arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۵ آبان ۱۳۹۲

وزیر ارشاد: کتاب های توقیف شده دوباره خوانده می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب های توقیف شده، خوانش مجدد و با انجام اصلاحاتی در برخی از بخش ها روانه بازار کتاب خواهند شد، افزود: برای حل مشکل ناشران شهرستانی، شرکت های توزیعی خاص تقویت می شوند.

به گزارش ایرنا، «علی جنتی» روز شنبه در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان علمی و فنی نشر کشور در جمع خبرنگاران در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره پرداخت یارانه به نشریات و مطبوعات گفت: یک سری ضوابط را نمایندگان مطبوعات و مدیران مسوول تدوین کرده اند که مورد پذیرش اکثریت آنها قرار دارد، این ضوابط ایجاب می کند تا براساس کیفیت مطبوعات، نوع کاغذ و نوع کار تولیدی که انجام می دهند از اعتبار اختصاص داده شده، استفاده کنند.

وی افزود: برای پرداخت یارانه نیز به همین ترتیب میان مطبوعات تقسیم می شود؛ برای شفاف سازی، این ضوابط و میزان مبلغی که به نشریه اختصاص داده می شود را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم تا همگان مطلع شوند آنچه که پرداخت شده، براساس ضابطه است نه رابطه.

جنتی در پاسخ به سوالی درمورد حمایت از فعالان عرصه نشر گفت: باید زمینه تامین کاغذ، تجهیزات چاپ و نشر، لیتوگرافی و صحافی و آنچه موردنیاز است فراهم شود، استفاده از صندوق توسعه ملی کشور نیز کمک خوبی در این زمینه خواهد بود البته امیدوارم با گشایش در وضعیت ارزی و امکان نقل و انتقال پول به داخل کشور، مشکلات کوتاه مدت حل شود.

وی گفت: در دراز مدت هم باید به سمت تاسیس کارخانجات تولید کاغذ حرکت کنیم و از این طریق، کاغذ را به وفور و با قیمتی ارزان در اختیار ناشران و روزنامه ها قرار دهیم.

جنتی درمورد مشکل توزیع کتاب ناشران شهرستانی گفت: هنوز بررسی کارشناسانه ای در این زمینه انجام نداده ام اما آنچه به ذهن می رسد این است که شرکت های توزیعی که به طور خاص، کار توزیع انجام می دهند را تقویت کنیم.

وی گفت: این مشکل در حوزه مطبوعات و کتاب وجود دارد، اگر اینها تقویت شوند و بتوانند به عنوان توزیع کننده سراسری عمل کنند کتب منتشره ناشران در اختیار همگان قرار می گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ناشرانی که لغو مجوز شده و یا تعلیق شده اند و اینکه رسیدگی به پرونده آنها در چه وضعیتی است، گفت: یکی از اقدامات درحال انجام، بررسی پرونده ناشرانی است که درگذشته، احیانا پروانه فعالیت آنها لغو شده و یا از ورود آنان به نمایشگاه کتاب جلوگیری به عمل آمده، قریب به اتفاق آنها در نمایشگاه آتی حضور خواهند داشت و ناشرانی که پروانه فعالیت آنها لغو شده ولی مشکل اساسی ندارند می توانند مجدد به فعالیت خود ادامه دهند.

وی درمورد وضعیت نشر چشمه و فعالیت آن نیز گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجدد به فعالیت خود ادامه دهد، یک سری تصمیمات در داخل وزارت ارشاد توسط هیات بدوی و تجدید نظر در دولت دهم گرفته شده بود، نشر چشمه هم اکنون در حال فعالیت است و کار خود را ادامه می دهد.

وی با تاکید براینکه سیاست های دولت جدید با گذشته متفاوت است، گفت: ما جلوی ابلاغ برخی احکام را گرفته ایم.

آیین تجلیل از خادمان فنی و علمی نشر کشور امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،«سید عباس صالحی» معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، سفیران و نمایندگان 12 کشور خارجی و جمعی از فعالان عرصه نشر در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

بیست و یکمین دوره هفته کتاب از امروز تا دوم آذرماه در سراسر کشور برگزار می شود.
نظرات بینندگان