران بازسازی کرد. فیلم‌های پلیسی، جنایی و دلهره‌آور او در عین حالی که از مضامین رئالیستی رایج در آن دهه دور بودند اما باورپذیری خاصی داشتند.

وی دلیل کشف نشدن استعداد بی نظیر خاچیکیان را مناسبات بی‌رحمی دانست که در آن دوره بر سینمای ایران حاکم بود و بیان کرد: او سنگ بنای سینمایی را گذاشت که در آن دکوپاژ، نورپردازی، تدوین، صحنه پردازی و ... تعریفی حرفه‌ای می‌شد. در عین حالی که در فیلم‌های خاچیکیان مضمون اهمیت چندانی نداشت اما قاعده‌بندی لحن سینما برای او بسیار مهم بود.

طوسی در مورد دلیل دور شدن خاچیکیان از سینما توضیح داد: او شرایط اطراف خود را نادیده می گرفت به همین خاطر بعد از موج نوی سینما دیگر نتوانست آن چنان که در دهه 30 و40 درخشید کار کند به همین خاطر با شکست مواجه شد.

این منتقد سینما در پایان سخنان خود گفت: ما قبل از مسعود کیمیایی، خاچیکیانی را داشتیم که نام او در لاله زار صفهای طولانی درست می کرد و مردم ساعت ها برای دیدن فیلم های او در صف خرید بلیت می ایستادند.

علی ژکان کارگردان سینمای ایران خاچیکیان را حاصل دوره ای بعد از کودتای 28 مرداد در کشور دانست و گفت:  اساساً جو سیاسی و اجتماعی آن دوره فیلمسازانی را می خواست که تفکر ارایه ندهند و در این میان، فیلم‌های جنایی خاچیکیان که از انعکاس جهان بینی و ایدئولوژی دور بودند مورد حمایت های زیاد سیاسی و اجتماعی قرار می گرفتند.

وی در مورد دلیل اهمیت خاچیکیان توضیح داد: به عقیده من او اولین کسی بود که به طور رسمی در سینمای ایران فیلم های تالیفی ساخت و بی شک خاچیکیان اولین مولف سینمای ایران است.

در ادامه جیرانی به سراغ بازیگران فیلم های خاچیکیان رفت و ضمن یادآوری از درگذشتگانی چون آرمان، رضا بیک ایمان‌وردی، عبدالله بوتیمار و محمدعلی فردین از محمد متوسلانی که در فیلم "طوفان در شهر ما" با خاچیکیان کار کرده بود خواست که به روی صحنه بیاید.

متوسلانی خاچیکیان را مطرح ترین کارگردان آن زمان ایران دانست و گفت: در آن دوره در داخل ایران خاچیکیان فیلم دلهره آور می ساخت و در خارج از ایران سینما در اختیار استاد دلهره هیچکاک بود.

وی افزود: خاچیکیان در مورد همه چیز در فیلم ها دخالت می کرد. او به نورپردازی، دکوپاژ، موسیقی و تدوین تسلط کامل داشت و به همین خاطر در تک تک این موارد ورود پیدا کرده و کار را با موشکافی خاصی به اتمام می رساند.

وی در پایان سخنانش گفت: خاچیکیان اولین کارگردانی در ایران بود که سینما را اصولی و بر پایه یک دانش سینمایی شروع کرد و مانند سایر کارگردانانی که از تئاتر به سینما آمده بودند کار نمی‌کرد.

فریدون جیرانی در ادامه فیلم های خاچیکیان را به سه دوره دهه 30، ملودرام ها و دهه 50 تقسیم کرد و گفت: در کارهای ملودرام او بازیگران زن نقش های عمده ای داشتند.

وی به بازی زنده یاد ایرج قادری و بهروز وثوقی در فیلم های خاچیکیان اشاره کرد و گفت: یکی از چهره های محبوب ساموئل بهزاد جوانبخش بود که در چند فیلم او حضور داشت.

بهزاد جوانبخش بازیگر پیشکسوت سینما سخنران بعدی این مراسم بود که به روی صحنه آمد و در مورد خاچیکیان توضیح داد: ساموئل اتکایش به تکنیک و فن بود و در فیلم هایش از این دو مولفه بهره می برد.

