arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۲۱ - ۲۶ آبان ۱۳۹۲

تب تند پرواز ایران به آمریکا سرد شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هنوز معلوم نیست دولت یازدهم چقدر بر عهد خود در برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریکا وفادار است، هرچند برخی کارشناسان به برقراری این پرواز امیدوارند اما پس از 100 روز هنوز این دولت نوپا کار چندانی در این زمینه از پیش نبرده است.
 
به گزارش CHN،‌ وعده برقرای پرواز ایران ـ آمریکا که گفته می‌شود خواسته ایرانیان مقیم خارج از ایران است در اوایل آغاز به کار دولت یازدهم نه تنها جنجالی را در داخل کشور بلکه منجر به خوشحالی ایرانیانی که مقیم آمریکا بودند، شد. این وعده دولت یازدهم به مذاق بسیاری که فرزندانشان خارج از ایران زندگی می کنند و نخبگان ایرانی خوشایند بود؛ هر چند که این وعده بعدها بیشتر مورد بررسی قرار گرفت و حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران اعلام کرد که برقراری این پرواز نیازمند مدت بیشتری است اما هنوز در این حوزه اتفاق خاصی نیفتاده که هیچ حتی این وعده در حال فراموشی نیز هست.
 
طبق این گزارش،‌رئیس جمهور ایران پس از اتمام جلسه هیات دولت (بیش از یکماه گذشته)، در جمع خبرنگاران از ضرورت ایجاد خط هوایی ایران و آمریکا خبر داد و برقرار آن را نیازمند مدت زمان بیشتر دانست.
 
او درباره برقراری پرواز ایران ـ آمریکا گفت: «پیش از این هم درخواست برای برقراری پرواز ایران ـ آمریکا بوده اما تاکنون امکان‌پذیر نشده‌است؛ این در حالی است که با توجه به جلساتی که با ایرانیان مقیم آمریکا داشتم درخواست‌های زیادی برای تردد ایرانیان در این مسیر هوایی وجود داشت.»
 
 روحانی در ادامه به جلسه‌ای اشاره کرد که با ایرانی‌ها در آمریکا داشت و گفت: «این جلسه بسیار پرشور بود. معتقدم همه ایرانی‌هایی که خارج از کشور زندگی می‌کنند باید به راحتی بتوانند به کشورشان بیایند و بازگردند؛ چراکه از نیامدن آن‌‌ها نه تنها ما ضرر می ‌کنیم که آن ‌ها به خصوص نسل جدید ایرانی‌ها، کودکان، نوجوانان و جوانان هم متضرر می ‌شوند. حق طبیعی یک ایرانی‌ این است که وطنش، اقوام و شهرش را ببیند و از زیبایی‌های کشور دیدن کند. اساسا این رابطه بسیار مهم است.»
 
 طبق این گزارش هر جند رئیس دولت یازدهم اعلام کرده بود که از مسئولان کشور درخواست کرده تا مقدمات برقراری پرواز ایران به آمریکا را فراهم سازنند اما تاکنون مسئولان از این بررسی گزارشی اعلام نکرده‌اند.
 
این گزارش می‌افزاید؛ نه تنها تاکنون اتفاق خاصی در برقراری پرواز ایران ـ آمریکا نیفتاده است عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران نیز گفته مقدمات و مجوزهای لازم برای پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا در حال فراهم شدن است.
 
ظاهراً تصمیم جدی است اما تاکنون طی این 100 روز اتفاق خاصی نیفتاده است.جالب این‌‌که "ابوالفضل حجازی"عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به اینکه نخستین گام در شکل گیری روابط اقتصادی، راه اندازی پرواز مستقیم میان ایران و آمریکاست، اعلام کرده بود گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و پیشنهاد ما این است که مبدا و مقصد این پرواز، کیش ـ نیویورک یا تهران ـ نیویورک باشد چرا که با این اقدام درآمد توریستی مناسبی نصیب ایران می‌شود.
 
به گفته وی، در این مرحله مقامات سازمان هواپیمایی کشوری منتظر مجوز مقامات آمریکایی هستند و دو شرکت هواپیمایی داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت اعطای مجوز، قراردادی را با شرکت داخلی برای فروش بلیط چارتری منعقد کنند.
نظرات بینندگان