arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۲

روایت پژمان جمشیدی از نظرات مردم در فیس بوک/ «پژمان» یک پدیده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پژمان جمشیدی از نظرات مثبت مردم درباره سریال در صفحه اجتماعی خود در چهره کتاب (فیس بوک) سخن گفت و شقایق دهقان نیز تاکید کرد: با وجود سریال های موفقی که کار کرده فکر می کند پژمان یک پدیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نقد و بررسی سریال پژمان بعد از ظهر امروز شنبه 11 آبان با حضور سروش صحت کارگردان، محسن چیگنی تهیه کننده، مهراب قاسم خانی نویسنده و پژمان جمشیدی شقایق دهقان و رضا کریمی بازیگران در ساختمان تولید صدا و سیما برگزار شد.

صحت در این نشست در پاسخ به اینکه انتخاب پژمان جمشیدی چطور اتفاق افتاده است، توضیح داد: این کار در تیم ما به صورت مشورتی و خانوادگی شکل می گیرد من و پیمان و مهراب دور هم می‌نشینیم و درباره نقشها صحبت می کنیم. زمانی که حرف از ساختن این سریال به میان آمد متفق‌القول معتقد بودیم خود پژمان باید نقش اصلی را بازی کند در واقع ایده اصلی متعلق به او بود که دو سال پیش پیشنهادش را به برادران قاسم خانی داده بود. پژمان انسانی شیرین، باهوش و گرم است گرچه فقط یک سکانس در ساختمان پزشکان را داشت، اما سکانس اولی که در پژمان بازی کرد خیال ما را راحت کرد و از همان اول هم پختگی کافی را داشت چون ما سریال را رد می زنیم و این طور نیست که سکانس های پایانی که به اعتقاد برخی پختگی دارد واقعا در پایان کار تصویربرداری شده باشد.

در ادامه چگینی درباره حضور کارگردان تلویزیونی در سریال ها اظهار کرد: این متن بیشتر در سریال‌های آپارتمانی چون پاورچین و نقطه‌چین که ما قبلا کار کرده ایم و تعداد قسمت‌هایشان زیاد بود کاربرد دارد و به درد کارهای پلاتویی می خورد.

صحت در این خصوص ادامه داد: ما در کارهای قبلی‌یمان از کارگردان تلویزیونی استفاده کرده بودیم، اما در این کار بسیاری از لوکیشن‌های ما خارجی بود و دو دوربین امکانات بیشتری در اختیار ما قرار می‌داد.

همچنین قاسم خانی در این باره که آیا قبول دارد اگر فیلمنامه یا اثری خوب نباشد از آن نتیجه خوبی گرفته نمی شود، تصریح کرد: حتی با فیلمنامه خوب هم گاهی کارهای بدی ساخته می شود. البته در این کار، کارگردان خوبی داشتیم من در سریال بعدی صحت هم طراحی صحنه را بر عهده دارم.صحت درباره شخصیت اصلی واقعی پژمان جمشیدی تاکید کرد: که او به هیچ وجهی خود پژمان نیست، اتفاق خوب شهامت و جسارت جمشیدی که حاضر شد در سریالی که نام خودش را دارد و بخشی از زندگی او را به تصویر می کشد و با او شوخی می شود، ایفای نقش کند، شخصیت واقعی او به شدت باهوش است و اتفاقا خیلی هم دست و پا دارد.

در ادامه جمشیدی نیز در سخنانی به قول خودش برای n بار است که از عوامل سریال خود تشکر کرد و گفت: اسامی بزرگی که در این کار بودند، حاضر شدند با یک نابازیگر همبازی شوند.وی در پاسخ به این که آیا این سریال را به نفع فوتبال می داند یا خیر؟ افزود: من در صفحه اجتماعی چهره کتاب (فیسبوک) پیام‌هایی داشتم که این را ثابت می کرد و برخی از مردم گفته بودند حالا دیگر فوتبال را طور دیگری می بینند و فوتبالیست‌ها از اوج پایین آمده و هم ردیف خود مردم هستند افرادی که قبل و بعد از دوره ای که بازی می کنند در سطح مردم جامعه هستند و زندگی عادی خودشان را ادامه می دهند.وی ادامه داد: مثلا یک جراح سال‌ها طول می کشد تا دستش بلرزد و دیگر نتواند جراحی کند، اما فوتبالیست ها به سرعت کنار می روند و همه چیز برایشان آنی اتفاق می افتد، حتی بازیگرها، اما جز زمانی که نقش سوپر استار بازی می کنند، بعدها در نقش پدر یا مادر آن سوپر استار حاضر می شوند.