وی خاچیکیان را معرف خود به سینما دانست و گفت: به عقیده من خاچیکیان قهرمان مونتاژ در ایران است و خاطراتی از کارهایی که او در مونتاژ می کرد در ذهن دارم که خود می تواند دروس یک دانشگاه را تامین کند.

شاهین فرهت، استاد موسیقی کلاسیک ایران و سازنده سمفونی‌هایی چون فردوسی، خیام، دماوند و امام رضا (ع) سخنران بعدی این مراسم بود که در مورد موسیقی سینمای خاچیکیان در سخنانی کوتاه به نقش مهم موسیقی در سینمای دلهره اشاره کرد و موسیقی را بخش مهمی از سینمای خاچیکیان دانست.

وی افزود: یکی از ارکان سینمای دلهره و ترس، موسیقی است که استاد خاچیکیان با شناخت و تسلطی که به موسیقی داشت از این عنصر در سینمای خود بهره‌های فراوانی برد.

حسین یاریار آخرین سخنران این مراسم بود که در دو فیلم "بلوف" و "چاووش" که هر دو بعد از انقلاب ساخته شده‌اند، بازی کرده است.

وی گفت: امروز در هر بخشی که صحبت شد از سینمای خاچیکیان بحث به میان آمد اما کسی به نجابت خاص او در سینما اشاره نکرد و کسی نمی دانست که بعد از انقلاب و در دوران 5 ساله ای که بعد از "یوزپلنگ" ممنوع الکار بود به سختی گذران عمر می کرد.

یاریار افزود: او روزهایی داشت که بغض در گلویش بود ولی به خاطر بزرگی‌ای که داشت این بغض را بروز نمی داد و مجبور بود به آنچه که برایش رقم زدند تن در دهد.

وی در پایان سخنانش گفت: قبول دارم که "چاووش" به هیچ عنوان در ژانر خاچیکیان نبود اما وقتی استادی مانند او ممنوع‌الکار می شود مجبور است برای بازگشت به سینما فیلمی مانند "چاووش" را بسازد.

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

نجم‌الدین شریعتی، مجری «سمت خدا»: صحبت از کناره‌گیری موقت و برکناری من نبوده است

نجم‌الدین شریعتی، مجری «سمت خدا»: صحبت از کناره‌گیری موقت و برکناری من نبوده است

زن جوان و مردی که با او ارتباط داشت، آنقدر کودک 5 ساله را کتک زدند که جان داد

زن جوان و مردی که با او ارتباط داشت، آنقدر کودک 5 ساله را کتک زدند که جان داد

اعتراض همسر داریوش مهرجویی به یک اتهام

اعتراض همسر داریوش مهرجویی به یک اتهام

مرگ تلخ خرس قهوه‌ای زیر چرخ‌های خودرو

مرگ تلخ خرس قهوه‌ای زیر چرخ‌های خودرو

قول بیرانوند به سرخ‌ها؛ در ایران فقط پرسپولیس!

قول بیرانوند به سرخ‌ها؛ در ایران فقط پرسپولیس!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: آیین سنتی گل غلتان

تصاویر: آیین سنتی گل غلتان

۲/۴
تصاویر: تشییع پیکر عثمان محمدپرست

تصاویر: تشییع پیکر عثمان محمدپرست

۳/۴
تصاویر: والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا؛ پیکان تهران ۳ - سانتوری سانبردز ۲

تصاویر: والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا؛ پیکان تهران ۳ - سانتوری سانبردز ۲

۴/۴
تصاویر: حاشیه‌های بازی تراکتور سازی و پرسپولیس

تصاویر: حاشیه‌های بازی تراکتور سازی و پرسپولیس

رپورتاژ / تریبون 2
ببینید!

ویدیو / تصاویر جدید از حرکات زننده در جریان بازی تراکتور- پرسپولیس؛ پرتاب آب دهان به سمت مربی پرسپولیس!

ویدیو / تبریک تولد هوتن شکیبا به ایرج طهماسب به سبک بچه

ویدیو / سید مهدی رحمتی: مگر در مملکت ما چه خبر است که این همه گرانی شده؟

ویدیو / خفتگیری دو مرد از یک زن در شهریار

ویدیو / فرهاد مجیدی، در واکنش به سوال خبرنگار: وقاحت تا چه حد؟ / عکس کاپیتان تیم من را حذف می‌کنید

ویدیو / دوتار نوازی عثمان محمدپرست و آواز شجریان

ویدیو / ایمنی در مقابل کرونا قابل اندازه‌گیری‌ست؟ + زیرنویس فارسی

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

قیمت کالاهای یارانه‌ای ایران در بازار افغانستان دو برابر شد

متین بالسینی، پدیده شنا هم از ایران رفت / ورزشکاری که زیر پرچم پناهجویان می‌رود

واکنش امام جمعه کرج به ماجرای شکایت و حبس ۶ ماهه: دستگاه قضا با صلابت مسیر خود را طی کند؛ من دخالتی نمی‌کنم

افزایش قیمت گوشت گوساله به ۲۵۰ هزار تومان

رئیسی: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم؛ شاید برخی موافق نباشند / دنبال عبرت‌ گرفتن از گذشته هستیم تا آینده را ترسیم کنیم / در سفرهای مختلف دیدم که کارخانه‌ها به انبار سیب‌زمینی و پیاز تبدیل شده

حمله هوایی گسترده اسرائیل به جنوب دمشق

جزئیات حادثه خودرو تجهیزات نظامی / معاون استاندار تهران: احتمال خرابکاری منتفی است

سریال قربانیان «هوتک» تمامی ندارد/ دختر بچه ۱۱ ساله به عنوان ششمین قربانی هفته اخیر جان باخت

فرمانده سپاه: قطعاً خداوند و امام زمان (عج) بر سرود سلام فرمانده نظر داشته است / این سرود در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد

منابع اسرائیلی: برای اولین بار در حملات هوایی تل آویو علیه سوریه، سامانه روسیه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند

تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران فردا تعطیل شد

معیار دهک بندی‌ها؛ از درآمد فرزندان گرفته تا خودرو، سود‌های بانکی و گردش مالی

ویدیو / چرا ارتش روسیه ضعیف از آب درآمد؟ + زیرنویس فارسی

تصاویر: گروگانگیری در ایلام

امضا برای اخراج امبر هرد از فیلم پرفروشش به رقم باورنکردنی رسید

فرزند بریتنی اسپرز و سام اصغری سقط شد

قیمت جدید نان‌های صنعتی بعد از آزاد شدن آرد؛ نان باگت معمولی ۱۰ هزارتومان شد

خداحافظی سحر قریشی از سینما / اعلام رسمی ازدواج با امیر تتلو

هتل شهر با دستور دادستان تهران تخلیه شد

روز‌های پر استرسی که همچنان ادامه دارد/ اردیبهشت ۱۴۰۱ با فیش‌های ۱۴۰۰ مستمری تامین اجتماعی!

فرمانده سپاه: قطعاً خداوند و امام زمان (عج) بر سرود سلام فرمانده نظر داشته است / این سرود در تاریخ کشور ماندگار خواهد شد

منابع اسرائیلی: برای اولین بار در حملات هوایی تل آویو علیه سوریه، سامانه روسیه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کردند

تمامی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران فردا تعطیل شد

معیار دهک بندی‌ها؛ از درآمد فرزندان گرفته تا خودرو، سود‌های بانکی و گردش مالی

زمان بازی های تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی

ویدیو / این حیوان عجیب الخلقه در عراق، شیر منقرض شده آشوری است؟

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

سیلی «ویل اسمیت» به صورت مجری اسکار به خاطر شوخی با همسرش / تصویر واکنش حاضران در سالن / گریه و عذرخواهی اسمیت پس از دریافت جایزه: عشق موجب می‌شود کارهای دیوانه‌واری انجام دهیم؛ وقتی در اوج هستی، شیطان دقیقا همان موقع سراغت می‌آید +عکس و ویدیو

