arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۰۶۹۶
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۲

آقای ظریف! روش سیاستمدار با روشنفکران یکی نیست

اکنون به برکت "وزارت" و "فیس‌بوک"، اکثریت ایرانیان ظریف را می‌شناسند. انبوه لایک‌ها و کامنت‌های "محبان مجازی"، هر شخصیت مهجور ناگهان محبوب‌شده‌ای را می‌تواند از مسیر اصلی حرکتش خارج کند و به "بازی محبوبیت" بکشاند. آنچه بر خانم نعیمه اشراقی رفت، نمونه‌ای گویاست. خانم اشراقی با ظاهر و گفتاری که – به درست یا غلط - سنخیت چندانی با تصور عمومی از "اهل بیت امام" نداشت، محبوبیتی ناگهانی کسب کرده بود و آشکارا از حرکت بر مدار این محبوبیت لذت می‌برد. هم از این رو، حرفی زد که مشتاقان را خوش آید که ناگهان آن شد که شد!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عصر ایران نوشت:
 محمدجواد ظریف در این چهار ماه و یک هفته‌ای که از حضورش در راس وزارت خارجه ایران می‌گذرد، نشان داده است که دیپلمات کارکشته‌ای است و مخالفان داخلی‌اش نیز به این واقعیت اذعان دارند؛ اما هر دیپلمات کارکشته‌ای، لزوماً سیاستمدار پخته‌ای نیست. 

اینکه وزیر امور خارجه یک کشور، در مقام سخن‌گفتن از "دشمن"، به بانگ بلند بگوید دشمن ما "با یک بمبش می‌تواند تمام سیستم‌های نظامی ما را از کار بیندازد"، هیچ معنایی ندارد جز اینکه، چنین وزیری هنوز سیاستمدار نشده است. جواد ظریف این روزها البته محبوبیت زیادی دارد و احتمالاً آقایان و بویژه خانم‌هایی که به پای هر گزارش وی در فیس بوک، کامنت‌هایی لبریز از احساس شیفتگی می‌ریزند، از این نقد ناخشنود می‌شوند؛ ولی فرض کنید دو کشور آرژانتین و بریتانیا، همانند سال 1982، مجدداً کارشان به جایی رسیده‌ است که درگیری نظامی بین آنها محتمل است. در این صورت اگر وزیر امور خارجه آرژانتین، بگوید بریتانیا با یک بمب می‌تواند کل سیستم نظامی ما را از کار بیندازد، کدام عاقلی است که با شنیدن این جمله، دچار تعجب نشود و آن وزیر را به ناپختگی و بی‌تدبیری متهم نکند؟ 

تدبیر، به یک معنا، علم عاقبت‌شناسی است و نگریستن به آخرالامر. آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، لابد بهتر از همه می‌داند که جمهوری اسلامی، آمریکا را نه دوست بلکه دشمن می‌داند. بنابراین، بیان سخنانی که موجب تقویت روحیه "دشمن" و افزایش تنش در داخل کشور شود، ناشی از تدبیر و تامل در عاقبت سخن نیست. حتی خواجه حافظ شیرازی هم می‌دانست کار مُلک است آنکه تدبیر و تامل بایدش! محمدجواد ظریف هم دقیقاً درگیر "کار ملک" است. پس روا نیست که همانند یک "رند عالمسوز" سخن بگوید. 

سال‌ها پیش، بهروز افخمی در مجلس ششم سخنی گفت بدین مضمون که در ایران همه چیز بدل چیزهایی است که در آمریکا وجود دارد. یعنی اصل سینما و سیاست و ... در آمریکا وجود دارد و ما در ایران با بدل آن پدیده‌های اصیل مواجهیم. بهروز افخمی البته سینماگری بود که آداب سیاست را نمی‌شناخت. پس عجیب نبود که حرفی بزند و ناخواسته واکنش‌ها برانگیزد. اما اینکه ظریف هم به راه افخمی برود، کمی عجیب است. 

در واقع جناب ظریف به دو نکته اساسی توجه ندارند. اول اینکه، سیاستمدار حتی اگر نخواهد دروغ بگوید، موظف نیست همه حقیقت را بگوید. سیاستمدار آن شاهدی نیست که در دادگاه می‌گوید: "سوگند می‌خورم حقیقت را بگویم و جز حقیقت چیزی نگویم و همه حقیقت را بگویم." برده‌داری در آمریکا با دروغ لغو شد. احمد قوام هم کلاه ژوزف استالین را برداشت تا آذربایجان پاره تن ایران بماند. حتی اگر آقای ظریف معتقد باشند که سیاستمدار حق ندارد، در موارد تعارض بین ارزش‌های اخلاقی، برای تامین ارزش‌های اخلاقی بالاتر، ارزش‌های اخلاقی پایین‌تر را نقض کند، باز هم جایی تعهد نداده‌اند که تمام حقیقت را بگویند (تازه اگر بپذیریم که از کار افتادن همه سیستم‌های نظامی ایران با یک بمب آمریکا، بیان تمام حقیقت است و مو لای درز این حرف نمی‌رود؛ که امری بعید است). ظریف در ماجرای "تیتر کیهان و کمردرد" نیز مرتکب این اشتباه شد که تمام حقیقت را گفت و مخالفان داخلی دولت روحانی را به خود غره کرد که ما با یک "تیتر" مهمترین وزیر دولت برآمده از رای دموکراسی‌خواهان داخلی را به چه روزی انداختیم!

نکته دوم اینکه، سیاستمدار با روشنفکر تفاوت‌هایی دارد. کار روشنفکر نقادی و آگاهی‌بخشی به قصد تغییر وضع موجود است. روشنفکر لزوماً به تامین مصالح نظام سیاسی نمی‌اندیشد. او کانون‌های قدرت را نقد می‌کند تا آگاهی عمومی ارتقا یابد و وضع موجود نامطلوب جای خودش را به وضع مطلوب ناموجود بدهد. تلاش برای بهبود وضع موجود، نقطه اشتراک روشنفکر با هر سیاستمدار مترقی و نیکخواه است. اما روش روشنکفر و سیاستمدار برای رسیدن به این هدف، یکسان نیست. روشنکفر با نقادی و آگاهی‌بخشی بی قید و شرط این هدف را دنبال می‌کند ولی سیاستمدار نباید هر نقد و هر خبری را بر آفتاب افکند. ممکن است وزیر امور خارجه یک کشور، به رئیس جمهور آن کشور انتقاداتی جدی داشته باشد؛ ولی او تا وقتی که وزیر خارجه است، نمی‌تواند مانند روشنفکری خارج از ساختار قدرت، رئیس جمهور را نقد کند. روشنکفر در فرایند آگاهی‌بخشی‌، اولاً و بالذات خودش را پای‌بند حقیقت می‌داند ولی سیاستمدار اولاً و بالذات پای‌‌بند منافع ملی است؛ بنابراین هر آنچه را که می‌داند بر زبان نمی‌راند. 

اما چرا آقای ظریف به ایفای نقش "روشنفکر" علاقه دارد؟ این علاقه تا حد زیادی ناشی از تمایل جواد ظریف به "حرکت بر مدار محبوبیت" است. پربیراه نیست اگر بگوییم تا پیش از ریاست جمهوری روحانی، حداکثر دو درصد مردم ایران محمدجواد ظریف را می‌شناختند. اما اکنون به برکت "وزارت" و "فیس‌بوک"، اکثریت ایرانیان ظریف را می‌شناسند. انبوه لایک‌ها و کامنت‌های "محبان مجازی"، هر شخصیت مهجور ناگهان محبوب‌شده‌ای را می‌تواند از مسیر اصلی حرکتش خارج کند و به "بازی محبوبیت" بکشاند. آنچه بر خانم نعیمه اشراقی رفت، نمونه‌ای گویاست. خانم اشراقی با ظاهر و گفتاری که – به درست یا غلط - سنخیت چندانی با تصور عمومی از "اهل بیت امام" نداشت، محبوبیتی ناگهانی کسب کرده بود و آشکارا از حرکت بر مدار این محبوبیت لذت می‌برد. هم از این رو، حرفی زد که مشتاقان را خوش آید که ناگهان آن شد که شد! 

علاوه بر این‌ها، اگر آقای ظریف واقعاً معتقدند "آنچه آمریکا از آن می‌هراسد، مقاومت مردم ایران است"، بد نیست در این نکته تامل کنند که این "چهار تا تانک و موشک ما" از کجا حاصل شده است؟ آیا جز این است که بسیاری از جنگ‌افزارهای نظامی ایران، تولید داخل است؟ یکی از مصادیق مقاومت مورد اشاره جناب ظریف، همین "توان و قدرت دفاعی و نیروهای بسیجی" است. یعنی عده‌ای از متخصصان ارتش و سپاه و بسیج، با تفکر و تکنیک به تولید این سلاح‌ها رسیده‌اند. اگر آمریکا از تولیدات ناشی از تفکر و تخصص "مردم ایران" نمی‌ترسد، پس دیگر قرار است از چه چیز بترسد؟ اگر توان نظامی ایران در حد کویت بود، که تا الان صد بار به ایران حمله شده بود و بساط فعالیت‌های هسته‌ای ایران هم جمع شده بود. چرا اسرائیل به عراق حمله کرد و هنوز به ایران حمله نکرده است؟ برای اینکه تل‌آویو برآوردی از توان نظامی ایران دارد به همین دلیل از درگیری نظامی با ایران می‌هراسد.

مخلص کلام اینکه، جناب محمدجواد ظریف حال که وزیر شده‌اند، بهتر است اولاً در قالب یک "سیاستمدار" باقی بمانند، ثانیاً مانند سیاستمداری پخته و سنجیده‌گو سخن بگویند، ثالثاً از حرکت بر مدار محبوبیت پرهیز کنند که چنین طی طریقی سوی یک وزیر خارجه، لزوماً در خدمت تحقق منافع ملی نیست.  
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۱۹
غیر قابل انتشار: ۳
رحیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
84
34
با اینکه طرفدار ظریفم ولی این حرفای ظریف رو ضربه به امنیت ملی میدونم.
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED STATES |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
مگر دروغ است این حرف: آمریکایی که 2 بار از اتم استفاده کرده است یا آن رژیم حرامزاده که هر کاری ازش بر می آید کدام منظق می گوید که دیگر ممکن نیست که این کار را نکند اما اما ایمان و اعتقاد به قدرت مردم از هر سلاحی قدرتمندتر است و این همان چیزی است که ما را از سلاح های کشتار جمعی بی نیاز کرده است کمی نفوذ به اعماق سخنان ایشان خالی از لطف نیست.
ارس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
5
44
اين صحبتها ضد تاكتيكه شما خودشو ناراحت نكن
سعید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
11
75
حسادت نکنید لطفاً!! آقای ظریف انشاءالله محبوبیت خود را حفظ کند. البته نباید از تیرهای زهرآگین حسودان و سیاسان غافل بماند. ظریف سیاستمدار فردای ایران است لطفا حسادت نکنید!
حسام الدین
|
UNITED STATES
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
4
78
دکتر ظریف دوست داریم شدیداً
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
8
82
درونمایه این مقاله: سیاستمدار باید دروغ بگه به مردم کشورش!!!
پاسخ ها
رضا
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
نباید دروغ بگه. ولی نباید کشورش را هم ضعیف و درمانده نشان دهد.
farhad
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
10
66
این روزها باید آقای ظریف رو حمایت کرد نه تخریب!! انتخاب از تو بعید بود
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
4
61
زنده باد ظریف
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
7
58
آمريكايي كه ميتو اند كليه مكالمات تلفني سران اروپا رو شنود كند ، مطمئن باشيد كه از تمام جزئيات توان نظامي ايران با خبر است ٠ لطفا سرتان را از لاك بيرون كنيد ٠
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
9
31
این دوستانی که میان هرانتقاد سازنده ای رو از ظریف تخریب فرض می کنند مصداق همون محبوبیت عوامگرایانه وپوپولیستی هستند اخه کدوم وزیر خارجه در کدوم کشور دینا اینقدر وقتش رو برای محبوبیت اجتماعی خودش صرف می کنه در توانمندی ظریف شک نیست اما این توان باید در پشت میزمذاکره متمرکز بشه تا کشور رو از تحریم نجات بده نه صرف کارهای پوپولیستی
Arsh
|
NORWAY
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
1
4
دروغ و کنده گوی چنان در کنه برخی از افراد نادان در ایران نهادینه شده است ،که تن دادن دادن به حقیقت ،و یا به عبآرتی کنار زدن اندکی ،از این لحاف متعفن ،چنان برای برخی سنگین میشود ،که حکم تحقیر به خود میگرد ،شگفتا این درد کهنه و قدیمی تعلق به جهان سومی ها دارد ،در صورتی که در غرب این بیماری کمتر مشاهد میشود ،و حتی گاهن و با تاکید های اغراق شده ،از چهره دشمن خود ابر افسانه ای میسازند ،چنان ببر درنده ای درست میکنند ،و سپس با یک حرکت حساب او را از پی در میاورند .نمونه عینی و ذهنی ان از ساختن غولی در دو جنگ . سخنان حیدر مصلحی آدم را یاد محمد ساها سخنگوی حزب صدام انسان را برای فرد تداعی میکند .
آیا تا امروز یکی از سرداران و فرماندهان عالیرتبه ایران میتوانند به این دو پرسش پاسخ دهند .
١--نیروی هوای آمریکا قا در است ،با پرت نمودن چند بمب کلیه سیستم ارتباطی کشور را قطع کند ،به گفته ای ساده تر ،پاسیو نمودن سیستم رادار،و سایت های ارتباطی .آسمان مظلوم ایران در اختیار دشمن .
٢.نیروی هوای آمریکا از چنان کارای برخوردار است ،که تنها یک گونه از هواپیماههای شکاری ان میتواند کلیه سایت های نظامی ایران را شخم بزند ...
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
9
به نظر من حقيقت را گفته. ما زيادي اعتماد به نفس داريم. دائم داريم براي آمريكا رجز ميخونيم ولي از نظر علم و فناوري بسيار عقب تر از آنها هستيم. خوب نيست ولي واقعيت دارد. با حلوا حلوا كردن دهان شيرين نمي شود برادر. . .
hasan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
1
4
آقای ظریف رو دوس دارم ولی به نظرم بعضی انتقادات درستن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
6
اگر هم زیاد به خودمون دروغ بگیم باور میکنیم و مثل ۸ سال گذشته خراب کاری میشه! خیلی دور بر ندار انتخاب!
حميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
6
با همه احترام نسبت به نويسنده محترم بايد بگم برخلاف ادعاي شما كه قدرت ملي ما را حاصل از توليدات ناشي از تخصص مردم ايران خوانده ايد، معتقدم 98% قدرت ملي ما حاصل وفاق و همدلي و اعتماد و همبستگي مردم اين سرزمين هست. همگان شاهدند كه هرگاه اين اتحاد به هر دليل (چه خودكامگي فرمانروايان چه تصميمات اشتباه جاهلان) به خطر افتاد دشمنان نسبت به سرمايه هاي اين سرزمين طمع كردند. ببينيد آقاي دكتر ظريف هم هدفشان از بيان اين مطلب كه يك بمب آمريكا تمام تجهيزات نظامي ما رو از كار مي اندازه تاكيد بر جمله دوم ايشون بوده كه مي خواستند بر وفاق و همصدايي در داخل تاكيد كنند. حالا دشمن هم با يه جمله تمثيلي از يه فرد زماني كه روحيه هم افزايي ملي به بركت انتخابات اخير دوباره در قدرت گرفته نمي ايد به خودش بگيره و وهم برش داره. دكتر در حقيقت مي خواستند با صدايي رسا اعلام كنند اي كساني كه عامدانه يا جاهلانه تيشه برداشتيد بر ريشه اين نهال دوباره شكوفا مي زنيد، حواستون باشه داريد در جهت حذف بالاترين قدرت اين ملت حركت مي كنيد. ولي به هر حال كو گوش شنوا، دوستاني كه تا ديروز هر خطايي رو از دولت وقت طوطياي چشمشون مي كردن حالا هنوز طرف حرف نزده تيتر مي كنند كه تلاشها بي نتيجه هست.
سعيد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
5
ايشون دقيقا متوجه حرفش بوده چون با اين صحبت خيلي ساده گفته كه آمريكا داراي بمب اتم هست و از اين بمب براي هر كاري ميتونه استفاده بكنه ولي ما نداريم. با اين صحبت ايشون به خيلي از كشور ها داره اين پيام رو ميده كه ايران بمب اتم نداره. همه ما هم ميدونيم كه هيچ سلاحي جلو دار بمب اتم نيست. ولي اگر ميگفت كه ايران با هر گونه اقدام نظامي آمريكا مقابله ميكنه يعني چي ؟ كمي فكر كنين اگر اين حرف رو بزنه داخل كشور خيلي ها دچار شور و شعف ميشن ولي حارجي ها با رسانه هاشون چكار ميكنن؟ ميگن بيا ببين. اين كه تا ديروز ميگفت ما بمب اتم نداريم و يا دنبال بمب اتم نيستيم حالا اين حرف رو داره ميزنه؟؟؟!!! و باز هم ميگفتن كه اگر امريكا با بمب اتم حمله كنه چي آقاي ظريف باز هم مقابله ميكني ؟؟؟ يعني بمب اتم داري؟؟؟. يعني اگر بگه كه كه ما با هر گونه حمله نظامي آمريكا مقابله ميكنيم. توي كشور خيلي ها خوشحال ميشن و خيلي ها توي خارج كشور از اين جملات بهره برداري ميكنن و اگر بگه كه آمريكا با يك بمب ميتونه سلاح نظامي ما رو از بين ببره توي ايران بعضي ها ناراحت ميشن و خيلي ها توي خارج كشور ميگن بله اين بابا كه همون جوري كه گفت بمب نداره و يا دنبال بمب نيست. كمي دقت كنين فقط به جملات بنده. متوجه عمق حرف آقاي ظريف ميشين. كمي منصف باشيم و اين بنده خدا رو اين همه اذيت نكنيم. كمي فقط. اصلاً گيريم اين آقا اشتباه كرده كه نكرده . بايد اينطور همه جا جار بزنيم و اين انسان مومن رو اينطور بچزونيم؟ اين بنده خدا براي اين كشور داره زحمت ميكشه. توي مجلس اون آقائي كه با 1000 تا رانت رفته دكترا گرفته براي ما صاحب نشر شده ميگه كه ظريف به جاي سرهنگ ها حرف نزنه همه توي مجلس جمع ميشن براي اين بنده خدا امضا جمع ميكنن و بيانيه ميدن كه چنين و چنان عده اي در حال سعي براي استيضاح ايشون هستن. خدا وكيلي همين كه اسرائيل داره ديوونه ميشه از اين اتفاقي كه صورت گرفته و همه اعراب خليج فارس همه دارن ميميرن و تمام تند روهاي آمريكا ميخان كه اين اتفاق از بين بره يعني به عقل اين ها اين پيام رو نميرسونه كه اين توافق به نفع ايران بوده. رهبر هم تائيد كرده پس اين همه جار و جنجال براي چيه؟ خدا بيامرزه دكتر حسابي وقتي ميگه جهان يوم جائي كه اگر كسي بخات كشور خودش رو بسازه خونه خراب ميشه و اگر كسي بخات خونه خودش رو بسازه بايد كشورش رو خراب كنه.
سيد قاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
1
1
آمريكا واسرائيل اگر تا حالا به ايران حمله نكردن به خاطر نداشتن اطلاع از توان دفاعي ايران هست . آنها كلي خرج جاسوس بازيهايشان كردند تا اين قضيه را بفهمن اما بعضي ها مثل آب خوردن اونم تواين سمت مهم بدون هيچ هزينه اي اين اطلاعات كذب را به آمريكا دادن . حالا آمريكا را بايد در دور ديگر مذاكرات با دست بالاتر از هميشه ديد.
دختر حوا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
1
جای احمدی نژاد و مامان هوگو چاوز خالی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
1
به هر حال ازاین متن شما که ازجناب آقای دکتر ظریف نقد شده این برداشت میشود سیاست مدارباید دروغ بگوید؟آیا درحکومت اسلامی دروغ گفتن جایز است .تجربه 8سال گذشته دروغ گفتن هانتایج اش رانجشیدی. گیرم که عوام رابفریبت فریفتی.بادست انتقام زمانه چه خواهی کرد.درود به امیرکبیر زمان دکتر ظریف
ايراني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
0
از قديم گفتن حرف حق جواب نداره ولي خلاف اينم ثابت شد تو مملكت ما! حرف جناب ظريف چيزي جز حقيقت نيست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
0
تا حدودی درست اشاره کرده.حالا با یک بمب اغراقه ولی شما حساب کنید که تمام خاک کشور ما در تیررس آمریکا است.این یعنی تمام تاسیسات نظامی مثل پایگاهها، فرودگاهها، آشیانه هواپیماها،کارخانجات نظامی و...؛غیرنظامی مثل سد و نیروگاه و....بدنه اصلی نیروی هوایی ما متعلق به زمان شاه است که تکنولوژی 3 دهه پیش آمریکاست. نیروی هوایی ما فکر میکنید چند ساعت میتونه در برابر جنگنده های نسل جدیدتر امریکایی مقاومت کنند؟البته اگر فرض کنیم دشمن از سلاحهای کشتار جمعی مثل اتمی و بیولوژیک استفاده نکند در جنگ زمینی قطعا برنده ما هستیم . در جنگ دریایی هم شاید بتونیم ضرباتی بزنیم بشرطیکه آنها به اندازه کافی به مرزهای آبی ما نزدیک شده باشند و الا از فواصل دور کار حمله آغاز کنند دیگه معلوم نیست ایا قایقهای تندرو فرصت کافی دارند به اهداف نزدیک بشند یا نه.
ناشناس
|
UNITED KINGDOM
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
1
بابا ظريف در مقابل آن دانشجو محترم که هي مي گفت اطلاعات نظامي ما رو دشمنان مي برند و از اين حرفا عنان از دست داد و اين حرفي را که نبايد مي زد زد خودش هم متوجه شد و آخر سخنراني درستش کرد اما دير شده بود. اما ما نبايد اين حرف رو هي به رخش بکشيم.
ایرانی منصف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
2
تمام مساله و جدل این است که چه کسی گفته در حال حاضر امریکا دشمن اصلی یا حتی دشمن معمولی ماست. به نظر من القاعده و افراطیون وهابی بزرگترین دشمن ایران هستند.
هموطن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
0
ایران، اولا که تسلیحات ما از روسیه چین هست یعنی اونا میدم با نمونه میزنیم. 2. به خاطر این تاحالا حمله نکردن که 1-روسیه و چین نمیزارند چون خوب دارند ازایران پول درمیارند، بعد اونوقت شما زر میزنی مردم دارند از درد بدبختی میمیرن، بعد شما میاید دکتر ظریف نقد میکنی مردم ایران میخوان صد سال سیاهم نکنید به جای این حرفا فکری بریزید هم خودتون سود کنید هم مردم از فلاکت نجات پیداکنند! ادمین انتخاب التماس نمیکنم اما باید حتما اینرو پخش کنید بگذارید به عهده خوده مردم!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
0
3
با احترام به آقای ظریف و اذعان به اینکه ایشان از جنبه های گوناگون برتری محسوسی نسبت به وزرای خارجه قبلی و همچنین سایر وزرای دولت یازدهم دارند، لیکن به یاد داشته باشیم نقد سازنده باعث پیشرفت و بهبود می گردد و نباید هیچکس را هم بی عیب و نقص بپنداریم. خود آقای ظریف هم نشان داده اند که از انتقاد استقبال می کنند. با وجود تمام توانمندیهای ایشان، ایفای نقش بعنوان نفر اول دستگاه سیاست خارجی کشور نیازمند احتیاط و پختگی بیشتری در گفتار و عملکرد می باشد، ضمن اینکه این احتیاط و پختگی منافاتی با صداقت مد نظر ایشان نیز ندارد. امیدواریم از این پس این مهم بیشتر از سوی ایشان رعایت شود تا بهانه ای به دست بدخواهان نیفتد و عملکرد درخشان ایشان بطور کامل در خدمت منافع ملی قرار گیرد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
1
2
انتخاب ازت بدم میاد. لطفا این کامنت حتما پخش کن. ظریف یک سیاستمدار تحصیلکرده است. کارش بلد. سایت‌هایی چون رجا و فارس به اندازه کافی تخریب می‌کنن شما نکنید لطفا
نظرات بینندگان