سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با اننقال فرودگاه مهرآباد، نفس تهران باز میشود، گفت: خودروسازان به بچه لوسی تبدیل شدهاند که کسی نیست به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است!
به گزارش فارس، غلامحسین مؤید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در میزگرد تخصصی خبرگزاری فارس «بررسی کاهش آلودگی هوا» که با حضور محمد هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران و هومان لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: شهر شانگهای دارای 42 میلیون نفر جمعیت است که حدود 8 میلیون خودرو در این شهر تردد میکند، این درحالی است که این شهر با معضل آلودگی هوا روبرو نیست.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آلودگی هوای تهران مشکل تک عاملی نیست، افزود: عدم ارتقای سطح استاندارد سوخت یکی از عوامل اصلی افزایش آلودگی هوا بوده است، در بسیاری از پالایشگاههای کشور استانداردهای سوخت ارتقا نیافته است، 30 تا 40درصد نفت خامی که وارد پالایشگاهها میشود به عنوان نفت کوره بیرون میآید و نفت کوره به کارخانهها انتقال مییابد و سوزانده میشود، این امر حجم عظیمی از آلودگی را وارد هوای این کلانشهر میکند.
سوخت هواپیماها مناسب نیست
وی در ادامه با بیان اینکه سوخت مورد استفاده هواپیماها نیز فاقد استاندارد است، ادامه داد: هواپیماهایی که در اطراف تهران هستند با استفاده از سوخت غیر مناسب به پرواز درمیآیند و آلودگی ترکیبات آروماتیک در آنها زیاد است.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی فعالیت صنایع آلاینده در اطراف شهر تهران را دیگر علت افزایش آلودگی هوای این کلانشهر عنوان کرد و بیان داشت: درباره آلودگی هوا باید به سهم خودروهای فاقد استاندارد در افزایش آلایندگیها نیز اشاره کرد.
سالانه 36 میلیارد دلار هزینه اضافی به دلیل بالا بودن میزان مصرف سوخت به کشور تحمیل میشود
حسینی صدر با بیان اینکه در کشور ما روزانه 240 میلیون لیتر سوخت مورد استفاده قرار میگیرد، اضافه کرد: این در حالی است که متوسط مصرف در دنیا 120 میلیون لیتر است و بر همین اساس هر روز 100 میلیون دلار و در سال 36 میلیارد دلار از محل استفاده بیش از حد از سوخت در کشور به هدر میرود.
کاهش مدت اعتبار معاینه فنی، فقط دو درصد در کاهش آلودگی هوا مؤثر است
وی بیان داشت: بر همین اساس باید گفت که کاهش مدت زمان معاینه فنی خودروها فقط دو درصد در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود؛ این در حالی است که چک کردن تمامی خودروها برای ارائه برگه معاینه فنی، عملاً اقدامی امکانپذیر نخواهد بود.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی با کاهش مدت اعتبار معاینه فنی خودروهای صفر کیلومتر موافق است، ادامه داد: باید وزارت صنایع ملزم شود کیفیت و استانداردهای خودرو را ارتقا دهد.
وزارت نفت ادعا میکند برخی خودروهای داخلی در صورت استفاده از سوخت یورو 4، آتش میگیرند
حسینی صدر با بیان اینکه شرکت نفت ادعا میکند که نمیتواند سوخت یورو 4 راه در تمامی جایگاههای سوخت کشور عرضه کند، بیان داشت: دلیل بیان چنین مسئلهای از سوی وزارت نفت این است که این وزارتخانه می گوید که برخی از خودروهای تولیدی کشور در صورتی که از سوخت یورو 4 تغذیه کنند، با مشکل فنی روبرو شده و دچار آتشسوزی میشوند.
صنعت خودروسازی کشور تبدیل به بچه لوس شده است
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور به یک بچه لوس تبدیل شده است، بیان داشت: این امر به شکلی است که کوچکترین حرفی به خودروسازان زده میشود، قهر میکنند.
وی با بیان اینکه هماکنون خودروهای تولیدی کشور فاقد استاندارد است، ادامه داد: باید خودروسازان ملزم شوند که تا مصرف سوخت محصولاتشان به 6 لیتر در هر صد کیلومتر برسد.