درگذشت ناگهانی بازیگر مشهور سینمای ایران/ علت فوت به روایت خبرگزاری قوه قضاییه: خودکشی

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

رپورتاژ / تریبون 2
خواندنی ها
چالش جدید بازیگر کهنه‌کار؛ آنتونی هاپکینز در نقش «فروید» ظاهر می‌شود

چالش جدید بازیگر کهنه‌کار؛ آنتونی هاپکینز در نقش «فروید» ظاهر می‌شود

بازگشت مرتضی عقیلی به سینمای ایران پس از ۴ دهه

بازگشت مرتضی عقیلی به سینمای ایران پس از ۴ دهه

خودروی "اپل" احتمالا بدون پنجره است / استفاده از نمایشگر‌های مجازی به جای پنجره‌های شفاف

خودروی "اپل" احتمالا بدون پنجره است / استفاده از نمایشگر‌های مجازی به جای پنجره‌های شفاف

ثبت رکورد گران‌ترین خودرو؛ مرسدس مدل ۱۹۵۵ حدود ۱۴۳ میلیون دلار فروخته شد

ثبت رکورد گران‌ترین خودرو؛ مرسدس مدل ۱۹۵۵ حدود ۱۴۳ میلیون دلار فروخته شد

رپورتاژ / تریبون 2
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

بایدن: در صورت لزوم با سلاح اتمی از کره جنوبی دفاع می‌کنیم

سخنگوی دولت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت حامل‌های انرژی / هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

ضرب و شتم یه فرد مبتلا به سندروم داون در بهزیستی

اردوغان: موافقت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مشروط خواهد بود

ویدیو / انفجار بزرگ در مخزن بنزین زیرزمینی در عربستان

ویدیو / افشاگری مجری برنامه «فوتبال یک» از فساد اخلاقی برخی مربیان فوتبال پایه

ویدیو / سلسله گزارش های عجیب یارانه ای صداوسیما همچنان ادامه دارد!

سازمان نظام وظیفه عمومی میزان افزایش حقوق سربازان را اعلام کرد

افزایش حقوق کارمندان تامین‌ اجتماعی به پس از اجرای افزایش مستمری بازنشستگان موکول شد

بایدن: در صورت لزوم با سلاح اتمی از کره جنوبی دفاع می‌کنیم

سخنگوی دولت: منظور رئیس جمهور از گرفتن تصمیمات سخت اقتصادی، خصوصی سازی و مبارزه با رانت خواران بود نه افزایش قیمت حامل‌های انرژی / هیچگونه برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

دستگیری ۶۶ اخلالگر ارزی در کشور / پلیس امنیت اقتصادی: بیش از ۱۴ میلیون واحد ارز از متهمان کشف شد

مجریان زن شبکه‌های تلویزیونی افغانستان از دستور طالبان سرپیچی کردند

وزارت ورزش: دریافت سند خانه برای ضمانت اعزام ورزشکاران به خارج صحت ندارد

مسئول فضای مجازی حوزه‌های علمیه: طلبه‌ها باید در «متاورس» حضوری جریان ساز داشته باشند

اداره ورزش شهریار: متین بالسینی که از ۶ ماه پیش برای ادامه تحصیل راهی انگلیس شده بود، اعلام پناهندگی کرده / مربی دو تابعیتی شناگر ما را تشویق به مهاجرت می‌کرد

روسیه ورود بایدن و بلینکن را به خاک خود ممنوع کرد

دستگیری هشت ملوان ایرانی توسط گارد ساحلی کویت  / روزنامه کویتی: ملوانان اعتراف کرده‌اند که ۲۴۰ تن گازوئیل قاچاقی را برای فروش در یکی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس خریده‌اند

روزنامه دولت: با وجود افزایش قیمت مرغ، تقاضا برای خرید میگو، ماهی، گوشت قرمز و بوقلمون افزایش یافته است

