arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۲

خانواده مقتول به احترام امام حسين(ع) از قصاص قاتل گذشتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي که مقدمات اجراي حکم قصاص نفس يک قاتل در زندان مرکزي مشهد فراهم شده و قرار بود قاتل جوان به چوبه دار سپرده شود، خانواده مقتول به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري اباعبدا... الحسين(ع) و احترام امام حسين(ع) با حضور در اجراي احکام دادگستري خراسان رضوي، از خونخواهي فرزندشان گذشتند.

به گزارش خراسان، حدود ۵ سال قبل «اسماعيل» جوان ۲۰ ساله با عشق به موتورسواري در يکي از خيابان هاي شهر سبزوار، هيجانات دوران جواني خود را به رخ ديگران مي کشيد. او سوار بر موتورسيکلت گاهي ويراژ مي داد و گاهي تک چرخ مي زد تا اين که در آن روز تلخ در حالي که تنها ۷ روز به پايان بهار ۸۷ مانده بود، جوان ديگري به نام صادق که او نيز تقريباً بيستمين بهار عمرش را پشت سر مي گذاشت به اسماعيل نزديک شد.

صادق ضمن اعتراض به حرکات غيرمتعارف، به اسماعيل تذکر داد تا از اين کارهاي خطرناک خودداري کند. آن ها همديگر را نمي شناختند و خصومتي هم با يکديگر نداشتند اما همين جمله صادق کافي بود تا اين موضوع، آتش غرور جواني اسماعيل را شعله ور کند.

اسماعيل که از حرف هاي صادق عصباني شده بود در يک لحظه دچار غرور کاذب جواني شد و در حالي که از موتورسيکلتش پياده مي شد ناگهان چاقوي تيزي را از زير زين موتورسيکلت بيرون کشيد. صادق حيرت زده به حرکات اسماعيل نگاه مي کرد که برق چاقو در فضا درخشيد و بر سينه او فرود آمد و بدين ترتيب جنايتي هولناک رقم خورد.

مدتي بعد اسماعيل توسط نيروهاي انتظامي دستگير و در شعبه اول بازپرسي سبزوار بازجويي شد. او که تازه متوجه شده بود با يک غرور کاذب جان انساني را گرفته است، از کرده خود پشيمان شد اما ديگر پشيماني سودي نداشت و بايد تاوان اين جنايت را پس مي داد.

با تقاضاي صدور حکم قصاص نفس از سوي اولياي دم و بازسازي صحنه قتل، تحقيقات در اين پرونده جنايي تکميل شد و متهم براي محاکمه به شعبه پنجم دادگاه کيفري استان خراسان رضوي انتقال يافت. قضات باتجربه دادگاه نيز پس از چندين جلسه دادگاه که با حضور وکيل مدافع متهم برگزار شد، با توجه به اقارير صريح متهم، گزارش مأموران انتظامي و تأييد سلامت روحي و رواني متهم از سوي پزشکي قانوني و همچنين محتويات پرونده، اتهام ارتکاب قتل عمدي را محرز دانستند و اسماعيل را به قصاص نفس محکوم کردند اما رأي صادره از سوي دادگاه مورد اعتراض متهم و وکيل او قرار گرفت و بدين ترتيب اين پرونده جنايي براي بررسي دقيق تر به شعبه ۱۱ ديوانعالي کشور ارسال شد.

گزارش خراسان حاکي است: پس از آن که وکيل مدافع متهم دلايل و مدارک خود را به ديوانعالي کشور ارائه داد قضات شعبه يازدهم، رسيدگي دقيق به اين پرونده را آغاز کردند اما آنان نيز بعد از بررسي همه جوانب اين پرونده جنايي با توجه به اسناد و دلايل انکارناپذير، حکم صادره از سوي دادگاه کيفري استان خراسان رضوي را تأييد کردند و اين گونه بود که با تنفيذ رئيس قوه قضاييه، پرونده اين جنايت هولناک براي اجراي حکم قصاص نفس به دادگستري خراسان رضوي ارسال شد. در حالي که مقدمات اجراي حکم فراهم شده و قرار بود «قاتل» در زندان مرکزي مشهد به دار مجازات آويخته شود، قاضي زرگر (معاون اجراي احکام دادگستري) در کنار برخي افراد معتمد، تلاش خود را براي گذشت اولياي دم آغاز کرد.

خانواده صادق نيز اگر چه فرزند دلبندشان را به خاطر غرور بي جاي جوان ديگري از دست داده بودند لذت عفو در ايام سوگواري امام حسين(ع) را ترجيح دادند و با آن که اعدام قاتل حق آن ها بود، صبح روز گذشته دوباره در اجراي احکام دادگستري حاضر شدند و براي آخرين بار با قاضي زرگر به گفت وگو نشستند. در اين ميان هنگامي که از گذشت و فداکاري بزرگان دين سخن به ميان آمد ناگهان خانواده مقتول که از قبل تصميم خود را گرفته بودند از خونخواهي فرزندشان گذشتند و بدين گونه «اسماعيل» از چوبه دار نجات يافت تا دوباره زندگي را تجربه کند.

 خانواده صادق اعلام کردند که به احترام امام حسين(ع) و به مناسبت فرا رسيدن ايام سوگواري آقا اباعبدا... الحسين(ع) از قصاص نفس قاتل فرزندشان مي گذرند.

اين گزارش حاکي است: پس از تنظيم صورتجلسه گذشت اولياي دم، اين پرونده جنايي دوباره به دادگاه کيفري ارسال شد تا قضات دادگاه با توجه به اعلام گذشت اولياي دم، درباره مجازات قاتل از جنبه عمومي جرم تصميم گيري کنند. شايان ذکر است: طبق قانون، «قاتل» از جنبه عمومي جرم به ۳ تا ۱۰ سال زندان محکوم خواهد شد.
نظرات بینندگان