حسینی صدر با بیان اینکه بازار خودروی ایران انحصارا در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفته است، گفت: همین مسئله باعث شده هزینهها به مردم تحمیل میشوند، این در حالی است که مردم با همین دلار 3هزار تومانی میتوانند خودرویی با کیفیت بالا را وارد کشور کنند که این خودرو ظرفیت پذیرش سوخت یورو 4 راه نیز داشته باشد.
کسی نیست به خودروسازان بگوید، بالای چشمتان ابرو است
وی بیان داشت: تنها بهانه خودروسازان برای ادامه فعالیتشان، اشتغالزایی است، این در حالی است که با وجود چنین شرایطی پاداشهای صد میلیونی را نیز دریافت میکنند و کسی هم نیست که به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است.
افزایش قیمت سوخت، راهکاری برای کاهش آلودگی هوا
وی با بیان اینکه ارتقای استاندارد خودروها باید در اولویت اول قرار گیرد، اظهار داشت: افزایش قیمت سوخت نیز دیگر موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود، باید توجه داشت که قیمت یک بطری آب با یک لیتر سوخت در کشور حدوداً برابر است.
سقوط 4پلهای سازمان محیط زیست
وی ادامه داد: سازمان محیط زیست ایران بر اساس استانداردهای جهانی 4 پله سقوط کرده است و هم اکنون رتبه 117 را دارد.
آسیب آلایندگی ناشی از هواپیما، بالاتر از خودرو است
حسینی صدر درباره انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد بیان داشت: مسئله انتقال فرودگاه مهرآباد به 3 دلیل باید مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته شود، هواپیما نسبت به خودرو آلودگی بیشتری تولید میکند و همچنین نوع سوخت هواپیما ترکیبات آروماتیک است که خیلی سمیتر است و در نهایت آسیب آلایندگی هواپیماها به مراتب بالاتر از خودروها است.
وی با بیان اینکه حجم مسافران فرودگاه خود عاملی بر تشدید حمل و نقل شهری است اضافه کرد: بر همین اساس هر مدیریتی باید محاسبه اقتصادی نیز داشته باشد.
انتقال فرودگاه مهرآباد در کاهش آلودگی هوا مؤثر است
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی عنوان میکنند که در کشور چین، ایران 35 میلیارد یورو پول دارید، ابراز داشت: با احداث خط مترو و انتقال فرودگاه مهرآباد به منطقهای که جریان هوا آزاد است و به دنبال راهاندازی فرودگاه دوم همانند بسیاری از شهرهای دنیا، میتوانیم بر کاهش آلودگی هوا موثر واقع شویم.
این عضو فراکسیون محیط زیست خانه ملت در ادامه سخنان خود یادآور شد: در برخی از موارد حدود 20 دقیقه مسافران در داخل هواپیما مینشینند که جای پارک هواپیما مشخص شود، اینها ضعف و سوء مدیریت است.
با انتقال فرودگاه مهرآباد، نفس تهران باز میشود
وی یادآور شد: به دنبال انتقال فرودگاه مهرآباد و تخصیص سه چهارم آن برای فضای سبز، نفس تهران را باز میشود.
حسینی صدر تصریح کرد: کارشناسان به شهروندان تهرانی توصیه اکید دارند که در اطراف فرودگاه مهرآباد سکونت نکنند چرا که به لحاظ آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی با مشکل روبرو میشوند.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان براساس قانون موظف به ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان هستند اضافه کرد: بر همین اساس خودروسازان نباید کیفیت سوخت را بهانه خود قرار دهند و این امر بین خودروسازان و شرکت نفت پاسکاری شود.
وی در ادامه سخنان خود به ضبط برنامه تلویزیونی در باب اینکه ارز 1226 تومان به چه کسانی داده میشود که خودرو وارد کنند و در نهایت با ارز 3500 تومان بفروشند گفت: چندی پیش ان برنامه با حضور بنده ضبط و تیتراژ این برنامه در اخبار 20:30 پخش شد اما گزارش پخش نشد و دلیل آن بروز مشکل فنی اعلام شد.