نامه دبیر ستاد امر به معروف به معاون دادستان کشور: دو فیلم «دینامیت» و «گشت ارشاد ۳» به شکل سخیفی به تحقیر و تمسخر فریضه امر به معروف پرداخته اند / دستور دهید وزارت ارشاد به میزان فروش این دو فیلم برای تولید فیلمی با هدف جبران مافات در اختیار ما قرار دهد

اعزام ۴۳ نفر از وزارت کار به سوییس برای شرکت در کنفرانس "آنلاین"؟ / مشاور وزارت رفاه: هرسال همین تعداد شرکت می‌کردند

حقوق سربازان ۱۱۵ درصد افزایش یافت / مبلغ دقیق دریافتی جدید سربازان مجرد و متاهل و فوق‌العاده عملیاتی

بغداد: تا چند روز دیگر بدهی‌های گازی ایران را پرداخت می‌کنیم

آغاز نام نویسی متقاضیان جامانده یارانه / متقاضیان تنها دو روز برای ثبت‌نام مهلت دارند

افزایش قیمت گوشت گوساله به ۲۵۰ هزار تومان

تورم اجاره بهای مسکن در فروردین ۱۴۰۱ به ۵۰ درصد رسید

دامپزشک معتمد محیط زیست: توله یوز سوم در «مهمانسرای مدیران» نگهداری‌ می‌شود

قیمت لیر ترکیه، امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

آخرین آمار کرونا در ایران، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / مبتلایان روزانه به کمتر از ۲۰۰ نفر رسید/ ۹ تن دیگر جان باختند

قیمت طلا و سکه، امروز ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

قیمت سکه پارسیان، امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی، امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / بارش باران در برخی جاده‌های ۴ استان شمالی/ وزش باد و گرد و خاک در برخی مسیر‌های ۴ استان غربی

کیهان: اصلاح‌طلبان می‌خواهند «شغال برجام» را در خم رنگرزی فرو و به جای «طاووس علیین» به مردم قالب کنند / این شغال دیگر پشمی ندارد / چه کشکی چه پشمی؟

روسیه صادرات گاز به فنلاند را متوقف کرد

ایلان ماسک هم به آزار جنسی به یک مهماندار هواپیما متهم شد/ ماسک: کاملاً دروغ است؛ این اتهام، واکنش دشمنان، به تلاش من برای دستیابی به توییتر است

وضعیت آب و هوا، امروز ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / نفوذ گرد و غبار به غرب کشور و آلودگی هوا

روسیه در واکنش به عضویت احتمالی فنلاند و سوئد در ناتو: ۱۲ پایگاه نظامی جدید در مرزهای غربی خود ایجاد می‌کنیم

۱۲ شهر خوزستان، درگیر گرد و غبار

آرشیو
رپورتاژ / تریبون 2
وبگردی

قول بیرانوند به سرخ‌ها؛ در ایران فقط پرسپولیس!

عکسی که مرضیه برومند از ۳۳ سالِ پیشِ ایرج طهماسب منتشر کرد

حمایت سام درخشانی از کاپیتان استقلال/ عکس

مرگ تلخ خرس قهوه‌ای زیر چرخ‌های خودرو

اعتراض همسر داریوش مهرجویی به یک اتهام

جانشین کریم باقری در تیم ملی مشخص شد

متوسط مصرف هفتگی ماهی و آبزیان؛ ایران: کمتر از ۳۰ گرم، دنیا: ۱۷۰ گرم

شروع پُرکنایه مرضیه برومند در شبکه نمایش خانگی

نجم‌الدین شریعتی، مجری «سمت خدا»: صحبت از کناره‌گیری موقت و برکناری من نبوده است

زن جوان و مردی که با او ارتباط داشت، آنقدر کودک 5 ساله را کتک زدند که جان داد

انتقام از دختر پولدار بعد از شنیدن پاسخ منفی در خواستگاری

کریم باقری باید میان تیم‌ملی و پرسپولیس یکی را انتخاب کند

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۱۳۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۰ آبان ۱۳۹۲
صفحه نخست >> سیاست
پ

بزرگداشت مرد دلهره سینمای ایران/ یک نفر امشب به قتل می‌رسد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در مراسم بزرگداشت ساموئل خاچیکیان استاد سینمای دلهره و ترس، ابوالحسن تهامی صداپیشه معروف آنونس فیلم‌های وی به جمله معروف آنونس فیلم "دلهره" با مضمون"یک نفر امشب به قتل می‌رسد" اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، شب گذشته 9 آبان ماه موزه هنرهای معاصر تهران میزبان هنرمندان سینما بود که برای بزرگداشت و گرامیداشت یاد ساموئل خاچیکیان استاد سینمای دلهره ایران گرد هم آمده بودند.

