arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۱۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۲

کری: اختلافات ایران و ۱+۵ آنقدر بزرگ نیست که مانع رسیدن به توافق شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که هیچ یک از اختلافات بین گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای ایران آنقدر بزرگ نیست که مانع رسیدن به توافق شود. 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، «جان کری» در گفت‌وگو با شبکه «بی بی سی» تصریح کرد که هیچ‌یک از اختلافات بین گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) و ایران درباره برنامه هسته‌ای آنقدر بزرگ نیست که مانع حصول توافق شود. 
 
وی تصریح کرد که آنها به توافق در نشست پایان هفته در «ژنو» بسیار نزدیک شدند اما باقی جهان باید مطمئن شود که ایران به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای نیست. 
 
دور بعدی نشست ایران و 1+5 قرار است 20 نوامبر (29 آبانماه) درباره برنامه هسته‌ای تهران در «ژنو» برگزار شود. 
 
کری ادامه داد: ما واقعاً خیلی خیلی نزدیک بودیم، واقعاً نزدیک بودیم. 
 
وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که کار کردن بر روی اختلافات میان آمریکا و ایران احتیاج به زمان دارد و گفت: ما حدود 35 سال با یکدیگر صحبتی نداشتیم. ما به اندازه‌ای که در این 30 ساعت با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردیم، در این 30 سال اخیر گفت‌وگو نکرده بودیم. 
 
کری تصریح کرد که مهم و حیاتی است که مطمئن شویم ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد و مذاکرات درباره غنی‌سازی در حال پیشرفت است. 
 
وی به بی بی سی گفت: آنها باید ببینند که استانداردی وجود دارد که آنها می‌توانند کاری انجام دهند، به شرطی که آنها استانداردهای خاص برای انجام آن کارها را تحقق بخشند. 
 
کری درباره نشست ژنو گفت: ما در زمینه یک پیشنهاد مطرح در مقابل ایران اتحاد داشتیم اما ایرانیان احساس کردند که باید به خانه بازگردند.
نظرات بینندگان