arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۰ - ۱۵ آبان ۱۳۹۲

رییس مجلس: شیوه فعلی هدفمندی یارانه ها اجرا نشود بهتر است

رییس مجلس شورای اسلامی به شیوه نادرست کنونی اجرای هدفمندی یارانه ها در کشور اشاره کرد و گفت: نحوه کنونی اجرای هدفمندی یارانه ها اگر اجرا نشود بهتر است زیرا هم تورم ایجاد می کند و هم مانع تولید می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایرنا: «علی لاریجانی» روز چهارشنبه در مراسم تجلیل از افتخار آفرینان چهل و دومین دوره مسابقات جهانی مهارت آلمان 2013 در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این مطلب را بیان کرد.

لاریجانی افزود: بنا بود هدفمندی یارانه ها 50 درصد صرف مشکلات و مابقی صرف توسعه، تولید و حل مشکلات بیماران شود ولی نه تنها آن 50 درصد محقق نشد بلکه به توسعه و تولید نیز توجهی نشد.

وی ادامه داد: امروز کار به جایی رسیده است که دولت می گوید باید بگردیم پول جمع کنیم چاله ای را که در گذشته کنده اند پُرکنیم، این چه روش حکومت داری است که داشته اند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: دولت فعلی در این فضا شکل گرفت و ما امیدواریم دولت جدید با ارزیابی و تحلیلی درست از شرایط گام های درستی بردارد.

لاریجانی با یادآوری این که مشکل عمده کشور در رونق بخشی به توسعه است، گفت: توجه به دیپلماسی مهم است و بخشی از مشکلات اینگونه حل می شود اما مهمتر از این موضوع رونق بخشی به تولید داخلی است.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبری چند روز پیش فرمودند توجه به توان ملی کشور و رونق تولید اصل است؛ از این رو ما باید از سخنان ایشان و تحلیل شرایط گذشته درس بگیریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیمات در هیات دولت و هیات وزیران باید با مشورت نخبگان صورت گیرد

لاریجانی ادامه داد: هوچی گری در مسائل حکومتی ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد ولی به سرعت رنگ می بازد.

وی در ادامه گفت: دولت در آستانه گام های جدیدی برای هدفمندی یارانه ها و بودجه قراردارد و در این راستا باید از عقلا برای مشورت استفاده کند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: من تحرک دیپلماتیک را لازم می دانم ولی مرکز کار باید در داخل باشد و افراد برای سرمایه گذاری ترغیب شوند.

لاریجانی ادامه داد: توجه به آموزش فنی و حرفه ای مهم است و می تواند در جهش تولید تاثیر گذار باشد.

وی اصلاح برخی قوانین را راه حلی برای حل مشکل تولید کشور دانست و گفت: یکی از مشکلات جامعه کارگری بیمه بیکاری است که این امر تفنینی نیست بلکه برای توسعه کشور لازم است و بیمه بیکاری از ستون های توسعه آینده کشور است و آرامش روانی برای کشور ایجاد می کند.



**مجلس آمادگی دارد در زمینه توسعه آموزشگاههای فنی و حرفه ای گام بردارد

رییس مجلس شورای اسلامی بایادآوری اینکه ایران توانسته درزمینه بارور کردن استعدادهای فرزندان این آب و خاک در بخش های صنعت و تولید کشور گام های موثری بردارد، گفت: تردیدی نیست توسعه کشور بدون نیروهای مبتکر و ماهر امکان پذیر نیست و باید در این زمینه سرمایه گذاری های خوبی صورت بگیرد.

لاریجانی با اشاره به مسابقات مهارت 2013 آلمان، گفت: این گونه مسابقات برای پیشرفت جامعه موثر است و مورد توجه همگان قرار دارد.

وی گفت: دولت و مجلس باید به عنوان اولویت به تربیت نیروهای کارآمد و آموزش دیده توجه ویژه داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی بخش های آموزشی در این زمینه دچار فرسودگی هستند که نیاز به نو شدن و تجهیزات بیشتر دارند.

لاریجانی ادامه داد: این گونه آموزش ها عمومی هستند و هرچه عمومی تر و مردمی تر شود کار بهتر دنبال خواهد شد.

وی یادآور شد: همه این امور نباید توسط دولت انجام گیرد، آموزشگاه هایی که برای این امر تاسیس می شوند هم کار دولت را انجام می دهند و ما باید در این زمینه آنها را تشویق کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این زمینه وزارت کار برای تسهیل آموزشگاه ها و تشویق آنان باید لایحه ارائه کند و ما از آن حمایت می کنیم.

لاریجانی گفت: شاید بگویید چرا مجلس مستقیم وارد نمی شود و طرح تصویب نمی کند؛ این به آن دلیل است که این طرح ها بار مالی دارد و آن را شورای نگهبان رد می کند از این رو بهتر است دولت لایحه دهد.

وی با یادآوری این که سبقه جمعیتی ما جوان است، گفت: برای سرمایه گذاری باید فضای کسب و کار و رونق اقتصادی در داخل ایجاد شود تا بتوانیم به یک جهش اقتصادی برسیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از کشورها فضا را برای سرمایه گذاری تسهیل کرده اند از این رو سرمایه گذاران ترجیح می دهند برای سرمایه گذاری به آن کشور بروند ما نیز باید فضا تسهیل کنیم.

لاریجانی گفت: کار دولت جدید باید این باشد که زمینه سرمایه گذاری را ایجاد کرده و مانع های پیش روی آن را بردارد.

وی گفت: ما کشور ثروتمندی هستیم که از نظر نفت و گاز رتبه خوبی در جهان داریم و دارای نیروهای متخصص و جوان هستیم، چرا وضع ما از نظر توسعه باید اینگونه باشد؟ به این معنا که کشور ما رشد اقتصادی اش منهای پنج و نیم باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ممکن است برخی ها بگویند این به دلیل تحریم ها است؛ ممکن است بخشی به تحریم ها مربوط باشد، اما تصمیمات غلط و سازو کار نادرست مدیریتی باعث این موضوع است.



**سن بالا مشکل دولت نیست / افراد باید تجربه داشته باشند

لاریجانی گفت: حکومت نیاز به افرادی دارد که کاربلد باشند و زمینه های مختلف سنجیده و تجربه داشته باشند و پله های مدیریتی را طی کرده باشند.

وی گفت: گاهی می گویند چرا در دولت فعلی سن بالاست، مشکل این ها نیست افراد باید با تجربه و متخصص باشند، جوانگرایی و میانسال گرایی در کنار آنان رخ می دهد. این گونه تصمیمات عاقلانه هم متناسب با منافع کشور اخذ می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی احزاب و گروههای سیاسی باید پند بگیرند زیرا ممکن است این اتفاقات در آینده هم رخ دهد.

لاریجانی رودربایستی داشتن در حکومت را یک ضایعه دانست و گفت: افراد ممکن است برای سمتی انتخاب شوند ولی اعتدال، تمرکز و تسلط کافی نداشته باشند؛ این افراد باید زندگی شان را وقف کار برای مردم کنند و اگر ناتوان بودند نباید با آنان رو دربایستی کرد.

وی ادامه داد: بعضی از طرح ها ممکن است مثبت باشد اما طریق تحقق آن درست انجام نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان از افتخارآفرینان چهل و دومین مسابقات مهارت آلمان 20013 با اهدا لوح تقدیر و یک خودرو تجلیل به عمل آورد.
نظرات بینندگان