در ابتدای این برنامه که اجرای آن را فریدون جیرانی کارگردان سینما بر عهده داشت، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر گفت: دهه 30 و 40 دگرگونی‌های بغرنجی در اجتماع ما رخ داد که باعث شد هنر ما نیز تحت‌الشعاع آن قرار گیرد. می‌توان گفت که این دگرگونی‌ها نقطه عطف تاریخ سینمای ما است. البته در تمام حوزه‌های هنر می‌بینیم که سنگ‌بنای هنر معاصر ما در این دهه شکل می‌گیرد.

وی بار این تغییرات را بر دوش بعضی از بزرگان هنر معاصر ایران دانست و گفت: بار این تغییرات بر دوش بسیاری از بزرگان هنر بود، به عنوان مثال در سینما خاچیکیان این وظیفه را بر عهده داشت. فیلم‌های او هنوز هم دلهره‌آور است و دورریختنی نیست و باید اقرار کنیم که او بر سینمای ایران تاثیر بسیار مهمی گذاشت.

مدیر موزه هنرهای معاصر تهران با ذکر این جمله که اگر سینمای ایران را یک جریان یک سویه و خطی قلمداد کنیم خاچیکیان یکی از نقاط پررنگ این خط است، در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر دلیل پایین بودن کیفیت فیلم‌ها گفت: قبول دارم کیفیت فیلم‌های نمایش داده شده در هفته فیلم خاچیکیان بد بود. می‌توانستیم از فیلمخانه نسخه 35 میلی‌متری فیلم‌ها را بگیریم ولی از یک سو همه فیلم قابلیت پخش را نداشت و از سوی دیگر ناتوانی ما در کوتاه کردن نسخه 35 میلیمتری، ما را مجبور کرد آنها را با این کیفیتی که داشتیم پخش کنیم.

آقایی در پایان سخنانش و در پاسخ به سوال جیرانی مبنی بر اینکه  اولین بار چه موقع با خاچیکیان آشنا شده است؟ گفت: اولین بار خاچیکیان را در فیلم "عقاب‌ها" شناختم.

در ادامه فریدون جیرانی گفت: نمی‌توان تاریخ سینمای ایران را به دو قسمت تقسیم کرد و یک قسمت آن را حذف نمود. باید بدانیم تاریخ سینمای ایرانی که از "آبی و رابی" شروع شده کتمان‌ناپذیر است. در دهه 30 تا 40 دو نوع فیلم داشتیم، کمدی و جدی که فیلم‌های جدی بیشتر زبان ترجمه داشتند و از قصه‌ها می‌آمدند برای همین بیشتر آنها دیالوگ‌های روان نداشتند.

جیرانی اولین آنونس سینمای ایران را مربوط به فیلم "دختری از شیراز" ساخته خاچیکیان دانست و از ابوالحسن تهامی صداپیشه معروف آنونس های پیش از انقلاب و مدیر دوبلاژ بعد از انقلاب خواست که روی صحنه بیاید و در مورد خاچیکیان صحبت کند.

تهامی در مورد آنونس هایی که برای خاچیکیان ساخته و یا در آنها صحبت کرده است، توضیح داد: گفتن آنونس برای خاچیکیان یک روز و نیم طول می کشید در صورتی که در همان زمان من برای آنونس یک فیلم خارجی در نهایت یک ساعت وقت می گذاشتم اما موشکافی بیش از حد خاچیکیان کار را برای گفتن آنونس بسیار سخت می کرد.

