arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۵ - ۰۵ دی ۱۳۹۲

روحانی و اوباما خواهان تلطیف فضا هستند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: " با روی کار آمدن دولت اعتدال در جمهوری اسلامی، حالا دولت آمریکا هم بر آن است تا بتواند با استفاده از ابزارهای دیپلماسی مشکلات را کاهش بدهد که در همین راستا می‌توان به اتفاقات   چند ماه اخیر و البته توافق به دست آمده در ژنو۳ اشاره کرد،"

گفت و گوی سایت نواندیش با غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس نهم شورای اسلامی در پی می آید:

فضای فعلی را برای برقراری رابطه بین ایران و آمریکا را چطور تحلیل می‌کنید؟

واقعیت موجود این است که با تغییر ریاست دولت ایران از احمدی‌نژاد به روحانی و همچنین تغییر لحن اوباما که از‌‌‌‌ همان اول ورود به کاخ سفید هم سیاستی نرم‌تر نسبت به جمهوری خواهان داشت، این ذهنیت را به وجود آورده که َشاید اتفاقی بیفتد و ایران و آمریکا بتوانند فضای بین خود را تلطیف کنند.

ریشه «تغییر» در ایران در کجا بود؟

آنچه که در ارتباط با تغییر نگرش نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی در چند وقت اخیر دیده شد، محصول فاکتورهای متفاوت و مشخصه‌های گوناگون است که در مرکزیت آن حضور مردم در این انتخابات و انتخاب کاندیدای اعتدالیون، با سابقه درخشان دیپلماتیک در مسیر نهاد ریاست جمهوری است.

شخصیت فردی رییس جمهوری چقدر در  شرایط جدید سهم دارد؟

به هر تقدیر آقای روحانی از ویژگی‌های شخصی خاصی برخوردار است و شخصیت او در حوزه‌های علمیه، فعالان امنیتی و چهره‌های سیاسی انقلاب جایگاهی رفیع دارد و قابل اعتماد است.

می توان گفت ریاست همزمان روحانی و اوباما باعث شده تا فضای موجود بین ایران و آمریکا به سمت ترمیم شدن حرکت کند؟

حتما. در شرایطی روحانی با ویژگی‌های خاص خود  پاستور نشین شده است که رییس جمهور ایالات متحده که از سال 2008 کاخ سفید نشین شده است، به طور آشکار و واضح «خوش بینی دنیا به آمریکا» را هدف اصلی دولت خود مطرح کرد. در واقع او دنبال این بود که تصمیم‌هایش با تصمیماتی که توسط جرج دبلیو بوش اتخاذ می‌شد، متفاوت باشد تا از این طریق بتواند نگاه دنیا به آمریکا را به نگاهی مثبت تغییر بدهد. به همین دلیل می‌توان گفت همزمانی دولت اوباما و حسن روحانی می‌تواند شرایط را تغییر بدهد.

در عمل چطور؟ واکنش دولت دموکرات ایالات متحده به دولت اعتدال گرای جمهوری اسلامی را چطور تحلیل می‌کنید؟

با روی کار آمدن دولت اعتدال در جمهوری اسلامی، حالا دولت آمریکا هم بر آن است تا بتواند با استفاده از ابزارهای دیپلماسی مشکلات را کاهش بدهد که در همین راستا می‌توان به اتفاقات این چند ماه اخیر و البته توافق به دست آمده در ژنو۳ اشاره کرد، آن هم در حالی که جمهوری خواهان حاضر در کنگره همچنان اصرار به رفتارهای خشن و رادیکال دارند. با این حال باید گفت آمریکا باید به طور ملموس زمینه‌های ایجاد تغییر را در سیاست ایران ایجاد کند.

چراغ نارنجی به جای چراغ سبز! یعنی اوباما نسبت به روحانی تردید دارد؟

باید گفت تحلیل رییس جمهور آمریکا از شرایط ایران به گونه‌ای است که هنوز او به طور قطع، خواستارتغییری جدی نیست و در حال محک زدن اوضاع است. به همین دلیل در اوایل شروع به کار دولت روحانی به جای نشان‌دادن چراغ سبز، با مطرح کردن «عبور با احتیاط چراغ نارنجی» را روشن کرد تا اول وضعیت را بسنجد تا اوضاع از وضعیت نارنجی به شرایط سبز برسد. در واقع باید گفت که آمریکا به رهبری اوباما منتظر تحقق شعارهایی است که حسن روحانی در تبلیغات و به ویژه مناظره‌های انتخاباتی به مردم وعده داده بود.

دولت ایران با علم بر موضع دولت اوباما چه سیاستی را باید در قبال آمریکا اتخاذ کند؟
 
حسن روحانی و همکارانش که اتفاقا از چهره‌های کارنامه دار محسوب می‌شوند، باید بسیار دقیق عمل کنند و رفتار صحیحی را در قبال آمریکا از خود نشان بدهند. چرا که اگر آن‌ها با سیاست های خود نتوانند ذهنیت سابق دنیا را به اهمیت تغییر ساختار مدیریتی در ایران جلب کنند، تندروها می توانند به راحتی جهان را برای اعمال محدودیت و تحریم‌های بیشتر و شدید‌تر راضی کنند. به همین دلیل باید تاکید کرد که رییس جمهور منتخب وظیفه مهمی به نام «واکنش به رفتار آمریکا» دارد.

ممنون! حرفی مانده است؟

باید منتظر ماند و دید «رابطه» بین جمهوری‌اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بالاخره چه سرانجامی خواهد رسید و آیا تغغیر رابطه رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا اینکه همچنان به عنوان یکی از سئوالهای بی‌پاسخ نظام بین الملل همچون سی و چند سال گذشته اذهان عمومی را مشغول خود خواهد کرد؟ نکته مهم اما این است که روحانی و اوباما خواهان تلطیف فضا هستند.
نظرات بینندگان