بازیکن سابق پرسپولیس یادآور شد: با تمام احترامی که برای رشته های دیگر ورزشی مثل والیبال، بسکتبال و کشتی دارم آنها حتی وقتی در المپیک هم مقام می آورند به اندازه یک فوتبالیست معمولی در کوچه و خیابان شناخته نمی شوند.

در ادامه دهقان نیز در این خصوص گفت: اگر نام سریال پژمان نبود شاید برای دیگر فوتبالیست‌ها سوءتفاهم ایجاد می شد که ما داریم کدام از یک فوتبالیست‌ها را نقد می کنیم.وی در پاسخ به این که اگر سال‌ها بعد مهراب قاسم خانی بخواهد سریال مشابهی برای دهقان بنویسد می پذیرد یا خیر؟ گفت: من نمی توانم این قدر شهامت داشته باشم صحت هم به شوخی گفت مهراب، خانم شیرزاد را نوشت دیگر.

جمشیدی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بعد از 20 سال حضور در عرصه بازیکنی فوتبال حق داشته از اسم خودش استفاده کند، گفت: کاری که من با خودم کردم نشان داد از هیچ چیزی ناراحت نمی شوم، امیدوارم دوستان که در مصاحبه‌هایشان می گویند من به زور دیپلم گرفته ام بیشتر دقت کنند. خوشبختانه من رو سفید شدم و عشقی که از مردم که مهمترین چیز هستند گرفته ام که نمی‌توانم توصیفش کنم. حالا اگر یک خانم خبرنگار می‌خواهد از آن به عنوان ذوق‌زدگی یاد کند، عیبی ندارد.نقش اول سریال پژمان ادامه داد: من پس از روزهای پرمشغله و شلوغی که گذرانده ام این روزها نزدیک به 6 تا 8 هزار پیام را جواب دادم و برای این کار روزی 4 ساعت وقت گذاشتم، این طور نیست که حالا با پیدا کردن جایگاه کوچکی رفتارم تغییر کند. من به نقدهای مخالف هم احترام می گذارم.

جمشیدی تاکید کرد: هیچ وقت فکر نمی‌کردم بازیگر شوم، تصور می کردم اگر بخواهم پا به عرصه هنر بگذارم موسیقی کار کنم، اما صادقانه بگویم در خوابم هم نمی دیدم بازیگر شوم. حالا که در سریال جدید سروش صحت نیستم و کارگردان قبلی هم سراغم نمی آید، بنابراین می‌دانم که در این رشته نیز افول خواهم کرد، همانطور که سال ها قبل کیهان ورزشی درباره یاشین بزرگترین دروازه‌بان تاریخ جهان در شوروی سابق زمانیکه پایش بر اثر تصادف قطع شد، تیتر زد ورزشکار دو بار می میرد، اما من سه بار می میرم.او درباره کلید خوردن سریال توضیح داد: سه چهار سال پیش که من این طرح و ایده را به پیمان و مهراب قاسم خانی دادم، از آنها خواستم زمانیکه سریال را ساختند اصلا از من به عنوان ایده‌پرداز آن در تیتراژ نام ببرند، بنابراین اصلا باورم نمی شد که بخواهم در آن سریال بازی کنم. من همیشه به پیمان ساعت 12 ظهر به بعد زنگ می‌زدم و با مهراب هم 3-4 بعد از ظهر به بعد تلفنی حرف می زدم، اما یکروز 9 صبح بود که پیمان به من زنگ زد، من هم از خواب پریدم و نگران شدم که چه اتفاقی افتاده است، او به من اعلام کرد چگینی طرح را به شبکه سه ارائه کرده و آنها طرح را قبول کرده اند و به من گفت نقش فوتبالیست را خودم باید بازی کنم من هیچ ذهنیتی در این باره نداشتم.این فوتبالیست با اشاره به سابقه دوستی چند ساله‌اش با هنرمندان یادآور شد: گاهی که من از پیمان بخاطر سریال تشکر می کنم، به من جواب می دهد هیچ ابلهی این کار را نمی کرد، ما باید از تو تشکر کنیم.

بازیگر آخرین ساخته سروش صحت ادامه داد: من همواره به پایان ستاره ها فکر می کردم همانطور که افرادی چون مجتبی محرمی یا نامجومطلق به پایان رسیدند و من آنها را دوست داشتم، بنابراین خودم را برای چنین روزی آماده کرده بودم. من با شهرت شوخی کردم، همیشه شب های تولد پیمان که به او زنگ می زنم نمی دانم از اینکه 40 سال را رد کرده خوشحال است یا نه، هر بار به او می گویم پیرمرد یکبار دیگر هم گذشت و او جواب می دهد، در کار شما است که افراد در 30 سالگی تمام می شوند در کار ما پس از 40 سالگی تازه چلچلی‌مان شروع می شود.

