arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۲

روحانی: مردم ایران با مردم آمریکا دشمنی نداشته و ندارند/ از حمایت های رهبری تشکر می کنم

رییس‌جمهور در ابتدای جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در آستانه روز تاریخی ۱۳ آبان هستیم، گفت: مردم ایران همانگونه که اهل مذاکره و منطق هستند برای حفظ حقوق خود مقاومت و ایستادگی می‌کنند و در کنار مذاکره با تکیه بر قدرت داخلی و ملی در برابر فشار و تجاوز خارجی استقامت خواهند کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس‌جمهور در ابتدای جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه در آستانه روز تاریخی ۱۳ آبان هستیم، گفت: مردم ایران همانگونه که اهل مذاکره و منطق هستند برای حفظ حقوق خود مقاومت و ایستادگی می‌کنند و در کنار مذاکره با تکیه بر قدرت داخلی و ملی در برابر فشار و تجاوز خارجی استقامت خواهند کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی با اشاره به اینکه ۱۳ آبان یادآور ایستادگی و ظلم ستیزی حضرت امام راحل در سال ۴۳ است گفت: ظلم ستیزی و تعامل سازنده با جهان مولفه های یک سیاست واحدند و امروز نیز سیاست دولت و مردم ایران بر پایه ظلم ستیزی، تجاوز ستیزی، استقامت، ایستادگی و صیانت از استقلال و درعین حال تعامل موثر و سازنده با جهانیان استوار شده است.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: امروز نیز مذاکره‌کنندگان ایرانی با کشورهای ۱+۵ به دنبال احقاق حقوق ملت ایران با منطق و دیپلماسی هستند و البته خط قرمز آنان حقوق مردم ، استقلال کشور، حاکمیت ملی و زیر بار حرف زور نرفتن است و بر این مبنا مذاکره کنندگان همواره با منطق و استقلال خواسته‌ اند حقوق ملی را بیش از گذشته تثبیت کنند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: مذاکره کنندگان کشورمان در این راه اراده ملی ، حمایت مردم و رهنمودهای رهبری را به عنوان سرمایه اصلی و پشتوانه تلاش‌های خود می‌دانند و از همین‌جا از مقام معظم رهبری که در سخنان امروز خود همانند گذشته از سیاست دولت و تلاش های مذاکره کنندگان با ۱+۵ و در مجموع از دیپلماسی دولت حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم.

دکتر روحانی دیپلماسی دولت را متکی به خواست مردم و تدبیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و گفت: دولت همواره از راهنمایی‌ها و رهنمودهای رهبری بهره مند بوده و در ادامه راه نیز نیازمند مشخص کردن مسیر و تداوم رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

رییس‌جمهور افزود: همه مردم ایران با سلایق مختلف در دفاع از حقوق ملی هم نظر هستند و در این راه از مذاکره کنندگان که برای تامین حقوق ملی، ایستادگی می‌کنند و از دولت برای ادامه این مسیر حمایت و پشتیبانی خواهند کرد و آنجا که سلایق مختلف تاکتیکهای مختلف را پیشنهاد می‌کند نیز دولت از نظرات و پیشنهادات مردم بهره می‌گیرد اما تاکید می‌کنم که فضایی که امروز بوجود آمده فضایی است که مردم ایران با حضور خود در انتخابات ۲۴ خرداد بوجود آوردند.

دکتر روحانی اظهار داشت: حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۴ خرداد در واقع تایید دوباره هوشیاری ایشان در خلق حماسه بزرگ سیاسی بود که مقام معظم رهبری بر لزوم خلق آن تاکید داشتند و مردم با حضور خود این حماسه را آفریدند و فضای موجود را ایجاد کردند.

