arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۲

تحلیگر فرانسوی: کارشکنی پاریس ادامه دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک تحلیلگر فرانسوی معتقد است، کارشکنی فرانسه در مذاکرات ایران با گروه 1+5 ناشی از تاثیرگذاری رهبران پاریس از مقام های اسراییلی است.

فرانک دارژن آخرین دور مذاکرات هسته ای در ژنو را گامی به جلو خواند که با سیاست های غیرقابل انتظار فرانسه به نتیجه گیری قطعی نرسید زیرا مقام های پاریس احساس می کنند در این مذاکرات توسط امریکا و روسیه به حاشیه رانده شده اند.

وی در عین حال به تاثیر رهبران تل آویو بر مقام های فرانسوی اشاره کرده و افزود: رهبران اسراییلی که از همراه کردن قطعی امریکا با برنامه های خود در قبال ایران ناامید شدند، تلاش کردند که دیگر کشورهای گروه موسوم به 1+5 را به اردوگاه خود نزدیک کنند.

به اعتقاد دارژن بر اساس این سیاست، اسراییل توانست تاثیر آشکاری بر رفتار مقام های فرانسوی در این مذاکرات ایجاد کند و آنان را به کارشکنی ناشیانه علیه این مذاکرات وادار سازد.

این تحلیلگر خاطرنشان ساخت: فرانسه در پی آن است که تاثیر و وزن خود را در این مذاکرات حفظ کند و تا زمانی که چنین نتیجه ای حاصل نشود، کارشکنی های پاریس ادامه خواهد یافت.

روی رفتار مقام های فرانسوی را در این مذاکرات غیرمسوولانه و ناشیانه خواند و ادامه داد: انتظار نمی رفت در شرایطی که همه چیز در این مذاکرات به خوبی پیش می رفت، ناگهان فرانسه تصمیم بگیرد که نقش امریکا را در ادوار گذشته این مذاکرات در پیش بگیرد.

به گفته دارژن، سیاست های جدید رهبران پاریس در مذاکرات پرونده هسته ای ایران صادقانه نبود و اینک این بحث مطرح است که به جای پرداختن به اختلاف های گروه 1+5 با ایران باید اختلاف های درون گروه 1+5 را حل و فصل کرد.

این تحلیلگرد افزود: پاریس نگران کم رنگ شدن نقش و ارتباطش در آینده با تهران است و بسیار غیرصادقانه تلاش دارد در آخرین دقایق خود را به صحنه گردان مذاکرات تبدیل کند.

وی معتقد است فرانسه تا پیش از این در مذاکرات از رقبای اروپایی و امریکایی خود عقب تر بود و اینک تلاش دارد نقشی جدید برای خود دست و پا کند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان