arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۹ - ۱۱ آبان ۱۳۹۲

آقای افشاگر برای آلمان شرط گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : خبرآنلاین  به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله آلمان نوشت: مجری این شبکه ابتدا گفت، ادوارد اسنودن در روز پنجشنبه با یکی از قانونگذاران آلمانی به نام هانس کریستین اشتروبله، عضو حزب سبز در پارلمان آلمان، در مسکو دیدار و گفتگو کرد و سپس توسط این نماینده پارلمانِ آلمان نامه‌ای خطاب به دولت این کشور ارسال کرد.
وی در این نامه آورده است که من حاضرم در رابطه با تحقیقات درباره جاسوسی‌های سازمان امنیت ملی آمریکا در آلمان به دولت آلمان کمک کنم.
جنز تورائو، خبرنگار این شبکه گفت، ده‌ها خبرنگار که خواهان شنیدن اظهارات هانز کریستیان اشتروبله، پس از ملاقات وی با ادوارد اسنودن بودند، در محل کنفرانس خبری که وی ترتیب داده بود، حاضر شدند.
اشتروبله تأکید کرد، ادوارد اسنودن مشکلی با رفتن به آلمان و کمک به دولت این کشور ندارد، اما فقط به این شرط که دولت آلمان ضامن شود وی پس از دیدار با مقامات و مسئولان مربوط در آلمان، در همان کشور یا کشوری مشابهِ آلمان در امنیت کامل بسر برد.
با این حال، اسنودن به اشتروبله گفته است، ترجیح می‌دهد با مسئولان آلمانی در همان روسیه که ولادیمیر پوتین، رییس جمهورِ آن، به اسنودن پناهندگی موقت داده است، گفتگو کند (به آلمان سفر نکند).
هانس پیتر فردریک، وزیر کشور آلمان گفت، هرچند اسنودن شرایط لازم برای دریافت پناهندگی از آلمان را ندارد، ابراز تمایل او به دادن اطلاعات به ما، شانس او را برای اعطای پناهندگی به وی توسط آلمان افزایش داده است. از سوی دیگر، سخنگوی آنگلا مرکل گفت، صدر اعظم آلمان هیچ برنامه ای برای برقراری تماسِ (تلفنی یا حضوری) با ادوارد اسنودن ندارد.
توماس اوپرمان، عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان در پارلمان این کشور نیز گفت، من هیچ مشکلی با شهادت دادن ادوارد اسنودن به عنوان یک شاهد (برای آلمان) ندارم، اما به شرط آنکه این کار، مشکلات بیشتری برای او ایجاد نکند و همچنین مناسبات (دوستانه) میان آلمان و آمریکا را تیره و تار نسازد.
خبرنگار افزود، هرچند اشتروبله از جزییاتِ مفاد گفتگوهایش با اسنودن پرده برنداشت، خطاب به خبرنگاران به صورت کلی گفت، اسنودن سخنان فراوانی برای مردم آلمان دارد که شاید بخشی از آن شگفت‌آور و غیرمنتظره باشد.
در این هنگام، تلفن همراه اشتروبله ناگهان زنگ زد که باعث خنده‌ی خبرنگاران و سایر حضار شد. اشتروبله به شوخی گفت، آیا کسی می داند شماره تلفن صدراعظم آلمان چیست؟ (خنده‌ی مجدد حضار)
خبرنگار این شبکه در پایان افزود، هرچند اشتروبله از دیدار و گفتگوی خود با اسنودن اطلاعات چندانی به دست نیاورده یا اگر هم به دست آورده آن را برملا نکرده است، سفر وی به روسیه و دیدار رو در رویش با ادوارد اسنودن، باعث یکه خوردن و تعجب مقامات ارشد آلمانی و تصمیم گیرانِ این کشور در برلین شده است.
نظرات بینندگان