arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۷۲۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۱۲ آبان ۱۳۹۲

الگوی مصرف مواد مخدر باز هم تغییر کرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های اخیر، مصرف مواد مخدر در جامعه آماری معتادان دستگیر شده نشان می‌دهد در راستای تبلیغات صورت گرفته در خصوص اثرات منفی مخدرهای صنعتی، مصرف از مواد مخدر صنعتی به سنتی تغییر یافته است، گفت: بر اساس قانون مراکز ماده 16، ترک اجباری معتادان در این مراکز انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، حاج احمد ربیع‌زاده در حاشیه بازدید از مرکز درمانی ترک اعتیاد شفق گفت: برای اولین بار نرم‌افزاری در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس آن اطلاعات معتادان و همچنین اثرانگشتشان در زمان ورود ثبت شده و چنانچه دفعات بعدی دستگیر شوند، اطلاعات آنها در سامانه وجود دارد.

وی گفت: پس از آنکه پلیس معتادان متجاهر را از سطح خیابان‌های تهران جمع‌آوری می‌کند، در سه مرحله اطلاعات آنها درج می‌شود که در مرحله اول مشخصات سجلی آنهاست و در این مرحله معمولا آنها اسم مستعارشان را اعلام می‌کنند، پس اثر انگشت آنها به همراه عکس در پرونده درج می‌شود و در مرحله بعدی تصویربرداری از آنها انجام می‌شود. همچنین در ماه اول و در زمان ترخیص نیز یک عکس به پرونده آنها الصاق می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: اثرات انگشت ده گانه این افراد در پرونده آنها درج می‌شود که در این طرح توانستیم آمار بسیاری خوبی را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم.

ربیع‌زاده ادامه داد: با استفاده از این نرم‌افزار، معتادانی که پس از گذراندن دوره درمان به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند و مجدد دستگیر می‌شوند، مشخص می‌شوند. همچنین از طریق این نرم‌افزار، نوع مصرف مواد آنها کاملا مشخص می‌شود.

به گفته وی، در این مرکز غربالگری معتادان دستگیر شده، انجام و پس از سم‌زدایی و گذراندن دوران نقاهت، این معتادان به مراکز نگهداری منتقل می‌شوند و ظرفیت این مرکز دائما در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه مرکز شفق در حال حاضر ظرفیت پذیرش 500 نفر را دارد، گفت: مرکز کمرد در جاجرود با ظرفیت 17 نفر و همچنین مرکز اخوان که در حال تکمیل ظرفیت است، از مراکز دیگری هستند که درمان معتادان را بر اساس قانون ماده 16 (ترک اجباری اعتیاد) انجام می‌دهند.

ربیع‌زاده گفت: مرکز شفق تا سال گذشته در اختیار فاتب بوده و با تفاهم‌نامه‌ای که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و فاتب صورت گرفته، این مرکز در اختیار شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفته و تلاش کردیم تا با رعایت حداقل استانداردها، بحث درمان معتادان را در مرحله اول در این مرکز انجام دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره اینکه چند درصد از معتادان متجاهر دستگیر شده مبتلا به بیماری‌های واگیردار از جمله ایدز و هپاتیت هستند، گفت: در حال حاضر آمار این افراد در حافظه‌ام نیست، اما بر اساس گزارشی که ارائه شده، بدلیل تبلیغات اثرات منفی مواد مخدر صنعتی، میزان مصرف مواد از مخدرهای صنعتی به سنتی گرایش یافته است.

به گفته وی، مراکز ماده 16 که یکی از این مراکز بوده، برای ترک اجباری اعتیاد است و مراکز ماده 15 نیز در مراکز ترک اعتیاد خود معرف هستند که با تامین هزینه خانواده‌ها و معرفی اطرافیان، بحث‌های درمانی انجام می‌شود.

ربیع‌زاده درباره میزان تحصیلات معتادان دستگیر شده نیز گفت: در یک جامعه آماری از 3306 نفر که در طول پنج ماه به این مرکز منتقل شده‌اند، 331 نفر بیسواد، 545 نفر دارای سطح تحصیلات ابتدایی، 893 نفر با تحصیلات سیکل، 1256 نفر دیپلم، 149 نفر فوق دیپلم، 115 نفر لیسانس و 17 نفر نیز فوق لیسانس بوده‌اند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، در این مراکز افراد زیر 18 و بالای 70 سال پذیرش نمی‌شوند.
نظرات بینندگان