وی افزود: آن زمان که آنونس "دلهره" را گفتم خاطرم هست در تهران و در مجامع هنری هفته‌ها در مورد این آنونس که با جمله "یک نفر امشب به قتل می‌رسد" شروع می‌شد، بحث بود.

تهامی در مورد شخصیت خاچیکیان توضیح داد: خاچیکیان شخصیتی بسیار بارز داشت و در میان همکاران و همنسلان خود چهره‌ای متفاوت بود. او در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی به شدت فرم‌گرا بود و فیلمی را که می‌ساخت در فرم‌های خودش تعریف می‌کرد؛ به خصوص در آن زمان که در سینمای ایران کسی به فرم توجه نمی‌کرد.

این مدیر دوبلاژ در پایان سخنان خود خاچیکیان را فردی دانست  که حداقل 15 سال از سینمای موج نوار فرانسه جلوتر بود.

سخنران بعدی این مراسم منوچهر اسماعیلی مدیر دوبلاژ فیلم "ضربت" بود که گفت: ساموئل بزرگترین تحفه‌ای که به سینما عرضه کرد، دلهره و ترس بود و آن گونه که دوست داشت فیلم می‌ساخت و به شرایط سینمای عامه‌پسند آن دوره کار نداشت.

وی در مورد چگونگی همکاری خود با خاچیکیان توضیح داد: من در 8 فیلم او صحبت کردم زیرا در این 8 فیلم آرمان بازی می‌کرد من به آرمان الصاق شده بودم و در هر فیلمی که او بازی می‌کرد باید جای او صحبت می‌کردم.

بعد از صحبت‌های اسماعیلی، جواد طوسی منتقد سینما روی صحنه رفت و گفت: ما اگر بخواهیم برای سینما تاریخ قائل بشویم باید به این نکته توجه کنیم که خاچیکیان وجه صناعتی و صنعتی سینما را در دهه 30 ایران بازسازی کرد. فیلم‌های پلیسی، جنایی و دلهره‌آور او در عین حالی که از مضامین رئالیستی رایج در آن دهه دور بودند اما باورپذیری خاصی داشتند.

وی دلیل کشف نشدن استعداد بی نظیر خاچیکیان را مناسبات بی‌رحمی دانست که در آن دوره بر سینمای ایران حاکم بود و بیان کرد: او سنگ بنای سینمایی را گذاشت که در آن دکوپاژ، نورپردازی، تدوین، صحنه پردازی و ... تعریفی حرفه‌ای می‌شد. در عین حالی که در فیلم‌های خاچیکیان مضمون اهمیت چندانی نداشت اما قاعده‌بندی لحن سینما برای او بسیار مهم بود.

طوسی در مورد دلیل دور شدن خاچیکیان از سینما توضیح داد: او شرایط اطراف خود را نادیده می گرفت به همین خاطر بعد از موج نوی سینما دیگر نتوانست آن چنان که در دهه 30 و40 درخشید کار کند به همین خاطر با شکست مواجه شد.

این منتقد سینما در پایان سخنان خود گفت: ما قبل از مسعود کیمیایی، خاچیکیانی را داشتیم که نام او در لاله زار صفهای طولانی درست می کرد و مردم ساعت ها برای دیدن فیلم های او در صف خرید بلیت می ایستادند.

علی ژکان کارگردان سینمای ایران خاچیکیان را حاصل دوره ای بعد از کودتای 28 مرداد در کشور دانست و گفت:  اساساً جو سیاسی و اجتماعی آن دوره فیلمسازانی را می خواست که تفکر ارایه ندهند و در این میان، فیلم‌های جنایی خاچیکیان که از انعکاس جهان بینی و ایدئولوژی دور بودند مورد حمایت های زیاد سیاسی و اجتماعی قرار می گرفتند.

وی در مورد دلیل اهمیت خاچیکیان توضیح داد: به عقیده من او اولین کسی بود که به طور رسمی در سینمای ایران فیلم های تالیفی ساخت و بی شک خاچیکیان اولین مولف سینمای ایران است.

