arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹۹۷۶
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۵ آذر ۱۳۹۲

جاسوسی از تلفنهای همراه در سراسر دنیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا از اقدام گسترده ی این آژانس در ردگیری جابجایی تلفن های همراه در سراسر دنیا دربرنامه ای موسوم به "جمع آوری حداکثری اطلاعات" خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان؛ به نظر می رسد اسناد افشا شده به وسیله ی ادوارد اسنودن بمب خبری دیگری را رقم زده است.


روزنامه ی واشنگتن پست در آمریکا با ذکر مصاحبه های افشا شده ی ادوارد اسنودن و دیگر مصاحبه ها می نویسد آژانس امنیت ملی آمریکا با کمک جابجایی تلفن های همراه، افراد را در سراسر دنیا ردگیری می کند، این رد گیری ضرورتا از طریق تماس های تلفنی نیست.


دراین باره باربارا استار خبرنگار شبکه ی تلویزیونی سی ان ان مستقر در وزارت دفاع آمریکا /پنتاگون/ این خبر را بررسی می کند.


مجری خطاب به باربارا استار گفت: چیزی که اول از همه توجه من را جلب کرد اعداد و ارقام تکان دهنده ای است که از آن سخن به میان آمده است.


خبرنگار سی ان ان گفت: بله بنا بر اعلام روزنامه ی واشنگتن پست شاید چیزی حدود پنج میلیارد تماس در روز باشد. اگر شما در تعطیلات در خارج از آمریکا باشید و یا در خارج از آمریکا در یک سفر کاری باشید باید تلفن خود را بردارید و با کشور تماس داشته باشید یا با دفتر کاری خود تماس داشته باشید اما بهتر است بدانید که آژانس امنیت ملی آمریکا احتمالا این تماس را ردگیری می کند، البته ضرورتا تماس شما شنود نمی شود، اما سوابق تماس های تلفن شما ردگیری می شود. این مطلب جزو یک افشاگری دیگر ادوارد اسنودن است. اما چرا آنها(آژانس امنیت ملی) این کار را می کنند ؟ بنا بر اعلام واشنگتن پست این مسئله ناشی از این نیست که آژانس امنیت ملی آمریکا فکر کند که هر تماس تلفنی یک فعالیت تروریستی است، قطعا این طور نیست، بلکه آنها برنامه ای موسوم به "جمع آوری حداکثری اطلاعات"  دارند که براساس آن تا جایی که بتوانند از طریق برنامه های رایانه ای بسیار پیشرفته به دنبال ردگیری تماس بین اهداف احتمالی اطلاعاتی یا اهداف تروریستی با سایر افراد هستند. شاید سوابق تلفنی باعث ردگیری این افراد شود و آژانس امنیت ملی بتواند به الگوی فعالیت ها پی ببرد. به نظر من برای همه روشن است که مشکل این طرح نگرانی های مربوط به حریم خصوصی است. پرسش های زیادی درباره وسعت اقدام آژانس امنیت ملی آمریکا در جذب کردن اطلاعات مربوط به اتباع آمریکا در خارج، مطرح است درحالیکه  آژانس امنیت ملی آمریکا نباید چنین کاری بکند.آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات خارجی را جمع آوری می کند نه اطلاعاتی که به فعالیت های مرم آمریکا از طریق تلفن های همراه مربوط می شود.


مجری سی ان ان گفت: به نظر می رسد یک خلاء بسیار بزرگ، همانند یک سیاه چاله، وجود داشته باشد که کلیه ی این اطلاعات را به داخل خود می کشد. نکته ی مهمتر اینکه آنها بسیاری از این اطلاعات را نگهداری می کنند که حافظه ی لازم برای نگهداری آن به بیست و هفت - تِرا بایت - می رسد این میزان از نگهداری اطلاعات در رایانه ، دو برابر حجمی است که برای نگهداری محتویات چاپی کتابخانه ی کنگره لازم است. آیا آنها تلاش می کنند شبکه ها را مطابقت دهند؟ پیامدها چه خواهد بود؟


خبرنگار سی ان ان گفت: به نظر من هدف همین است. وقتی که صحبت از برنامه های رایانه ای می شود منظور پیشرفته ترین محاسبات ریاضی  ممکن از طریق سیستم ها است که در میان این همه ی اطلاعات گسترده جستجو می کند تا روندها و جریاناتی را شناسایی کند و بتواند ارتباطی بین آنها برقرار کند. پرسشی که برای بسیاری از افراد مطرح است این است که آیا آنها واقعا می توانند اطلاعات کوچک را از میان این همه اطلاعات استخراج کنند؟ البته این موضوع جنبه ی دیگری هم دارد. همه ی ما می دانیم که وقتی ما پای رایانه ی خود  می نشینیم و چند کلیک می کنیم، برخی از شرکت های ارائه کننده ی خدمات اینترنتی هم کلیک های شما را ردگیری می کنند. این مسئله شاید دست کم تاکید می کند که این روزها در فضای سایبری هیچ حریم خصوصی وجود ندارد و هر کاری که شما، من و همه انجام می دهیم به نوعی ردگیری می شود.
نظرات بینندگان