arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۱۳ آبان ۱۳۹۲

احتمال حذف یارانه سهامداران و افت شاخص

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آرامش بازار سهام بعد از آن افزايش‌هاي چند هزار واحدي موجب شده شايعات بسياري در بازار سهام ميان سهامداران و سرمايه‌گذاران و آنها كه دستي در خريد و فروش سهام دارند ايجاد شود. در چند روز اخير شاخص بازار سرمايه گام‌هايش را آهسته برمي‌دارد و چند روزي منفي است و چند روزي مثبت، ‌به عقيده بسياري در يك استراحت فرو رفته و به عقيده بعضي ديگر اخباري مانند حذف يارانه سهامداران يا عرضه‌هاي جديد سهامداران ممكن است دليل اين رشد آرام شاخص باشد، ‌روزنامه اعتماد در اين باره با يكي از كارشناسان ارشد بازار سرمايه، حسين خزلي خرازي گفت‌وگويي انجام داده است كه به شرح زير است.


عده‌يي در بازار سرمايه مي‌گويند كه ممكن است سهامداران بازار سرمايه جزو ليستي باشند كه يارانه‌شان حذف مي‌شود، به همين دليل است كه كمي بازار سرمايه روند منفي به خود گرفته است، ‌نظرتان در اين باره چيست؟

اگرچه رفتار سهامداران مدتي است كه در بازار سرمايه چندان درست و قابل پيش‌بيني و منطقي نيست اما اينكه بگوييم اين رفتار اخير آنها ناشي از هراس آنها براي نگرفتن يارانه هم باشد اصلا جنبه علمي ندارد و بسيار بي‌پايه و اساس است. تجربه 15 ساله من و تمامي كساني كه از جنس بازار سرمايه هستند چنين گزاره‌يي را رد مي‌كند و حذف يارانه اصلا تاثيري در تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران ندارد.

از ديگر شايعاتي كه در بازار وجود دارد اين است كه سهامداران سرمايه خود را نگه داشتند تا عرضه‌هاي خصوصي‌سازي انجام شود ‌و اين موجب نوسان و تعديل يك‌باره شاخص شده است؟

هنوز معلوم نيست كه اين عرضه سهام و خصوصي‌سازي به روش خرد است يا بلوكي، ‌در مجموع اگر قرار باشد به صورت بلوكي سهام عرضه كند اين عامل تاثير كمي روي شاخص مي‌گذارد چرا كه اغلب اين نوع عرضه‌ها با انتشار آگهي خواهد بود و به دنبالش يك معامله عمده و گاه حقوقي را به همراه خواهد داشت اما اگر عرضه سهام به صورت خرد باشد بله، ‌اين نوع خصوصي‌سازي روي شاخص تاثير خواهد داشت و اگر سرمايه‌گذاران از عرضه سهام خرد مطلع شوند ممكن است پول‌شان را نقد كنند براي اين روز.

رفتار سازمان خصوصي چه مي‌گويد؟

رفتار سازمان خصوصي‌سازي در اين مدت اين طور بوده كه معاملات بلوكي را با انتشار آگهي اعلام مي‌كند اما معاملات خرد را خير.

پس آرام شدن شاخص پس از افزايش‌هاي قابل توجه نتيجه چيست؟

نتيجه گزارشات شش ماهه شركت‌ها، ‌سرمايه‌گذاران در بورس انتظار گزارشات بسيار بهتر از اين را از شركت‌ها داشتند درصورتي كه بسياري از مديران در اكثر صنايع گزارشات بسيار محتاطانه را ارائه كرده‌اند و اين موضوع باعث شد سهامداران در معاملات خود كمي محتاطانه‌تر عمل كنند.

يعني گزارشات مطابق با انتظارات آنها نبود؟

رشدهاي اخير بازار سرمايه انتظارات سهامداران را بسيار ايده‌آل و فراتر از انتظار بالا برده بود، ‌گزارشات شش ماهه شركت‌ها بد نبود اما مطابق با انتظارات بيش از حد انتظار و گاه فانتزي سهامداران نبود.

چرا مديران گزارشات خود را اين همه محتاطانه تنظيم كرده‌اند؟

اين گزارشات مربوط به بعضي از صنايع كه تاثير قابل توجهي بر شاخص دارند بيشتر مشهود است، ‌زيرا صنايعي مانند پتروشيمي، پالايشگاه‌ها، ‌هنوز نتوانسته‌اند چالش‌هاي خود را با دولت حل و فصل كنند؛ چالش‌هايي مانند قيمت مواد اوليه، ‌نرخ خوراك، ‌بهاي دلار كه تاثير قابل توجهي را در سود شركت مي‌گذارند. به عنوان مثال بعضي از صنايع مانند پالايشگاه‌ها از سال 89 تاكنون همچنان دربسياري از مسائل در گزارشات مالي خود ابهام دارند چرا كه بسياري از مشكلات مشترك آنها با دولت هنوز حل نشده است.
منبع: اعتماد
نظرات بینندگان