arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۸۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۲

داوود اوغلو: روحانی 17 دسامبر به ترکیه می آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در پی توافق ژنو 3 بین ایران و قدرت های جهانی در یکشنبه هفته جاری و ایجاد زمینه برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 در مورد سوریه ، سفر وزیرخارجه ترکیه به تهران حاوی نکات مهمی بود.

به گزارش عصر ایران احمد داوود اوغلو شب گذشته پس از پایان سفر 4 روزه اش به 3 کشور قطر، بحرین و ایران در صفحه توییتر خود از سفر روحانی به آنکارا در 17 دسامبر سال جاری میلادی(20 روز دیگر) خبر داد.

داوود اوغلو و ظریف همچنین در نشست مشترک خبری خود در تهران خواهان ایجاد آتش بس در سوریه و حل وفصل بحران این کشور از طریق سیاسی شدند.

این در حالی است که به نظر می رسد موضع دولت ترکیه پس از توافق اخیر ایران و قدرت های جهانی و درک جدید آنکارا از تغییرات احتمالی در شرایط منطقه ، به طرز محسوسی در موردسوریه تغییر کرده است.

دولتمردان حزب حاکم عدالت و توسعه در دو سال گذشته در سیاست شان نسبت به سوریه به چیزی کمتر از سقوط بشار اسد از قدرت و تشدیدجنگ داخلی و حمایت از مخالفان مسلح حکومت سوریه راضی نبودند اما هم داستان شدن ترکیه با ایران در قبال تحولات سوریه نکته ای مهم و قابل تامل است و نشانگر تغییراتی در سیاست منطقه ای آنکارا است.

داوود اوغلو در صفحه توییتر خود از دیدارهای بسیار مهم و سازنده با مقام های ایران در جریان سفر اخیرش به تهران خبر داده و نوشته است:" در دومین روز حضورم در تهران از سوی رییس جمهور روحانی به حضور پذیرفته شدم. به ایشان پیام های رییس جمهور و نخست وزیر مان را ابلاغ کردم. 17 دسامبر منتظر سفر ایشان به آنکارا هستیم."

داوود اوغلو در ادامه نوشته است که سفر روحانی به ترکیه همزمان با سالگرد مراسم سنتی "شب عروس" یا سالگرد ارتحال مولانا و مراسم های آن خواهد بود.

وزیرخارجه ترکیه همچنین تاکید کرده است دیدارهای مهمی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و علی لاریجانی رییس مجلس ایران داشته است و تاکید کرده است که از نظر او توافق ژنو 3 زمینه ساز گسترش روابط آنکارا - تهران خواهد بود.

نظرات بینندگان