رییس‌جمهور تصریح کرد: شاید در سالها و ماههای گذشته هیچ زمانی شرایطی که امروز برای ایران فراهم شده وجود نداشته است؛ چنانکه ملت ایران امروز در افکار عمومی جهان جایگاه دیگری دارد و دنیا بیشتر و بهتر از گذشته به عظمت آن واقف شده و نقش پررنگ ایران در منطقه بیش از پیش آشکار شده و بر این اساس دنیا بیشتر از قبل احساس می‌کند که به حضور در کنار قدرتی به نام ایران نیاز دارد کمااینکه ما نیز این نکته را درک می‌کنیم که در نقش‌آفرینی بین‌المللی خود می‌خواهیم کنار دیگر ملت‌ها حرکت کنیم؛ چرا که پیروزی در سایه تعامل حاصل می‌شود نه در انزوا.

دکتر روحانی تاکید کرد: البته تعامل با دنیا باید سازنده و موثر و توام با دیپلماسی و نرمش قهرمانانه باشد. تعامل در کنار حاکمیت ملی و استقلال و اجرای خواست مردم معنا پیدا می‌کند و فکر می‌کنم امروز برای تحقق این منظور شرایط ویژه‌ای برای ملت ایران فراهم شده است که از این شرایط باید هم جمهوری اسلامی و دولت به نحو احسن بهره بگیرند و هم دنیا باید از دریچه‌ای که در این شرایط گشوده شده است به نحو احسن بهره گیرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: امیدوارم کشورهای ۱+۵ و دولت آمریکا و همه قدرت ها و دولت‌های جهان از این فضا حسن استفاده را برده و دنبال سوء استفاده نباشند.

دکتر روحانی اظهار داشت: مردم ایران با هیچ ملتی و از جمله با مردم آمریکا دشمنی نداشته و ندارند و ‌آنچه موجب نگرانی بوده و خواهد بود سیاست‌های خصمانه است که همواره از سوی مردم ایران محکوم بوده است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: همانطور که پیش از این نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی در مذاکره کاملا جدی بوده و قصد دارد با منطق و استدلال مسائل خود را با دنیا در چارچوب حقوق مسلم ملت ایران و بر اساس احترام متقابل حل و فصل کند و همانطور که ملت و دولت ایران به همه دنیا و همه ملت‌ها احترام می‌گذارد از آنان نیز انتظار احترام متقابل دارد و چنانکه به حقوق کسی تجاوز نمی‌کند انتظار دارد دیگران نیز در مقابل حقوق او سر تعظیم فرود آورند.

دکتر روحانی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مذاکره کنندگان با جمهوری اسلامی در مذاکرات خود جدی باشند، گفت: قدم‌ هایی که تا به حال برداشته شده درست و صحیح بوده و از سوی ملت ایران و مقام معظم رهبری تایید شده و البته دولت و مذاکره کنندگان نیز باید کاملا هوشیار باشند؛ در کنار لبخندها در مذاکرات باید کمرها را محکم ببندیم زیرا در یک کارزار دیپلماتیک قدم گذاشتیم.

رییس‌جمهور اظهار داشت: چنانکه مقام معظم رهبری تاکید کردند مذاکرات در عرصه بین المللی کار آسانی نیست و دولت وارد کارزار مذاکراتی سخت شده و به طور جدی نیازمند حمایت مردم و مقام معظم رهبری است و امیدواریم چنانکه این حمایت ها تا به حال وجود داشته پس از این نیز ادامه داشته باشد چرا که دولت بدون خواست و حمایت مردم و رهبری معظم انقلاب قادر به رساندن این تلاش‌ها به مقصد نیست.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در این عرصه حق با جمهوری اسلامی است تصریح کرد: بر این مبنا دولت و مذاکره کنندگان صرفا در چارچوب حقوق ملی حرکت کرده و البته به مذاکرات و نتیجه آنها امیدوار هستیم؛ چرا که در این عرصه تکیه گاه ما قدرت داخلی و ملی کشور است.

رییس‌جمهور با سپاس از الطاف خداوند که تا به حال مشمول حال دولت بوده است، گفت: امیدواریم در ادامه مسیر نیز با حمایت‌های رهبری معظم انقلاب و تکیه بر قدرت ، اراده و خواست ملی از الطاف خداوند نیز بهره‌مند شویم و خداوند در این مسیر توفیق نهایی را به ملت و دولت عطا نماید.
نظرات بینندگان