arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲

درخواست نتانیاهو از فرانسه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی در آستانه سفر «فرانسوا اولاند» به سرزمین‌های اشغالی، از فرانسه خواست از موضع سخت‌گیرانه خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران کوتاه نیاید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بنیامین نتانیاهو» روز جمعه ابراز امیدواری کرد که فرانسوی‌ها در دور تازه مذاکرات از موضع سخت‌گیرانه خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران کوتاه نیایند.

ایران و گروه 1+5 هفته گذشته تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای را در شهر ژنو سوئیس برگزار کردند. منابع دیپلماتیک گزارش داده‌اند که طرفین در آستانه امضای توافقنامه اولیه بوده‌اند، اما مخالفت‌های «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه از حصول توافق جلوگیری کرده است.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که بعد از پایان بدون توافق مذاکرات ژنو از مواضع پاریس تمجید کرده بود، شب گذشته هم به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفته است: امیدواریم فرانسه تسلیم نشود.

وی افزود: برای ما ایالات‌متحده همچنان یک متحد مهم است، در حقیقت مهمترین متحد. با این وجود، روابط ما با فرانسه هم بسیار ویژه است.

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه قرار است فردا به فاصله 3 روز مانده تا آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای، برای رایزنی با مقامات اسرائیلی به فلسطین اشغالی سفر کند.

نتانیاهو در مصاحبه اخیر خود که امروز متن کامل آن منتشر می‌شود، در مورد مواضع اسرائیل و فرانسه در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفته است: در موضوع ایران، هر دوی ما (اسرائیل و فرانسه) صرف نظر از جناح حاکم، سال‌ها از مواضعی مشترک دفاع کرده‌ایم و اکنون نیز ما به همراه رئیس‌جمهور اولاند به این همکاری حیاتی ادامه می‌‌دهیم.

وی افزود: ما از موضع منسجم و قاطع وی (اولاند) در قبال موضوع ایران، استقبال می‌کنیم.

نتانیاهو اصلی‌ترین مخالف علنی توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید. وی پیش از مذاکرات ژنو بارها از آمریکا و دیگر اعضای 1+5 خواست با ایران توافق نکنند، چراکه به گفته وی جزئیات این توافق نشان می‌دهد که «این یک معامله بسیار بد با ایران است».

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی دیروز در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که اذعان کرده بود برنامه هسته‌ای ایران در سه ماهه اخیر گسترش زیادی نداشته نیز گفت این گزارش وی را تحت تأثیر قرار نداده و 1+5 همچنان باید بر خواسته‌های خود یعنی توافق کامل فعالیت‌های غنی‌سازی در خاک ایران تأکید کند.

وی در مصاحبه با «فیگارو» هم نظام ایران را «تهاجمی، خشن و آخرالزمانی» توصیف کرده و گفته است: این کشور در حال دستیابی به موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست که در موافقتنامه ژنو هیچ اشاره‌ای به آن نشده است.
منبع: فارس
نظرات بینندگان