به گزارش سرویس اقتصادی تیک Tik.ir، ماجرا نه این است که این فروشگاهها کالاهای خاص و شاید هم عالی میآورند، بلکه دلیل آن دقیقاً جای دیگری است. گرانیهای سال 91 و 92، قیمت همه کالاهای موجود در بازار را چون نموداری بالا کشیده است. همین امر نیز سبب شده خیلی از مشتریان بازار سطح و توان خریدشان به میزان قابل توجهی کاهش یابد و به سمت تاناکورا سوق پیدا کنند.
تعداد
فروشگاههای تاناکورا در سطح برخی از شهر به طور قارچ گونه در حال افزایش
است، به طوری که حتی این فروشگاهها در مناطق بالای شهر نسبت به پایین شهر
بیشتر دیده میشود.
چرخی در این مغازهها که میزنی، با خیلی چیزها آشنا میشوی، از ماجرای تجارت لباسهای دست دوم گرفته تا ماجرای کاهش قدرت خرید مردم در رهگذر پر شتاب تورم.
تجارت پرسود دست دومیها
گویا در گذشته لباسهای دست دوم به طور رایگان و در قالب امور خیریه به کشورهای موسوم به جهان سوم وارد میشد و اکنون با سودآوری واردات یا به تعبیر بهتر قاچاق این کالاها، دیگر برای خودش تجارت پرسودی شده است.
وارد یکی از این فروشگاهها میشوم، بوی تند مواد ضد عفونی کننده لباسها، مراجعان را متوجه محل خاصی که در آن پا گذاشتهاند، میکند، با این حال پس از مدتی گشت و گذار به آن عادت میکنند.
مشتریان تاناکورا از هر قشر و گروهی هستند؛ از خانمهایی با تیپهای به روز تا جوانان طبقه متوسط جامعه که گاه تا ساعتها کالاهای این مغازهها را در پی یافتن لباسهای خاص و مورد نظرشان زیر و رو میکنند.
انواع تی شرت، گرمکنهای ورزشی، بارانی و پالتو، کت و شلوار، کیف، کفش و حتی عروسکهای رنگارنگ به چشم میخورد. مهرداد که یکی از خریداران است و با عجله در حال جستوجو در میان کاپشنهای عرضه شده در فروشگاه است، میگوید: در حالی که بازار پوشاک و کفش کشور را کالاهای بیکیفیت چینی فرا گرفته، خرید لباسهای تاناکورا، از لباسهای چینی موجود در بازار به صرفهتر است هر چند که قیمت آنها با قیمت کالاهای نو چینی نیز برابری میکند.
وی که تنوع و کیفیت بالای لباسهای عرضه شده در این فروشگاهها را دلیل خرید خود عنوان میکند، میگوید: قیمت نسبتاً مناسب و کیفیت خوب انواع کالاهای عرضه شده در این فروشگاهها سبب شده تا مردم دست دوم بودن و یا به قولی غیربهداشتی بودن این کالاها را نادیده گرفته و پوشاک مورد نیاز خود را از آنجا خریداری کنند.اما این روزها، با کاهش قدرت خرید مردم گرایش به لباسهای تاناکورا بیشتر شده است، به طوری که میشود مفهوم اقتصادی گرایش به کهنگی را در وفور فروشگاههای تاناکورا در شهر دید.
از حامد که دانشجوست و به همراه دوستش برای خرید به یکی از این فروشگاهها آمده است، میپرسم که خیلی وقت است از اینجا خرید میکنی؟ به نظر تو چرا اینقدر مغازههای فروش این لباسها زیاد شده؟ او میگوید: من زیاد برای خرید این لباسها اینجا میآیم. مردم زیادی را هم میبینم، بیشتر آنها از نداری برای خرید میآیند. دیگر کسی زورش نمیرسد لباسهای گران قیمت بخرد.
اما
دوست حامد با اشاره به قیمت برخی از کالاهای تاناکورا میگوید: کفشها و
پالتوهای عرضه شده در برخی از این فروشگاهها در برخی موارد حتی گران تر از
اجناس نو عرضه شده در بازاراست.
علی میافزاید: قیمت لباسهای دست دوم نیز در پی گرانیهای اخیر تکانهایی خورده و دیگر از قیمتهای مفت گذشته خبری نیست. به عنوان مثال کفشهای بوت ویتنامی یا برندهای معروف دیگر از 75 هزار تومان به بالاست و همین طور پالتوهای زنانه و مردانه از 100 هزار تومان به بالا عرضه میشود که این قیمتها برای این فروشگاهها نامعقول و غیرمنطقی است.