arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹

فروش بليت توپولف‌هاي 154 ممنوع اعلام شد

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با ارسال نامه‌اي به شركت‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌ هوايي و ايرلاين‌ها، به آنها اعلام كرد كه فروش بليت بر روي توپولف‌هاي 154 از يك اسفند‌، ممنوع است و با خاطيان برخورد قانوني مي‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : فارس: رئيس سازمان هواپيمايي كشوري با ارسال نامه‌اي به شركت‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌ هوايي و ايرلاين‌ها، به آنها اعلام كرد كه فروش بليت بر روي توپولف‌هاي 154 از يك اسفند‌، ممنوع است و با خاطيان برخورد قانوني مي‌شود.

كاپيتان رضا نخجواني با تأكيد دوباره بر اينكه تمامي توپولف‌هاي 154 ناوگان هوايي كشور تا 30 بهمن‌ماه سال جاري قطعاً زمين‌گير خواهند شد، خطاب به ‌دفاتر خدمات مسافرت‌هوايي و شركت‌هاي هواپيمايي، اظهار داشت: با توجه به حذف و خروج هواپيماهاي توپولف (tu -154) از ليست ناوگان هوايي كشور از يكم اسفند‌ماه سال جاري مقتضي است از هر گونه ايجاد تعهد و فروش بليت بر روي هواپيماهاي مذكور از تاريخ ياد شده خودداري كنند.

وي تأكيد كرد: در خصوص الزام زمين‌گيري توپولوف‌ها چندين دستور‌العمل به شركت‌هاي هواپيمايي داخلي كه در ناوگان خود داراي توپولوف هستند، ابلاغ شده است.

نخجواني اذعان داشت: بديهي است در صورت فروش بليت توپولف از تاريخ مذكور توسط ايرلاين‌ها و دفاتر خدمات مسافرت‌هوايي، پرونده آن شركت يا دفتر حسب مورد در كميته هوانوردي و يا كميته فني مطرح و تمامي مسئوليت‌ها وعواقب ناشي از آن متوجه آن شركت يا دفتر خاطي خواهد بود.

رئيس سازمان هواپيمايي كشوري خاطرنشان كرد: در آخرين ابلاغيه طي ارسال نامه‌اي به شركت‌هاي هواپيمايي ايران ايرتور، كيش اير، تابان و كاسپين بر انقضاي تاريخ فعاليت‌ هواپيماهاي توپولف154 از سي‌ام بهمن‌‌ماه سال جاري تأكيد شده است.

نخجواني اظهار داشت: در اين نامه خطاب به شركت‌هاي هواپيمايي مذكور اعلام شده است كه با توجه به اعلام قبلي سازمان هواپيمايي كشوري مبني بر الزام خروج توپولف‌ها از ناوگان هوايي كشور، از برنامه‌ريزي و ايجاد تعهد براي ادامه پرواز با هواپيماهاي مذكور از يكم اسفندماه سال جاري جداً خودداري كنند.

كاپيتان نخجواني تصريح كرد: بديهي است در صورت ايجاد تعهد و فروش بليت اين هواپيماها به مسافران، تمامي مسئوليت‌ها و عواقب ناشي از آن متوجه شركت‌هاي هواپيمايي مذكور خواهد بود.

بنابراين گزارش به دنبال دستورالعمل سازمان هواپيمايي كشوري، خروج تدريجي توپولف‌هاي 154 از ناوگان هوايي كشور، طبق توافق با ايرلاين‌ها صورت گرفته است و شركت‌هاي هواپيمايي ملزم شدند با ارائه برنامه خروج هواپيماهاي مذكور، نسبت به جايگزيني ناوگان خود اقدام كنند.

دراين‌باره چندين نامه ديگر نيز از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به ايرلاين‌هاي داراي توپولف ارسال شده بود كه سه مورد آن به شرح زير است:

الف) در تاريخ 11 خرداد ماه 89 طبق نامه شماره 120ص /3454 به شركت هواپيماي ايرتور اعلام شد كه بايد تا يكم مرداد‌ماه سال جاري نسبت به خروج توپولف از شبكه پروازي خود اقدام كند؛ متن نامه آن به شرح زير است:

جناب آقاي صادقي مديرعامل شركت هواپيمايي ايران‌ ايرتور

با توجه به دستور رييس سازمان هواپيمايي كشوري در خصوص خروج توپولوف 154 از شبكه پروازي خواهشمند است دستور فرمائيد از يكم مردادماه 1389 از هرگونه فروش بليت و ايجاد تعهد در استفاده از هواپيماهاي يادشده خودداري شود بديهي است در صورت عدم تمديد مجوز فعاليت هواپيماهاي يادشده و ايجاد تعهد، تمامي مسئوليت‌ها متوجه خود شما خواهد بود.

رونوشت:

شركت هواپيمايي كيش اير جهت رعايت موارد فوق‌الذكر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذكور.

شركت هواپيمايي تابان جهت رعايت موارد فوق‌الذكر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذكور.

شركت هواپيمايي كاسپين جهت رعايت موارد فوق‌الذكر و خودداري از هرگونه ايجاد تعهد از تاريخ مذكور.

ب) ‌در تاريخ 24 شهريور ماه 1389 نامه‌اي از سوي سازمان هواپيمايي كشوري به شماره 19449 به شركت هواپيمايي ايرتور در خصوص زمين‌گيري توپولف‌هاي 154 ابلاغ شد كه متن آن نامه به اين شرح است:

جناب آقاي صادقي مديرعامل شركت هواپيمايي ايران‌ ايرتور
احتراماً، بدين وسيله تاريخ اعتبار تمامي مجوزهاي برنامه آن شركت براي توپولف‌ها تا 11 آبان ماه سال جاري تمديد مي شود.
بديهي است از اين تاريخ به بعد از هرگونه برنامه‌ريزي پروازي ( اعم از برنامه‌اي‌، فوق‌العاده و غيره) بر اساس توپولوف، جداً خودداري شود.

ج) در تاريخ پنجم آبان 1389 سازمان هواپيمايي كشوري طي نامه‌اي به شماره‌ 26695 به شركت‌هاي هواپيمايي مذكور از آنها خواست كه از 30 بهمن‌ماه 1389به بعد از هرگونه برنامه‌ريزي پروازي ( اعم از برنامه‌اي‌، فوق‌العاده و غيره) بر اساس توپولوف، جداً خودداري كنند.

طي يك سال اخير‌ 37 فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور افزوده شده است كه مطابق با 5 هزار و 600 صندلي پرواز است.

‌با زمين‌‌گيري و خروج 17 فروند توپولف باقي‌مانده ناوگان هوايي كشور‌ در واقع 3 هزار و 100 صندلي پرواز از ناوگان هوايي‌ حذف مي‌شود كه با توجه به افزوده شدن 5 هزار و 600 صندلي پرواز، در واقع با خروج توپولف‌ها، 2 هزار و 500 صندلي پرواز نيز بيشتر خواهيم داشت.
نظرات بینندگان