arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

بررسی افزایش وام مسکن در بانک مرکزی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه امسال به رشد اقتصادی صفر درصد می‌رسیم، گفت: طرح ۶ برابر شدن ودیعه مسکن در بانک مرکزی در حال بررسی است.
 
ولی‌الله سیف امروز در حاشیه شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا می‌توان نرخ رشد صفر درصدی برای سال جاری را نسبت به سال قبل که منفی 5 درصد بوده رشد حساب کرد، اظهار داشت: بله، کاملا این موضوع درست است، همانطور که مستحضر هستید، رشد 91 منفی 5.8 بوده که تلاش زیادی به کار گرفته شده تا در جهت کنترل نقدینگی و نیز سایر تدابیر امیدواریم این رشد منفی متوقف شود و به سمت حرکت مثبت سوق یابد.
 
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال فارس که مصادیق رشد اقتصادی در حال حاضر چیست، پاسخ داد: کاهش نقدینگی و افزایش تولید که علامت‌های آن در بازار مشاهده می شود و تا آخر سال محقق می‌شود.
 
وی ادامه داد: مهمترین مسئله‌ای که در بانک مرکزی وجود دارد، بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار باید جهت‌گیری در جهت استفاده مناسب از تسهیلات محدودی است که نظام بانکی می‌تواند پرداخت کند و مهمترین مصارف تسهیلات بانکی مسکن مهر بوده است که جهت‌گیری و استفاده مناسب از این نقدینگی می‌توانست آثار مثبتی در اقتصاد داشته باشد، اما به دلیل آن اشکال در حال حاضر سعی کردیم نیازهای مسکن مهر را و نیز پتانسیل ایجاد شده در جهت کنترل نقدینگی و رشد اقتصادی هدایت کنیم.
 
سیف در پاسخ به دیگر سؤال خبرنگار فارس،‌ مبنی بر اینکه موضوع 6 برابر شدن ودیعه مسکن تا چه میزان مورد توافق بانک مرکزی است و آیا اینکه این ودیعه نقیدنگی و تورم ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: این موضوع از طریق وزیر مسکن ارائه شده و کارگروهی روی آن کار می‌کند و طبیعتا مراحلی دارد که در شورای پول و اعتبار به تصویب برسد اما به نظر می‌رسد این موضوع خیلی زود رسانه‌ای شده و باید توسط بانک مرکزی بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری شود.
 
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آثار تورمی این طرح گفت: به دلیل شائبه تورم و نقدینگی زودتر از موعد در رسانه‌ها مطرح شده و حتما باید در کارگروه آثار همه جانبه آن پیش‌بینی و بررسی شود.
نظرات بینندگان