arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۲
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲

رحمانی فضلی: فریاد مرگ برآمریکا نشانه حمایت مردم از مذاکرات است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر کشور با اشاره به مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی با کشورهای 1+5 گفت: تحلیل غرب از نظام اقتصادی ایران نادرست و غلط است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر دوشنبه در آیین معارفه استاندار جدید این استان اضافه کرد: آنهایی که در نظام سلطه در هدایت ابزار و شیوه های اداره دنیا تاثیرگذارند فکر می کنند که ایران با فشارهای تحریم و تهدید به جایی رسیده که امروز باید بر سر میز معامله بنشیند اما این تصور نادرستی است.

وی با بیان اینکه حوادث یک سال گذشته نشان داده که تفکر و تحلیل آنها از مسایل مختلف کشورمان غلط بوده، ادامه داد: یکی از این حوادث انتخابات بود به گونه ای که با وجود اختلاف در بین سران قوای سه گانه اوج گرفتن تحریم ها، بی تصمیمی ها و تصمیمات نادرست، افزایش قیمت ها، نرخ تورم، رشد نرخ ارز، کاهش تولید و ... باعث شده بود که غرب به این نتیجه برسد که بتواند در این انتخابات به تغییر حتی در ساختارها فکر کند.

وزیر کشور تصریح کرد: اما مردم با حضور خود غلط بودن این تحلیل ها و تفکرات را نشان دادند چرا که حضور مردم با شور بود، انتخابات سالم بود، کاندیداها فضا را بسیار خوب آماده کردند که نتیجه آن برگزاری انتخابات مقتدر و پرشکوه و افزایش قدرت و اقتدار نظام بود که این اقتدار با حضور روحانی رئیس جمهور در سازمان ملل توام شد که نتایج آن در پیشی گرفتن دولت ها برای افزای ارتباط با کشورمان به خوبی مشخص بود.

وی همچنین یکی از تحلیل های غلط غرب را با جریان گرامیداشت روز 13 آبان عنوان کرد و ادامه داد: کشورهای غربی فکر می کردند که با توجه به در پیش بودن مذاکرات ژنو مردم از فریاد شعار مرگ بر آمریکا پرهیز خواهند کرد اما در روز 13 آبان تفکر غلط آنها مشخص شد و مردم فریاد مرگ بر آمریکا را سر دادند تا عظمت و حمایت خود را از دولت و مذاکرات نشان دهند.

رحمانی فضلی روز 13 آبان را نماد وحدت و انسجام مردم در حمایت از دولت دانست و متذکر شد: نشان دادیم که ما بر حق هستیم و تمام شیوه ها از جمله مذاکرات برای کسب حق و حقوق ملت ایران استفاده خواهیم کرد.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه خطوط قرمز نظام در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 رعایت می شود، عنوان کرد: علاوه بر این نظرات رهبری نیز در این مذاکرات ملاک بوده چنانچه نتایج مذاکرات اخیر حاصل توجه به فرمایشات ایشان و نیز حمایت مردم بوده است.

وزیر کشور همچنین در بخشی از صحبت های خود با اشاره به اعتبارات و بودجه دولت، اتکا به بودجه های عمومی و مبتنی بر نفت را ناکارآمد خواند و ادامه داد: رقمی که از فروش نفت هم اکنون حاصل می شود تنها 50 درصد بودجه کل کشور است و حتی اگر همه مسایل بین المللی را حل کنیم در خوش بینانه ترین حالت می تواند تنها 2درصد رشد اقتصادی داشته باشد اما در برنامه توسعه ما 8 درصد پیش بینی کرده ایم، بنابراین باید به بودجه های مبتنی بر نفت متکی نبود.

وی با بیان اینکه امروز 500 هزار میلیارد تومان سرمایه در دست مردم موجود است، یادآور شد: این میزان سه برابر بودجه کل کشوراست پس باید در مدیریت خود به مردم تکیه داشته باشیم وبخش خصوصی را برای سرمایه گذاری و افزایش بهره وری مورد تاکید قرار دهیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه حتی اگر تمام اعتبارات عمومی دولت در استان اردبیل جذب شود تنها یک درصد رشد اقتصادی حاصل می شود و 7 درصد محقق نخواهد شد، افزود: انرژی مدیران استانی امروز باید به سمت توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی سوق داده شود. سالانه 600 هزار میلیارد تومان در کشور یارانه توزیع می شود، اگر مکانیزمی ایجاد کنیم که این میزان و حتی 50 درصد آن جذب و سرمایه گذاری شود ما می توانیم توسعه و دستیابی به بهره وری مورد نظر را شاهد باشیم.

وی یکی از این راهکارهای جذب یارانه ها را سرمایه گذاری با 30 درصد سود برای مردم عنوان کرد و یادآور شد: استانداران باید اتاق فکر متشکل از سه دسته اهالی تجربه، تخصص و سرمایه تشکیل دهند تا بتوان به بهره وری بالا که هم اکنون زیر نیم درصد است دست پیدا کرد.
نظرات بینندگان