در ادامه قاسم خانی با بیان اینکه معتقد است دستمزد فوتبالیست ها زیاد نیست، ادامه داد: شاد و سرگرم کردن جامعه موضوع مهمی است که باید فوتبالیست‌ها بخاطر این میزان تاثیرگذاری زندگی مرفهی داشته باشند، شاید مردم ما به موفقیت دیگران عادت می کنند، اما ما توانستیم با پژمان کاری کنیم که آنها دوست داشته باشند شخصیت قصه ما دوباره موفق و پولدار شود.

وی در این باره که با وجود دست باز برای چنین شوخی هایی در یک اثر نمایشی چطور معتقد است فضای کار آن جامعه هنری بسته است، گفت: شما بازش را ندیده اید. "سر دزد و پلیس" بلاهایی بر سرم آمد که دیگر نمی خواهم چیزی بنویسم که اصلا مامور نیروی انتظامی در آن رد شود. متاسفانه این توهم وجود دارد که ما با ساختمان پزشکان روانشناسان را ناکار کردیم و حالا پول گرفته ایم که به پلیس ضربه بزنیم. من هم در ایران زندگی می کنم، دلم می خواهد باز هم اینجا زندگی و کار کنم، دوست هم ندارم برای خودم دردسر درست کنم، اما این توهم توطئه حتی در سازمان هم وجود دارد، در حالیکه ما خط قرمزهای اخلاقی را می شناسیم، تنها لازم است به گروه ها احترام بیشتری گذاشته شود. مثلا ما یک دیالوگ داشتیم که وحید به پژمان می گفت من بخاطر اینکه دوستت دارم با تو دوست هستم، اما از این جمله اشکال پخش گرفتند و آن را حذف کردم، من واقعا دلیل این را نمی‌دانم.وی در پاسخ به انتقاد مهر مبنی بر اینکه چرا بدون هیچ توجیه منطقی نامزد پژمان از سریال حذف می‌شود، آیا این موضوع بخاطر ممیزی است، گفت: ما می خواستیم او همه چیز را از دست بدهد شهرت، ماشین، نامزد و... و در همه مسیرهای زندگی افول و سقوط او را ببینیم، بنابراین قرار نبود روی یک رابطه خاص تمرکز کنیم.

وی در این باره که اتفاقا این ماجرا می توانست بار دراماتیک سریال را بالا ببرد و زمینه‌ساز قصه‌های تازه‌ای شود، گفت: در چنین صورتی ما با یک سریال دیگر طرف می شدیم شاید هم سریال خوبی می‌شد، اما چیز دیگری می شد.کریمی نیز در این باره اظهار کرد: شخصیت نامزد پژمان، ممیزی نشد، اما رنگ پوست او ممیزی شد.

دهقان نیز در این رابطه گفت: ما می خواستیم به خانمی که زیاد به ظاهرش می رسد، کتاب نمی‌خواند و انسانی تک بعدی است انتقاد کنیم، اما حتی نمی توانستیم آرایش زیاد او را نشان دهیم و این جزء خط قرمزها بود، ما می خواستیم آدم منفی نشان دهیم که آرایش زیادی دارد.

وی افزود: همانطور که زمان خداحافظی پژمان با فوتبال من دیدم که شیوه زندگی او تغییر کرد و ماشینی که حتی نمی دانستم نامش چیست جایش را به ماشین های دیگر داد ایده اولیه این کار متعلق به او بود. پدر و مادر من از طرفداران همیشگی فوتبال بودند و حتی فدراسیون می رفتند اسم من را هم از مهراب شاهرخی گرفتند، اما ما پرسپولیسی های منطقی هستیم برای همین حسادت جمشیدی به خسرو حیدری را نشان می دهیم.

در ادامه چگینی توضیحاتی درباره تغییر باکس پخش پژمان از نوروز به مهر و افزایش تعداد قسمت‌های آن ارائه کرد و صحت نیز اعلام کرد: سریال از ابتدا قرار بوده 40 قسمت باشد، اما نهایت تا 25 قسمت تمام می شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۹
غیر قابل انتشار: ۰
الی 2
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۹
0
3
پژی چیزی فراتر از یک پدیدس
نظرات بینندگان