arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۵۵۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۰۴ دی ۱۳۹۲

سیدحسن خمینی: تکریم جایگاه شهید، تکریم هویت جامعه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یادگار امام گفت: جوامع اگر بر اساس حقیقت، جوانمردی، دین و آیین حرکت کنند، تکریم جایگاه «شهید» را تکریم هویت انسانی، ملی و حقیقی خود می‌دانند.

به گزارش ایسنا ،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در دیدار با جمعی از همسران شهدا و جانبازان استان قم، با بیان اینکه "شهید و شهادت در تمام مکاتب و ادیان دارای ارزش و جایگاه ویژه‌ای است"، اظهار کرد: این مسأله مختص اسلام یا تشیع نیست، بلکه وقتی به فرهنگ ایران قدیم و روم هم برمی‌گردیم، مشاهده می‌کنیم کسی که به مقام «شهادت» رسیده جایگاه رفیعی در آن فرهنگ داشته است، زیرا شهادت فداکردن ارزشمندترین دارایی یک انسان است و انسان‌ها در مقابل ایثار سر تعظیم فرود می‌آورند.

وی افزود: اگر شما از کسی بخواهید که از ثروت شخصی و اموالش چیزی را بدهد و او هم درخواست شما را اجابت کند، نگاه صمیمانه‌تر و احترام‌آمیزی به او پیدا می‌کنید اما اگر به کسی گفتید که تمام زندگی و جانش را برای هدفی فدا کند، او با فدا کردن جانش بزرگترین کار را انجام داده است، زیرا با ارزش‌ترین چیزی است که یک نفر می‌تواند در طبق اخلاص بگذارد و از آن بگذرد. اما آنچه که هم‌ارزش یا باارزش‌تر از فدا کردن جان است، آن مادری است که فرزندش را در راه خدا فدا کرده یا خانواده‌ای است که جگرگوشه‌اش را به قربانگاه فرستاده است.

سیدحسن خمینی یادآور شد: همه مکاتب برای شهید، به عنوان کسی که بالاترین سرمایه‌اش را در طبق اخلاص گذاشته است، احترام و ارزش قائل هستند و این مهم در فرهنگ اسلام و اهل بیت(ع) مورد تکریم ویژه قرار گرفته است که روایات متعددی در مورد شأن شهید، شفاعت او و توجهش به دنیا نقل شده است.

وی در ادامه گفت: بر این اساس، جوامع اگر بر اساس حقیقت، جوانمردی، دین و آیین حرکت کنند، تکریم جایگاه شهید را تکریم هویت انسانی، ملی و حقیقی خود می‌دانند.

یادگار امام در پایان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های امام بزرگوار ما که کمتر به آن پرداخته شده است، این است که فرزند ایشان هم شهید شده بود و از خانواده شهدا بود. ایشان در این زمینه نیز پیشگام بود و داغ فرزند را که آن را از الطاف خفیه الهی دانستند، پیش از بسیاری دیگر تحمل کرده بودند.
نظرات بینندگان