arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۲

بررسی ادعای منتقدان انتخابات فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جمشید زارع، سرپرست سابق دبیری فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه ای، نصرالله سجادی را به بی‌اخلاقی متهم کرده‌است. به نظر می رسد انتقاد او از سجادی واکنشی به اجازه ندادن به محمدرضا طالقانی، سرپرست سابق این فدراسیون برای حضور در مجمع انتخاباتی باشد.

به گزارش ایسنا، طالقانی که برای چند ماهی سرپرستی فدراسیون ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای را به عهده داشت، کاندیدای حضور در انتخابات فدراسیون هم بود اما به دلیل بازنشسته بودن، قانون این اجازه را به او نداد. با توجه به اینکه طالقانی عضو مجمع نبود، نمی‌توانست در مجمع هم شرکت کند. اما او روز انتخابات، به بهانه خداحافظی از روسای هیات‌ها به محل برگزاری مجمع رفت. زمانی هم که مسئولان برگزاری مجمع اجازه ورود ندادند، طالقانی علیه سجادی موضع گرفت. البته او در موضع‌گیری علیه معاون وزارت ورزش تنها نبود. جمشید زارع که سرپرست دبیری فدراسیون او را به عهده‌ داشت، با طالقانی همراه شد.

طالقانی مدعی شده است سجادی از او دعوت کرده بوده تا در مجمع شرکت کند اما روز انتخابات برخورد خوبی با او نداشته و دستور داده به مجمع راهش ندهند. طالقانی جمعه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی چنین وانمود کرد که مورد ظلمی بزرگ قرار گرفته. اما واقعیت ماجرا از چه قرار بوده است؟ آیا آن گونه که طالقانی و زارع می گویند وزارت ورزش مرتکب بی اخلاقی شده است؟

سجادی قبل از مجمع در تماس تلفنی، به طالقانی می گوید که چون بازنشسته است، نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند. حتی تاکید می کند فقط اعضای مجمع می‌توانند در جلسه حاضر شوند و بقیه اجازه شرکت در مجمع را ندارند. طالقانی مدعی می شود تنها می خواهد از اعضای مجمع تشکر کند. در نهایت سجادی می پذیرد که او دقایقی کوتاه در مجمع حاضر شود.

شب قبل از مجمع خبر می رسد در فدراسیون برای حمایت از کاندیدای خاصی تلاش‌هایی می‌شود. مدیران وزارت ورزش به این نتیجه می رسند برای اینکه تنشی ایجاد نشود، از حضور افرادی که عضو مجمع نیستند در انتخابات جلوگیری کنند. سجادی با طالقانی تماس می گیرد ولی او جواب تلفن همراهش را نمی دهد. بعد از آن ناصر طالبی(مشاورز ورزشی و مسئول هماهنگی معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی) هم با طالقانی تماس می گیرد اما او هم نتیجه ای نمی گیرد. طالبی همان فردی است که طالقانی در یکی از برنامه‌های ورزش شبکه دو سیما درباره او صحبت کرده است. طالقانی مدعی شده بود:« شب قبل از مجمع سجادی به من گفته بود که به مجمع بیا. اما روز انتخابات یکی که فکر کنم طالبی نامی بود، اجازه نداد من وارد سالن شوم.'

این ادعای طالقانی با حرف‌های طالبی در تضاد است:« من رابطه نزدیکی با طالقانی داشتم در حدی که من را ناصرخان صدا می‌کرد. به تلفن همراهش زنگ زدم که به مجمع نیاید، اما جواب نداد. صبح روز مجمع هم با محمد خوش‌جان( نایب رییس فدراسیون) تماس گرفتم که او خبر را به طالقانی بدهد. نیم ساعت بعد زنگ زد و گفت که پیدایش نکردم. اما جالب بود که پرسید طالقانی گفته مگر خود سجادی اجازه نداده که درمجمع شرکت کند.ساعت حدود یازده بود که طالقانی هم رسید. من پشت در بودم. با هم روبوسی کردیم، حتی من را بغل کرد. گفتم نمی‌تواند در مجمع باشد و او هم قبول کرد و رفت.»

تضاد در گفته‌های طالقانی به همین یک مورد ختم نمی‌شود. او در برنامه تلویزیونی مدعی شده بود که بعد از تحویل دادن اتومبیل فدراسیون خودروی دیگری نداشته:« ماشین فدراسیون دستم بود. روز مجمع شستم که پس بدهم. ماشین ندارم و روز مجمع دو خانم من را سوار کردند و...» اما جالب اینکه در همان برنامه پیمان یوسفی لو داد که طالقانی با اتومبیل شخصی‌اش به جام جم رفته. در پایان برنامه، یوسفی که خبر نداشت طالقانی چنین ادعایی کرده، از او خواست ماشین‌اش را که جلوی ماشین مهمان قبلی، دبیر پارک شده، جابه‌جا کند.

زارع دبیر طالقانی حامی اصلی او بعد ازاین اتفاق بوده. زارع که در پایان مجمع در سخنرانی‌اش از سجادی تشکر کرده بود، با صحبت‌های جنجالی‌اش سعی داشت افکار عمومی را علیه سجادی کند. اتهاماتی که زارع به سجادی وارد کرده، چند مورد است. او مدعی است یکی از کاندیداهایی که به نفع کاندیدای برنده( فرهاد طلوع‌کیان) انصراف داد، خودش بازنشسته است. منظور زارع از کاندیدای بازنشسته مجید مشایخی است. مشایخی از آزادگان جنگ ایران و عراق است و کارت ایثارگری دارد و قانون منع حضور بازنشسته‌ها در انتخابات شامل حال ایثارگران نمی‌شود.

