arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۲ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

پورمحمدی: تحریم منشاء فساد است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 وزیر دادگستری گفت: دولت الکترونیک می‌تواند با شفاف‌سازی و حذف مراجعات حضوری و گردش پولی مستقیم از بروز فساد جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با حضور در برنامه شب آفتابی با تسلیت ایام اربعین حسینی به حضور چشمگیر عزاداران ایرانی در مراسم مختلف این ایام اشاره کرد و همچنین میلاد عیسی مسیح(ع) را به همگان تبریک گفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره جریانات پیش از انتخابات و دلیل کناره‌گیری از کاندیداتوری با اشاره به سابقه طولانی دوستی و همکاری با رییس‌جمهور منتخب، اظهار کرد: حضورم در عرصه انتخابات جدی بود اما با رایزنی و مشورت با سایر کاندیداها به این نتیجه رسیدیم که مصلحت در کاهش تعداد کاندیداهاست و در ادامه جریان انتخابات نیز کمک های عمومی به سایر کاندیداها داشتم.

وزیر دادگستری در مورد وظایف و اختیارت وزارتخانه تحت سرپرستی‌اش، توضیح داد: وزارت دادگستری دارای ماموریت‌های گسترده‌ای نیست و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان تنها زیر مجموعه وزارت دادگستری فعالیت می‌کند، ولی در عین حال وزیر دادگستری به دلیل حضور همزمان در دولت، کمیسیون‌ها، پیگیری امور در قوه قضاییه و مجلس دارای تحرک بالایی است.

پورمحمدی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به چندین کنوانسیون بین المللی پیوسته است که وزیر دادگستری رییس مرجع ملی کنوانسیون‌های بین المللی حقوق کودک، مبارزه با فساد و مالکیت معنوی جمهوری اسلامی ایران است و همچنین با عضویت در هیات داوری در بحث واگذاری‌ها به عنوان عضو صاحب حق رای حضور فعال دارد.

وی حضور در کمیسیون لوایح را یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم وزیر دادگستری عنوان کرد و افزود: در اکثر مواقع ریاست این کمیسیون بر عهده وزیر دادگستری بوده است و لایحه وکالت و لایحه حمایت از حقوق معنوی از جمله لوایح مهم این کمیسیون بوده‌اند.

عضو کابینه دولت یازدهم در بحث مبارزه با فساد و نقش وزارت دادگستری در این حوزه به تلاش همزمان دولت و قوه قضاییه در الکترونیکی کردن امور اشاره کرد و تحقق کامل دولت الکترونیک و حذف کاغذبازی و گردش پول به صورت مستقیم و عدم نیاز به مراجعه حضوری مردم را از عوامل موثر در ریشه‌کن کردن فساد دانست.

وی با اشاره به الحاق کشورمان به کنوانسیون مبارزه با فساد سازمان ملل گفت: این کنوانسیون بطور جدی مباحث مرتبط با فساد در کشورها را مورد رصد قرار می دهد و کشور ما نیز مورد مرور بازرسان سازمان ملل قرار گرفته و به 300 سوال مطرح شده از سوی آنها پاسخ داده شده است و ما نیز در بازرسی از دو کشور حضور داشته‌ایم.

وزیر دادگستری گفت: «من تحریم را منشا فساد می‌دانم و ما این موضوع را با سازمان ملل نیز اعلام کرده‌ایم و اصلا موضوع تحریم اقتصادی یعنی توسعه و تولید فساد».

وی در ادامه با اعلام این مطلب که مساله اصلاح زیر ساختها در دولت به منظور مبارزه با فساد بطور جدی در حال بررسی است، بار دیگر بر مساله تحقق دولت الکترونیک و نقش آن در شفاف سازی تاکید کرد.

پورمحمدی در خصوص تدوین منشور حقوق شهروندی تصریح کرد: دکتر روحانی پیش از انتخاب به عنوان رییس جمهور در مورد تدوین این منشور به مردم قول داده بود که این منشور در واقع مجموعه ای از قوانین موجود در اسناد بالا دستی نظیر قانون اساسی، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و سایر قوانین و اسناد است که ناظر به موضوع حقوق شهروندی می باشند و در این بین وزارت دادگستری به عنوان عضو دولت و کمیسیون لوایح و رابط سایر قوا نقش بسزایی در تدوین این منشور بر عهده دارد.

وزیر دادگستری در پایان و در پاسخ به سؤالی درباره موضع وی در قبال رفتار دولت در موضوع هسته‌ای اظهار کرد: نباید فراموش کرد که حریفی قدار، حیله گر، مدعی و سر سلسله اجحاف و زورگویی در مقابل ما قرار گرفته که خوشبختانه دولت در چنین شرایطی بهترین عملکرد را داشته و در این شرایط با پرهیز از نقد غیر منصفانه و تلاش در جهت کمک به دولت باید با هوشیاری و قدرت در میدان حاضر شویم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان