arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۲ - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹

وزیر کار: دانشگاه‌ها به مركز توليد مدرك تبديل شده‌اند

وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه وزارت كار متولي تنظيم روابط كار و مسئوليت با كساني است كه كار مي‌كنند، گفت: براي آنهايي كه كار نمي‌كنند مسئوليت خاص نداريم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه وزارت كار متولي تنظيم روابط كار و مسئوليت با كساني است كه كار مي‌كنند، گفت: براي آنهايي كه كار نمي‌كنند مسئوليت خاص نداريم.

عبدالرضا شيخ‌الاسلامي پنجشنبه شب در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه‌گذاري مازندران، با بيان اينكه هميشه اعلام كردم كه وزارت كار مسئوليتي براي اشتغال ندارد، تصريح كرد: اين وظيفه را قانون براي وزارت كار مشخص نكرده است.

وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به اينكه وظيفه كمك و صيانت از نيروي كار، آموزش، برنامه‌ريزي براي ورزش، بهداشت و رفاه كارگران برعهده اين نهاد است، گفت: 10 ميليون كارگر در كشور وجود دارد كه 45 ميليون نفر با خانواده‌هاي آنها درگير اين نهاد هستند.

وي وزارت كار را دستگاه اجرايي ندانست و افزود: بيكاري در كشور معضلي است كه سنگيني آن بر دوش همه است.

شيخ‌الاسلامي وزارت تعاون را براساس قانون متولي اشتغال خواند و بيان داشت: آيا وزارت تعاون مي‌تواند اين مسئوليت را اجرايي كند يا خير، سؤالي است كه بايد مطرح شود.

وي با اشاره به اينكه اشتغال يك موضوع فرابخشي و حاكميتي است، گفت: همه مسئولان بايد بستر را فراهم كنند تا اشتغال مردم شكل بگيرد.

وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه در سال جاري بايد يك ميليون و 100 هزار شغل در كشور ايجاد مي‌شد، خاطرنشان كرد: تاكنون يك ميليون و 600 هزار شغل در كشور ايجاد شده است اما اين آمار را با حساسيت ويژه يك ميليون و 300 هزار شغل عنوان كرديم.

وي با اشاره به اينكه راست‌آزمايي نيز از ميزان اشتغال ايجاد شده در اين بخش صورت گرفته است، گفت: در جنگ نفرت انگيز اقتصادي آنهايي كه روي دست ما مانده‌اند معتادان، بيكاران و زندانيان هستند كه بايد جلوي اين ضايعات را بگيريم.

شيخ‌الاسلامي با بيان اينكه در كل كشور براي بخش اشتغال نقشه راه نداشتيم، افزود: وظيفه ما تهيه سند ملي توسعه اشتغال است.

وي با اشاره به اينكه در صندوق توسعه ملي توجه به ظرفيت مازندران شده است، اظهار داشت: از سال آينده صندوق توسعه ملي تاسيس مي‌شود.

وزير كار و امور اجتماعي بزرگ‌ترين مشكل در بخش اشتغال را مربوط به فرهنگ كار دانست و تصريح كرد: نرخ بيكاري زير ديپلم در زير يك درصد بوده اما در بخش فارغ‌التحصيلان دانشگاهي بسيار بالا است كه در اين زمينه بايد باورها عوض شود.

وي سازمان ملي مهارت را يكي از راه‌ها براي حل مشكل اشتغال دانست و افزود: فعاليت‌هاي علمي كشور بايد مهارت محور باشد اما در شرايط فعلي دانشگاه‌ها به مركز توليد مدرك تبديل شده‌اند.

شيخ‌الاسلام با اشاره به اينكه چهار برنامه توسعه‌اي در كشور بر ايجاد سازمان ملي مهارت تاكيد داشتند، بيان داشت: بايد اين طرح در برنامه پنجم عملياتي شود.
نظرات بینندگان