در ادامه جیرانی به سراغ بازیگران فیلم های خاچیکیان رفت و ضمن یادآوری از درگذشتگانی چون آرمان، رضا بیک ایمان‌وردی، عبدالله بوتیمار و محمدعلی فردین از محمد متوسلانی که در فیلم "طوفان در شهر ما" با خاچیکیان کار کرده بود خواست که به روی صحنه بیاید.

متوسلانی خاچیکیان را مطرح ترین کارگردان آن زمان ایران دانست و گفت: در آن دوره در داخل ایران خاچیکیان فیلم دلهره آور می ساخت و در خارج از ایران سینما در اختیار استاد دلهره هیچکاک بود.

وی افزود: خاچیکیان در مورد همه چیز در فیلم ها دخالت می کرد. او به نورپردازی، دکوپاژ، موسیقی و تدوین تسلط کامل داشت و به همین خاطر در تک تک این موارد ورود پیدا کرده و کار را با موشکافی خاصی به اتمام می رساند.

وی در پایان سخنانش گفت: خاچیکیان اولین کارگردانی در ایران بود که سینما را اصولی و بر پایه یک دانش سینمایی شروع کرد و مانند سایر کارگردانانی که از تئاتر به سینما آمده بودند کار نمی‌کرد.

فریدون جیرانی در ادامه فیلم های خاچیکیان را به سه دوره دهه 30، ملودرام ها و دهه 50 تقسیم کرد و گفت: در کارهای ملودرام او بازیگران زن نقش های عمده ای داشتند.

وی به بازی زنده یاد ایرج قادری و بهروز وثوقی در فیلم های خاچیکیان اشاره کرد و گفت: یکی از چهره های محبوب ساموئل بهزاد جوانبخش بود که در چند فیلم او حضور داشت.

بهزاد جوانبخش بازیگر پیشکسوت سینما سخنران بعدی این مراسم بود که به روی صحنه آمد و در مورد خاچیکیان توضیح داد: ساموئل اتکایش به تکنیک و فن بود و در فیلم هایش از این دو مولفه بهره می برد.

وی خاچیکیان را معرف خود به سینما دانست و گفت: به عقیده من خاچیکیان قهرمان مونتاژ در ایران است و خاطراتی از کارهایی که او در مونتاژ می کرد در ذهن دارم که خود می تواند دروس یک دانشگاه را تامین کند.

شاهین فرهت، استاد موسیقی کلاسیک ایران و سازنده سمفونی‌هایی چون فردوسی، خیام، دماوند و امام رضا (ع) سخنران بعدی این مراسم بود که در مورد موسیقی سینمای خاچیکیان در سخنانی کوتاه به نقش مهم موسیقی در سینمای دلهره اشاره کرد و موسیقی را بخش مهمی از سینمای خاچیکیان دانست.

وی افزود: یکی از ارکان سینمای دلهره و ترس، موسیقی است که استاد خاچیکیان با شناخت و تسلطی که به موسیقی داشت از این عنصر در سینمای خود بهره‌های فراوانی برد.

حسین یاریار آخرین سخنران این مراسم بود که در دو فیلم "بلوف" و "چاووش" که هر دو بعد از انقلاب ساخته شده‌اند، بازی کرده است.

وی گفت: امروز در هر بخشی که صحبت شد از سینمای خاچیکیان بحث به میان آمد اما کسی به نجابت خاص او در سینما اشاره نکرد و کسی نمی دانست که بعد از انقلاب و در دوران 5 ساله ای که بعد از "یوزپلنگ" ممنوع الکار بود به سختی گذران عمر می کرد.

یاریار افزود: او روزهایی داشت که بغض در گلویش بود ولی به خاطر بزرگی‌ای که داشت این بغض را بروز نمی داد و مجبور بود به آنچه که برایش رقم زدند تن در دهد.

وی در پایان سخنانش گفت: قبول دارم که "چاووش" به هیچ عنوان در ژانر خاچیکیان نبود اما وقتی استادی مانند او ممنوع‌الکار می شود مجبور است برای بازگشت به سینما فیلمی مانند "چاووش" را بسازد.

قران
ارسال به تلگرام
قران
قران
قران
قران
قران
قران
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • گردشگری
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"