arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۳ - ۱۴ آبان ۱۳۹۲

تلاش معلمان برای جلوگيری از اعدام يك همكار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معلم آموزش و پرورش تهران و رشت روز گذشته طي نامه‌يي به رهبر معظم انقلاب با اشاره به اعدام قريب‌الوقوع مسعود پويان راد، دبير جامعه‌شناسي شاغل در آموزش و پرورش رشت از ايشان خواستند دستور توقف اجراي حكم جهت رسيدگي دقيق‌تر و جلب رضايت ولي دم را صادر كند. 

به گزارش اعتماد، در اين نامه با اشاره به نظر متفاوت برخي از قضات و همچنين نامه رييس مجلس نهم و نيز امام جمعه رشت به رييس قوه قضاييه، آمده است: «خداوندي كه حق قصاص را مقرر داشته بر ترجيح عفو تاكيد كرده است و از طرفي اعدام يك معلم با سابقه به دليل دفاع از حريم شخصي‌اش بازتاب‌هاي منفي فراوان خواهد داشت.»

بر اساس تصميم قوه قضاييه، اين معلم جامعه‌شناسي در شهر رشت (سوم محرم‌الحرام) به‌دار آويخته مي‌شود. عصبانيت آني اين معلم در تابستان واقعه تلخي را رقم زد كه دو نفر كشته شدند و نفر سوم را در آستانه مرگ قرارداد. 

طبق عبارات صريح راي دادگاه، يكي از مقتولان به دليل اختلافاتي كه با مسعود پويان، فوق‌ليسانس جامعه‌شناسي و دبير خوزستاني ساكن رشت داشته به همراه دو پسرش از طبقه سوم خانه به طبقه دوم آمده و با وي درگير شده‌اند. اين درگيري به داخل خانه آقاي پويان كشيده شده است، در حالي كه همسر او در حمام بوده و نمي‌توانسته مانع درگيري شود. 

آقاي پويان براي مقابله با آنها به كارد آشپزخانه پناه برده و دو نفر از آنها، هر كدام يك ضربه خورده‌اند كه اين ضربه به نقاط حساس يعني ريه يكي و قلب ديگري اصابت كرده و بلافاصله درگذشته‌اند. 

دادگاه قتل يكي از آنها را كه جسدش داخل خانه افتاده مصداق دفاع مشروع، و قتل ديگري را به دليل اينكه جسد او در پاگرد ورودي افتاده قتل عمد و موجب قصاص مي‌داند. 

پس از طي تشريفات قانوني و با گذشت هفت سال از اين اتفاق، اكنون اين معلم در آستانه قصاص قرار دارد. وي پدر و مادر ندارد، بستگانش ساكن خوزستان هستند و همسرش درگير اداره زندگي و فرزندان بوده و كسي از بستگان براي جلب رضايت از تنها ولي دم اقدام نكرده است. 

اكنون معلمان تهران و رشت كه خبر اعدام قريب‌الوقوع او را شنيده‌اند و او را به خوشنامي در آموزش و پرورش مي‌شناسند نگران شده و براي جلب رضايت و بخشش از سوي ولي دم فعال شده‌اند.

جمعي از معلمان و فرهنگيان رشت جهت همدردي با خانواده مقتولان به محل كار دختر مقتول مراجعه و از خانواده او تقاضاي بخشش كردند.

روي پلاكاردهاي آنان نوشته شده است: «عزيزان، بخشش خود را الگويي بسازيد كه توسط معلمان به ديگران آموخته شود» و در پارچه‌نوشته ديگري آمده است: «شما كه داغ را مي‌شناسيد، با بخشش، روح بزرگ خود را نشان دهيد».
نظرات بینندگان