حسینی صدر تصریح کرد: اگر مشکل فنی بود، این برنامه باید در روزهای دیگر پخش میشد، این مسئله فقط حاکی از نفوذ شرکتهای خودروساز داخلی است.
وی با بیان اینکه دست خودروسازان بسیار باز است، ابراز داشت: کوتاه آمدن در برابر خودروسازها هم باعث میشود صنعت خودروسازی نابود شود و هم در حق مردم اجحاف میشود.
سالانه 50میلیون نفر جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست میدهند
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بر اساس آمارهای جهانی سالانه 5 میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را در جهان از دست میدهند.
حسینی صدر با بیان اینکه در دنیای امروز حتی برای روستاها برنامهریزی میشود، تصریح کرد: در کشور ما برای مدیریت جامع راهبرد نداریم. هم اکنون در شهری مانند تهران برای نظام کار باید برنامه داشته باشیم عدم وجود برنامه، سفرهای غیر ضروری را منجر شده است.
وی یادآور شد: 70 درصد سفرهای درون شهری به دنبال برنامهریزی شهری، کاهش مییابد.
حسینی صدر مراجعه به ادارات را دیگر عامل موثر به افزایش آلودگی هوا عنوان کرد و اظهار داشت: در بسیاری از کشورها امکان مراجعه حضوری به ادارات وجود ندارد چرا که آثار و تبعات منفی به دنبال دارد، این در حالی است ک در کشور ما این امر برعکس است.
اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شده است
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود از توقف اسقاط خودروهای سبک و سنگین فرسوده سخن به میان آورد و گفت: به شدت نیازمند هستیم اتوبوسها و خودروهای سواری و تاکسیها نوسازی شوند و پیشبرد این امر نیازمند تخصیص بودجه است.
حسینی صدر با بیان اینکه هر سال با آغاز فصل سرما و تشدید آلایندگیهای هوا کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل میشود، ادامه داد: به محض آلودگی هوا هر ساله چند روز با سر و صدا همراه است و سپس به دست فراموشی سپرده میشود.
وی یادآور شد: در نخستین جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا در سال جاری از مجلس دعوت به عمل نیامد.
تعطیلی مدارس و ادارات به علت آلودگی هوا، انعکاس بدی در دنیا دارد
وی با بیان اینکه هم اکنون به لحاظ کاهش آلودگی هوا از نظر قانون کمبودی وجود ندارد بیان داشت: تعطیلی مدارس و ادارات ناشی از آلودگی هوا، انعکاس بدی در دنیا دارد و دولت باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و برنامه جامع 10 ساله برای کنترل آلودگی هوا داشته باشد.
عملکرد نامناسب محیط زیست را به وزارتخانه تبدیل میکند
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی پرداختن به مسائل زیست محیطی را دور از دسترس مجلس عنوان کرد و گفت: مجلس در مورد ضعف محیط زیست میتواند به رئیس جمهور تذکر دهد بر همین اساس اگر دولت عملکرد موفقی طی ماههای آتی در کنترل مسائل زیست محیطی نداشت، باید سازمان محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود به طوری که محیط زیست وزیر مستقیم داشته باشد تا بتواند آن را بازخواست کند.
حسینی صدر با بیان اینکه سطح رئیس سازمان محیط زیست از وزرا بالاتر است و این امر به دلیل جایگاه ویژه محیط زیست است، افزود: میتواند ایجاد وزارتخانه محیط زیست با ادغام برخی سازمانهای همسو با محیط زیست همراه باشد تا از این مکان مجلس بتواند به عنوان مواضع مردم از این وزارتخانه بازخواست کند.
وی با بیان اینکه محیط زیست در دولت قبلی عملکرد مطلوبی نداشته است، تصریح کرد: در دوره گذشته اصل 50 قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفت، هم اکنون فکر میکنیم دولت تازه روی کار آمده است و منتظر هستیم عملکرد آن را ببینیم چنانچه طی 3 الی 4 ماه آینده عملکرد مطلوبی نداشت، قطعا یک وزارتخانه محیط زیست تشکیل میدهیم.