ایراد دیگری که زارع به مجمع انتخاباتی گرفته، اخراج رییس هیات استان مرکزی از مجمع است. زارع گفته:« اخراج رییس هیات استان مرکزی برخلاف اساس‌نامه و به دستور سجادی انجام شد. این موضوع در اساس‌نامه و قوانین مجامع جایی ندارد. » سجادی در همان مجمع دلیل اخراج رییس هیات استان مرکزی را توضیح داده بود. اینکه به دلیل تخلفات در انتخابات هیات، شکایت‌هایی شده و به دلیل بررسی این شکایات، رییس هیات نمی‌تواند در مجمع حاضر باشد. قبل از مجمع و توضیحات سجادی فدراسیون طالقانی از شکایت‌هایی که از این رییس هیات شده بود، خبر داشت.

احمد گواری، مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها در نامه‌ای محرمانه به تاریخ 26 آذرماه، از طالقانی خواسته بود به دلیل شکایت یکی از کاندیداهای حاضر در مجمع انتخاباتی هیات استان مرکزی، ابلاغ کاندیدای منتخب تا زمان بررسی شکایت ابلاغ نشود. البته به نظر می‌رسد خود فدراسیون هم در تخلفات این انتخابات نقش داشته. طبق اساس‌نامه سرپرست فدراسیون‌ها در مجمع انتخابی هیات‌ها حق رای ندارند اما زارع، سرپرست دبیری که نماینده فدراسیون در این انتخابات بوده، رای داده است.

زارع مدعی شده است وزارت ورزش قبل از تشکیل مجمع انتخاباتی در نامه‌ای به فدراسیون اعلام کرده بود حضور طالقانی و هشت کاندیدای دیگر در انتخابات بلامانع است. این نامه روز 20 آذرماه با امضای احمد گواری برای زارع ارسال شده است. گواری از زارع خواسته بود به هشت کاندیدا( محمد رضا طالقانی، مجید مشایخی، هادی مهران هاشمی، امیرعرب، فرهاد طلوع‌کیان، محمدرضا توپچی، امین رشید لمیر و آرش مردانی) برگزاری مجمع اطلاع داده شود. اما زارع فراموش کرده که گواری در این نامه تاکید کرده اگر در فهرست کاندیداها بازنشسته ای حضور دارد، باید از هیات وزیران مجوز لازم را تهیه کند. خود طالقانی هم قبل از تشکیل مجمع انتخاباتی تعهد کرده بود که اگر قانون منع حضور بازنشسته‌ها شامل حالش شود از لیست نامزدها حذف می‌شود و اعتراضی هم نخواهد داشت. امضای طالقانی پای این نامه دیده می‌شود.

بهرام افشارزاده، دبیر کمیته ملی المپیک در مجمع انتخاباتی فدراسیون ورز‌ش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای غایب بود. زارع مدعی است نبود افشارزاده وجاهت جلسه را زیر سوال برده. افشارزاده به دلیل حضور در جلسه مربوط به بازی‌های غرب آسیا به کیش رفته بود. طبق قانون حضور دوسوم اعضا به مجمع رسمیت می‌دهد.

یکی دیگر از ادعاهای زارع این است که سجادی در مجمع علنی از یکی از کاندیداها حمایت کرده :« سجادی از یکی از کاندیداهای خاص در مجمع حمایت می‌کرد. همه چیز مشهود بود.» زارع در حالی این اتهام را زده که قبل از آغاز مجمع در حال لابی به نفع یکی از کاندیداها دیده شده بود. کاندیدایی‌ هم که او منصوب سجادی معرفی کرده است در این انتخابات دو رای بیشتر نداشت. تجربه مجامع سال‌های قبل نشان داده اگر کاندیدایی مورد حمایت مسئولان وزارت ورزش باشد، پیروز قطعی انتخابات است نه اینکه فقط با دو رای مجمع را ترک کند.

زارع در گفت‌و‌گوهایی که با خبرگزاری‌ها داشته اتهاماتی به سجادی وارد کرده:« سجادی از همان ابتدا که وارد جلسه شد، دعوا داشت! همه از حالت او مبهوت بودند و....» این درحالی است که در پایان جلسه انتخاباتی در سخنرانی‌اش از فضای جلسه تعریف و تمجید کرده بود:« خیلی خوشحالم از اینکه فضای جلسه از ابتدا تا انتها حاکی از وفاق و همدلی بود. حق هم همین است، چون مجمع، مجمع انتخابات فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای است و اعضا محترم مجمع در نهایت استقلال، پهلوانانه و مردانه و بر اساس روح حاکم بر جلسه که فتوت و منش پهلوانی بود، رای دادند. ...... از رییس مجمع که به شایستگی و با تدبیر جلسه را اداره کردند به عنوان نوچه زورخانه تشکر می‌کنم. امیدوارم همه دوستانی که در این سه‌ماه و نیم مرا تحمل کردند، حلالم کنند.» شاید زارع فراموش کرده که این حرف‌ها را زده. اگر او صحبت‌های ضبط‌ شده‌اش‌ را مرور کند به تضاد گفته‌هایش پی‌ می‌برد.

نظرات بینندگان