arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۱۹۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۱۶ آبان ۱۳۹۲

اشتباه یا بزرگ نمایی شهرداری ؛ قالیباف نائب رییس مجمع شهرداران جهان؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظهرگاه جمعه و در یک روز آرام خبری، یک خبر پیرامون محمد باقر قالیباف به سرعت در تمامی خبرگزاری ها و سایت های خبری معتبر و رسمی انعکاس یافت. شهردار تهران به عنوان نایب رئیس مجمع شهرداران جهان « UCLG» انتخاب شد.

به گزارش خرداد، این خبر که به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، رسانه ها را درنوردیده و در همه جا انعکاس یافت دچار ایرادات شکلی و ماهیتی اساسی بوده و با پیگیری های خبرنگار خرداد مشخص شد که صحت آن بدین نحو که خبر انتشار یافته بلاموضوع بوده و خبر مورد نظر با یک پروپاگاندای تمام عیار انعکاس یافته است.

در متن خبری که در خبرگزاری ها به تاریخ 10 آبان ماه آمده؛ چنین عنوان شده است: «نماینده تهران در مجمع شهرداران جهان به فرآیند انتخاب دکتر قالیباف به عنوان نایب رییس UCLG اشاره کرد و توضیح داد : در متن سخنرانی شهرداران و مدیران شهری جهان بر نقش سازنده تهران در پیش برد اهداف مجمع شهرداران آسیا تاکید شده بود و پس از برگزاری انتخابات ، دکتر قالیباف بار دیگر برای یک دوره 3 ساله با اکثریت مطلق آرا به عنوان "نایب رییس مجمع شهرداران جهان" انتخاب شد»

در ادامه این خبر هم مدیر کل روابط عمومی و نماینده شهردار تهران در جلسه، گفته است: خوشبختانه پایتخت جمهوری اسلامی ایران به یکی از فعال ترین و اصلی ترین ارکان نهادهای بین المللی مدیریت شهری مبدل شده به گونه ای که ریاست بخش غرب آسیای مجمع شهرداران جهان ، عضویت در هیئت مدیره و اجرایی تشکل های مختلف بین المللی نظیر اتحادیه شهرداران کشورهای اسلامی ، مجمع شهرداران جهان ، همچنین دبیرخانه دائمی و دبیرکلی مجمع شهرداران آسیا هم در اختیار تهران است .

وی ادامه داد : می توان گفت هم اکنون هیچ تشکل شهری مهم بین المللی وجود ندارد مگر آن که تهران در عالی ترین سطوح تصمیم گیری آن ایفای نقش کند.

صداقت افزود : دیپلماسی فعال شهری تهران امروز با تمام توان در اختیار دیپلماسی کشور قرار دارد و شهرداری تهران ظرفیت سازی فوق العاده ای در حوزه دیپلماسی به نتیجه رسانده که امیدوار است این ظرفیت ها در راستای دیپلماسی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

در انتهای خبر نیز با تاکید مجدد بر پست قالیباف در این ساختار آمده است: آقای "جوزف روج" دبیرکل مجمع شهرداران جهان و برخی دیگر از مقامات شهری جهان پس از پایان اجلاس رباط در پیامی انتخاب مجدد دکتر قالیباف به عنوان "نایب رییس مجمع شهرداران جهان"را به وی تبریک گفتند.

حال اصل ماجرا و موضوع این انتخاب و پست شهردار تهران و همچنین ساختار و جایگاه این مجموعه چیست؟ نکته ای است که در این مقال به آن خواهیم پرداخت.

1- در خبر انعکاس یافته از سوی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران «UCLG» به عنوان مجمع شهرداران جهان عنوان شده است در حالیکه United Cities and Local Governments Association انجمن شهرهای متحد و دولت های محلی درزبان پارسی ترجمه می شود و مشخص نیست با چه ترمینولوژی چنین معنی از آن مستفاد شده، ضمن آنکه همانگونه که از اسم این مجموعه بر می آید این تشکل صنفی و مدنی مختص به تمامی فعالین در حوزه های شهری است نه متعلق به قشر خاصی با عنوان شهرداران.

در تصویر بالا نام اعضای هیئت رئیسه و رئیس و خزانه دار آمده است

2- جالب ترین بخش آنجایی است که عنوان شده محمد باقر قالیباف یا همان شهردار تهران " نایب رئیس مجمع شهرداران جهان" شده است. با این چینش و ترکیب واژگان هر کسی که این عنوان را ملاحظه می کند در اولین استنباط برایش چنین فرضی بوجود می آید که گویی آقای قالیباف نفر دوم و دومین شخص این سازمان بین المللی است، این در حالیست که با مراجعه ما به سایت رسمی اجلاس هیچ نام و نشانی نه به عنوان نایب رئیس که به عنوان عضو هیئت رئیسه UCLG هم ازآقای قالیباف ملاحظه نشد. شایان ذکر است که نام و اسامی تمامی اعضای هیئت رئیسه در این سایت آمده بود و نشانی از آقای قالیباف نه. پس از کندوکاو های بسیار بالاخره نام محمد باقر قالیباف در این سایت دیده شد اما نه به عنوان نایب رئیس مجمع شهرداران جهان بلکه به عنوان نایب رئیس این تشکل در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا. این تنها عنوان رسمی قالیباف در این سازمان غیر دولتی بود. با این اوصاف نوعی بزرگنمایی واضح رخ داده و نه قلب واقعیت که وارونه نمایی به منصه ظهور رسیده است. چرا که عامدانه و هدفمند عنوان : منطقه خاورمیانه و غرب آسیا" از کنار نایب رئیسی قالیباف حذف شده و در خبرها چنین وانمود شده که او نایب رئیس جهانی این تشکیلات است.

در سایت اصلی اجلاس هیچ نامی از قالیباف نیست و در این سایت نام قالیباف به عنوان نایب رئیس منزقه خاورمیانه و غرب آسیا آمده است

3- شاید دوستان شهرداری عنوان کنند که این اشتباه سهوی و غیر عامدانه جامه عمل پوشیده و قصد و غرضی در پشت آن نبوده است. اما مراجعه ما به سایت شهرداری تهران نشان داد که در متن انگلیسی این خبر همین عنوان یعنی" نایب رئیس UCLG" برای آقای قالیباف عنوان شده بدون اینکه همانطور که اشاره رفت قید منطقه خاورمیانه آن ذکر شود. پس با این اوصاف مشخص می شود که با قصد و غرض قبلی این اقدام جامه عمل پوشیده است.

در تصویر فوق سایت شهرداری تهران عنوان نایب رئیسی قالیباف را بدون آنکه بنویسد که وی نایب رئیس در منقطه خاورمینه و نه جهان است، آورده است

4- حال سئوال پیش می آید که این مانور و پروپاگاندا به چه دلیلی جامه عمل پوشیده است. پاسخش در متن شهرداری و در خبر انعکاس یافته در خبرگزاری ها مشخص و معلوم است. در متن شهرداری با مانور گسترده، بین المللی بودن تهران و مدیریت شهری آن انعکاس فزآینده یافته است و در خبر خبرگزاری ها نیز به نقل از مدیر کل روابط عمومی شهرداری تهران چنین آمده است: «دیپلماسی فعال شهری تهران امروز با تمام توان در اختیار دیپلماسی کشور قرار دارد و شهرداری تهران ظرفیت سازی فوق العاده ای در حوزه دیپلماسی به نتیجه رسانده که امیدوار است این ظرفیت ها در راستای دیپلماسی کشور مورد بهره برداری قرار گیرد» مانور تبلیغاتی که بسط و شرح آن نیاز به آگراندیسمان پیرامون جایگاهی دارد که چندان حائز اهمیت نیست. چون از یکسو مجموعه ای با عنوان " مجمع شهرداران جهان" موضوعیت بیرونی ندارد و از طرف دیگر نایب رئیسی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا بی گمان در اندازه نایب رئیسی این مجموعه نیست، که در خبرها چنین عنوان شده و در پیامدش خبر بدین نحو انعکاس یافته است.

چه خوب است مدیرل روابط عمومی شهرداری تهران توضیح بدهند که " ظرفیت سازی فوق العاده در حوزه دیپلماسی" با چه متر و معیاری عنوان شده است؟ نایب رئیسی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا آنهم در سازمانی غیر دولتی تا چه حد می تواند واجد بار دیپلماتیک بوده باشد که اینگونه در خصوص آن سخن گفته می شود؟

علی ای حال نکته مهم و کلیدی در این میانه آنست که درواقع برای کسب اعتبار و جایگاه یک قلب واقعیت آشکار و یک بزرگ نمایی ملموس جامه عمل پوشیده که فارغ از هر نکته ای این ترفندها برای بازی با افکار عمومی نمی تواند در شان یک مسئول عالیرتبه باشد و خوب است آقای قالیباف به اجزا و اضلاع زیر مجموعه خود دستور بدهند که اخبار و اطلاعات را بر اساس واقعیات و در جهت تنویر افکار عمومی انتشار داده و بدنبال کسب جایگاه مقبول با اتکا به اخبار نا مرتبط و بزرگ نمایی شده نباشند.


نظرات بینندگان