arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۲۷ آبان ۱۳۹۲

معاون فرهنگی ارشاد از ملاقات با وزیران قبلی تا دیدار با خاتمی خبر داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد که چرا تا کنون به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ نداده و از از ملاقات با وزیران قبلی ارشاد تا دیدار با خاتمی خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی، روز دوشنبه، 27 آبان‌ماه، در نخستین نشست رسانه‌یی‌اش که در ساختمان شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، در توضیحاتی درباره این‌که چرا تاکنون به سؤال‌های خبرنگاران پاسخ نداده است، گفت: من به خبرنگاران محترم یک عذرخواهی و توضیح بدهکارم. از ابتدا که قرار شد در این مسؤولیت در خدمت شما باشیم، دوستان خبرنگار در مجامع مختلف سؤالاتی از ما داشتند که طبیعی است. اقتضای حرفه شریف خبرنگاری همین است.
 
او ادامه داد: خبرنگاران به عنوان مکمل مدیریت و توسعه اجتماعی باید به دنبال نظارت بر روند امور باشند. نقش مهم رسانه بر کسی پوشیده نیست و بر خود من هم که از دیرباز با رسانه در ارتباط بوده‌ام، چنین نقشی پاس‌داشتنی است.
 
صالحی اضافه کرد: شروع کارهای علمی و فرهنگی من با رسانه بوده است و هنوز به یاد دارم در 15-16 سالگی مطلبی در رسانه منتشر کردم، به همین دلیل دغدغه‌های دوستان خبرنگار را درک می‌کنم. اما در ادبیات دینی ما یک اصل در آیات و روایات بسیار مورد تأکید قرار گرفته و آن نهی از قول به غیر علم است؛ یعنی افراد بدون داشتن اطلاع کافی وارد سخن شوند.
 
او ادامه داد: این یک بلیه اجتماعی است و ناشی از نبود توجه به این توصیه اخلاقی است. افراد در جمع‌های مختلف راجع‌ به همه چیز صحبت می‌کنند. این مشکل اگرچه به طور کلی یک مشکل فرعی و اخلاقی است، اما برای مسؤولان نهی مضاعف است، چرا که آثار بدون اطلاع سخن گفتن آنان آثار منتشره اجتماعی است. یکی از دلیل‌های پاسخ ندادن من این نکته بود و این‌طور نبود که من با فرهنگ و رسانه مرتبط نباشم. اما در دوره‌های قبل ما بیش‌تر بازیگر میدان بودیم؛ نه مدیر میدان. در این یک ماه اطلاعات من به حدی رسیده که بتوانم از این به بعد بیش‌تر با شما صحبت کنم.
 
صالحی همچنین اظهار کرد: دلیل دوم من این است که در ادبیات دینی ما وعده‌دادن‌های بی‌جا و این‌که آدم وعده‌ای بدهد، ولی نتواند به آن عمل کند، حرام است. لازم است که ابتدا انسان ببیند وعده‌هایش تا چه حد عملیاتی است و بعد وعده بدهد. این دو عامل باعث شد در مواقعی که خبرنگاران محترم از من سؤال می‌کردند، من پاسخ ندهم، چرا که احساس می‌کردم باید فاصله‌ای بگیرم تا ابتدا ببینم در کجا قرار گرفته‌ایم و در کجا می‌توانیم باشیم.
 
او ادامه داد: من در این یک ماه کارهایی کرده‌ام که باید گزارش آن‌ها را به رسانه‌ها بدهم. از یک طرف یک‌سری جلسات مختلف و جلسات میدانی داشته‌ایم که ببینیم با توجه به وظایف در کجا قرار داریم؟ آسیب‌های موجود، راه‌حل‌ها و مقدورات ما چیست؟ با اتحادیه ناشران، انجمن فرهنگی ناشران، انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، مجمع ناشران الکترونیک و دیگر تشکل‌های نشر و همچنین با آقای فیروزان مدیر شهر کتاب و افراد و اتحادیه‌های مختلف جلسات کوتاه و بلند داشته‌ایم. در حوزه چاپ هم با انجمن‌ها و اتحادیه‌های این حوزه گفت‌وگو کرده‌ایم و خوشبختانه من فرصتی داشتم که در ابتدای فعالیتم نمایشگاه صنعت چاپ برپا شد و توانستم به شکل مدیریتی - میدانی با فضای حوزه چاپ آشنا شوم.
 
صالحی اضافه کرد: هر کسی که مدیر کلان بوده، ایده‌هایی داشته و کارهایی کرده است، به همین دلیل آن‌چه به من کمک می‌کند، این است که ببینم گذشتگان چه کردند، در همین راستا با وزیران قبلی از جمله آقای حسینی، آقای صفارهرندی و آقای مسجدجامعی جلسات متعددی داشتم. همچنین با معاونان فرهنگی گذشته و مدیران قبلی و فعلی اداره کتاب صحبت کردم و در زمینه فعالیت آن‌ها مطالعه میدانی – مدیریتی داشتم. یکی از اشکالات ما این است که در کشور دچار گسست تجارب مدیریتی هستیم، در حالی‌که آن‌چه ذخیره مدیریتی یک مدیر جدید است، تجارب مدیریتی قبلی است. من با افرادی همچون آقای دکتر خاتمی هم دیدار می‌کنم تا از تجربه‌های آن‌ها در وزارت فرهنگ استفاده کنم. طرح‌های آن‌ها هم برای من انصافا مفید و آموزنده بوده است.
 
معاون فرهنگی وزیر ارشاد همچنین گفت: من از این افراد می‌پرسم که در دوره مسؤولیت‌شان با چه مسائلی مواجه بوده‌ و چگونه با این مسائل برخورد کرده‌اند. در این یک ماه با صدها شخصیت حقوقی و حقیقی جلسه و دیدار داشتم. همچنین تحلیل اسناد بالادستی و اسناد وزارتخانه هم از کارهای من بوده است. کار دیگر من در این دوره تحلیل محتوای قراردادهای خرید کتاب و... بوده است. این سه حرکت یعنی مطالعات میدانی، کتابخانه‌یی و تحلیل محتوای اسناد مبنایی شده‌اند برای این‌که من برنامه‌ای واقع‌بینانه و عملیاتی برای شروع کار تهیه کنم. این برنامه شامل وعده‌های قابل تحقق است؛ نه وعده‌ سر خرمن.
 
او در ادامه اضافه کرد: برای ما مهم است که خبرنگاران به ما در این زمینه اعتماد کنند که داریم وقت صرف می‌کنیم، مخصوصا ما که بدون زن و بچه در تهران هستیم و تمام وقت مشغول به کاریم، چون امسال مشکلاتی وجود داشت و امکان انتقال خانواده به تهران نبود.
 
صالحی تأکید کرد: این فعالیت تمام‌وقت نیازمند راهنمایی دوستان مختلف از جمله خبرنگاران محترم است. من معتقدم که همه چیز را همگان می‌دانند و من می‌توانم از تک‌تک عزیزان بیاموزم. سیاست‌ها و برنامه‌های ما مجموعه مفصلی است که تهیه شده و بر روی سایت معاونت قرار داده می‌شود تا عزیزان از آن استفاده کنند. البته بخش‌هایی از آن را آماده کرده بودم تا به شما گزارش بدهم، اما ترجیح می‌دهم فرصت را به پاسخ دادن به پرسش‌های خبرنگاران اختصاص دهم.
 
او سپس به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در نخستین نشست رسانه‌یی معاونت فرهنگی پاسخ داد.
نظرات بینندگان