arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۲

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: کنکور مانع جدی تحول است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه ایران: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: کنکور مانع جدی تحول است و تا زمانی که کنکور وجود دارد، اجازه نمی دهد تحولات در حوزه آموزشی کشور ایجاد شود.

«نوید ادهم» در گردهمایی روسای گروه دوره اول متوسطه با اشاره به اینکه مقوله کنکور، فرآیند یاددهی و یادگیری نظام آموزشی را مختل کرده، افزود: کنکور به عنوان یک عامل مداخله گر جدی، روند فعالیت آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش را دچار اختلال کرده و اجازه تحقق اهداف آموزش و پرورشی را نمی دهد.

وی اضافه کرد: به دلیل فشار کنکور، آموزش در سطح دانش، محفوظات و اطلاعات سطحی متوقف شده و به لایه های تحقیق، تامل و خلاقیت نرسیده است.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش، برنامه درازمدت مصوب قانونی است که لازم الاجراست، اظهار داشت: خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش که خود در فرآیند تعیلم و تربیت مشارکت داشته به صراحت اعلام کرده که سند تحول محور فعالیت ها و برنامه های آموزش و پرورش است.

وی تصریح کرد: سند تحول آموزش و پرورش هم به عنوان قانون و هم به عنوان تکلیف شرعی از دو منظر دارای درجه اهمیت می باشد لذا وظیفه داریم این سند را به بهرین نحو اجرا کنیم و حتی مفاهیم این سند را به دیگران انتقال دهیم و آنها را نسبت به مفاهیم آن توجیه نمائیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت یازدهم تاکنون التزام خود را به قانون و قانون گرایی بارها اعلام کرده از این رو برنامه های تحولی بویژه برنامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محتوای کاری دولت و وزیر جدید است.

وی گفت: هرچند ممکن است در فرآیند اجرا و در برنامه های اجرایی تغییراتی ایجاد شود و بخشی از کاستی ها و آسیب هایی که امروز بوجود آمده مورد بازبینی و بازنگری قرار گیرد، ولی کلیت امر به عنوان یک مصوبه لازم الاجرا، استقرار دارد.

ادهم آموزش دروس مبتنی بر رویکرد فرهنگی – تربیتی، تشکیل کلاس های موضوعی و ارتقا کیفیت آموزش دروس ریاضی و علوم تجربی و کیفیت بخشی به مدارس شبانه روزی و نمونه دولتی را بخشی از برنامه های اساسی و تحولی دوره اول متوسطه در سال جاری عنوان کرد.

وی گفت: ارزشیابی و نظارت بر فعالیت های آموزش و پرورش، اجرای طرح معلمان چند مهارتی و غنی سازی تجارت یاددهی- یادگیری دروس علوم تجربی و ریاضی و مشارکت دانش آموزان در اداره امور مدرسه باید در دستور برنامه های اساسی و تحولی دوره اول متوسطه قرار گیرد.
نظرات بینندگان