arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۲

عبدالله گل،‌ اردوغان را برکنار می کند؟

در حال حاضر پرونده فسادی علیه گولن مطرح نشده و وی به دنبال نخست وزیری نبوده است. گولن به عبدالله گل بسیار نزدیک شده است و می توان گفت در سایه این بحران بر قدرت گولن افزوده شده است. عبدالله گل قادر است اردوغان را برکنار کند و با این وضع عبدالله گل به قدرتمند ترین فرد در ترکیه تبدیل شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : کارشناس سیاسی ترک گفت: فساد مالی در ترکیه آسیب جدی به اردوغان وارد کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل تیک Tik.ir،‌دانیال عبدالفتاح در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از آنکارا درباره بحران سیاسی در ترکیه و مواضع رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور در این زمینه گفت: اردوغان این بحران را یک توطئه علیه خود و پسرش بلال توصیف کرده است. بلال فرزند ارشد اردوغان بوده و در موضوعات تجاری مشغول به کار است که در آن پرونده های فساد باز شده است. مشکل دیگر اردوغان با گروه فتح الله گولن است. نخست وزیر ترکیه قبل از این رسوایی مالی به شدت از گولن انتقاد کرده است و گولن قدرت را در دولت ترکیه در اختیار دارد.

در حال حاضر پرونده فسادی علیه گولن مطرح نشده و وی به دنبال نخست وزیری نبوده است. گولن به عبدالله گل بسیار نزدیک شده است و می توان گفت در سایه این بحران بر قدرت گولن افزوده شده است. عبدالله گل قادر است و ممکن است اردوغان را برکنار کند و با این وضع عبدالله گل به قدرتمند ترین فرد در ترکیه تبدیل شده است.

وی افزود: بحرانی که در ترکیه ایجاد شده است به راحتی حل نخواهد شد و به مانند تظاهرات گذشته در استانبول نیست. رشوه و اختلاس صورت گرفته است و پنجاه و پنج نفر از افراد نزدیک به اردوغان بازداشت شده اند و دودستگی در حزب عدالت و توسعه در دولت، پارلمان و نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی ترکیه ایجاد شده است. اردوغان با برکنار کردن مقاماتی که فساد را در کشور برملا کردند اشتباه کرده است. موضوع جدید درباره خودداری پلیس از بازداشت چهل و هفت نفر متهم به پرونده فساد جدید در راه آهن است و نیروهای پلیس از اجرای دستور معاون دادستانی خودداری کردند.

وزیر دادگستری جدید ترکیه دادستان را برکنار کرد. این اقدامات باعث دودستگی در دستگاه قضایی این کشور می شود. برخی از نمایندگان پارلمان از نمایندگی و عضویت در حزب عدالت و توسعه استعفا کردند که از مهم ترین این افراد می توان به ادریس نعیم شاهین اشاره کرد که از موسسان این حزب بوده و ده سال دبیر این حزب و وزیر کشور بوده است. این بحران تاثیر منفی برای جایگاه و اعتبار اردوغان در ترکیه خواهد داشت.
نظرات بینندگان