arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۴
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۷ - ۱۷ آبان ۱۳۹۲
حجت الاسلام مجید انصاری تشریح کرد

علت نامه‌نگاری‌های مرحوم عسگراولادی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز از نامه نگاری های مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی با این تشکل سیاسی اصلاح طلب در یک سال اخیر خبر داد و گفت: ایشان بسیار برای تقارب نیروهای انقلاب ابراز علاقه می کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری در حاشیه مراسم تشییع پیکر مرحوم حبیب الله عسگراولادی در گفتگو با جماران، در خصوص سوابق و شخصیت آن مرحوم اظهار داشت: مرحوم حاج آقا عسگراولادی خصوصیاتی داشت که موجب می شد از احترام ویژه ای میان جریانات مختلف سیاسی و نیروهای اصیل انقلاب برخوردار باشد. اولین ویژگی، سابقه طولانی و همراهی وفادارانه ایشان با نهضت اسلامی، انقلاب اسلامی و شخص حضرت امام بود. ایشان در روزهای غربت امام، فداکارانه در خدمت ایشان بود و بی شائبه بدون هیچ گونه غرضی غیر از رضای خدا، اسلام خواهی و آزادیخواهی، در خدمت نهشت قرار گرفت و مراتب تدین، تقوا و اخلاص ایشان به گونه ای بود که مورد اعتماد و وثوق امام و نماینده ایشان در بازار تهران برای اخذ وجوهات و سایر مسائل بود.

وی افزود: بنابراین مساله اول در شخصیت آقای عسگراولادی بینش سیاسی درست ایشان در پیوستن به نهضت امام و وفاداری به آن تا آخرین روز عمر بود. نکته دوم در شخصیت وی، پایداری ایشان در 13 سال حبس و فشار سنگین رژیم شاه و ساواک بود. نکته سوم، پایبندی شدید ایشان به ضوابط شرعی و احکام قرآن کریم بود. ایشان در زندان هم در مقابل جریانات انحرافی، التقاطی و گرایشات غیر مذهبی، بر همان صراط مستقیم نهضت و امام حرکت می کرد.

انصاری با بیان اینکه ایشان بعد از پیروزی انقلاب در عرصه های مختلف از وزارت تا وکالت مجلس، بر همین عهد استوار بودند، ادامه داد: علاقه مندی ایشان به اقشار محروم و مستضعف جامعه، خدمت گزاری شان به این قشر که عمده عمر سیاسی ایشان بعد از انقلاب را در خدمت به همین قشر در کمیته امداد امام خمینی گذراندند، خصوصیت بارز دیگر مذحوم عسگراولادی بود.

دبیر اجرایی مجمع روحانیون مبارز در خصوص شخصیت سیاسی مرحوم عسگراولادی نیز گفت: ایشان به لحاظ طیف بندی های سیاسی جزو اصولگرایان و عضو حزب موتلفه اسلامی بودند؛ اما همواره از یک تعادل سیاسی و انصاف سیاسی برخوردار بودند؛ از افراط گری ها، تندروی ها، تندخوایی ها و تندگویی هایی که بعضا نسبت به رقبای سیاسی بیان می شد، دور بودند و همواره در رفتار و موضع گیری، اخلاق محور و اخلاق مدار بودند.

وی در خصوص مواضع اخیر آن مرحوم اظهار داشت: آقای عسگراولادی بخصوص در یکی دو سال اخیر که فضای کشور افراطی بود و در داوری نسبت به یاران دیروز انقلاب جفا و تنندروی می شد، با شجاعت در برابر فضای سنگین افراط گری و ظلم و تعدی تبلیغاتی نسبت به چهره های خدوم انقلاب ایستاد و در خط کشی که در مواضع و نامه های خود اعلان کرد، نیروهای انقلاب را از جریاناتی که احیانا سعی می شد به آنها منتسب شوند، جدا کرد و از این رهگذر تحت فشار سنگین جریانات افراطی قرار گرفته بود. اما ایشان می گفت من این راه را حق می دانم و لذا از کسانی که مظلوم واقع شده بودند دفاع کرد. بنابراین انصاف، اخلاق و تعادل در مواضع سیاسی از شاخصه های بارز سالهای و ماههای پایانی عمر ایشان بود که در این مدت تجلی بیشتری پیدا کرد.

انصاری در پاسخ به سوال دیگری در مورد میزان رعابت اخلاق در سیاست در کشور، گفت: به نظر من اخلاق گمشده عرصه سیاسی کشور ماست. خوشبختانه در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، گرایش مردم به اخلاق گرایی و اعتدال گرایی در عرصه سیاسی بود. به نظر من باید اخلاق سیاسی را ترویج کنیم و سیاستمداران و سیاست ورزان در چارچوب اخلاق سیاسی حرکت کنند.

وی همچنین از نامه نگاری های مرحوم عسگراولادی با مجمع روحانیون مبارز در یکسال اخیر خبر داد و گفت: در یکسال اخیر نامه هایی رد و بدل شد؛ ایشان دو نامه خطاب به مجمع روحانیون مبارز، به من به عنوان دبیر اجرایی مجمع دادند و خیلی علاقه مند بود که تقارب، وفاق، همدلی و همراهی بین جریانات سیاسی کشور به وجود بیاورند و لذا این نامه ها را نوشتند که در حاشیه تحویل آن نامه ها در این زمینه با من صحبت هم می کردند و بسیار برای تقارب نیروهای انقلاب ابراز علاقه می کردند.

انصاری زمان ارسال این نامه ها را چند ماه قبل از انتخابات بیان کرد و بدون اشاره به جزییات آنها گفت:  موضوع آن کاهش فاصله میان نیروهای انقلاب حول محور انقلاب، نظام، امام و رهبری بود.

نظرات بینندگان