arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۷۸۸
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۰۸ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

انتقاد سریالی "یک منبع آگاه" از بازگشت پژو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
مدتی است که بازگشت دوباره شرکت پژو به صنعت خودرو در یکی از سایت‌های خبری کشور آن هم به نقل از یک «منبع آگاه » به‌طور مکرر مورد نقد و انتقاد قرار می‌گیرد. حال آنکه در سابقه خبری این خبرگزاری نقل اخبار یا انعکاس مصاحبه‌ای، آن هم به‌طور متوالی از یک «منبع آگاه» کمتر دیده شده است. با این حال خبرگزاری مذکور با مصاحبه‌های زنجیره‌ای خود از این منبع آگاه، فعالیت تقريبا يك دهه شرکت پژو در ایران را عامل تمام بدبختی و شوربختی صنعت خودرو کشور معرفی کرده است.

اینکه شرکت پژو از سال 2004 فعالیت خود را در صنعت خودروسازی کشور آغاز کرده، اما اواخر سال 2013 این‌گونه مورد هجمه قرار می‌گیرد در حالی جای سوال دارد که سکوت این منبع آگاه طی 9 سال گذشته یا بنابر مصلحت صنعت خودرو کشور بوده یا مصلحت ذی‌نفعانی که هم‌اکنون حمایت از آنها واجب شده است.

در این بین به نقل برخی از اظهارات این منبع آگاه در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری می‌پردازیم. «فعالیت پژو در ایران صنعت خودروی کشور را به شرایط قبل از انقلاب و مونتاژکاری بازگردانده»، «سنگ‌اندازی پژو در خودکفایی ایران» «سوءاستفاده پژو از فضای رانتی بازار ایران»، «پژو اجازه انجام کوچک‌ترین تغییر را مطابق با خواست مشتری نمی‌دهد» و... این اظهارات در شرایطی طی یک ماه گذشته به‌طور متوالی تکرار شده که جفاهای این شرکت فرانسوی به صنعت خودرو کشورمان، می‌توانست قبل از توافقات ژنو و بازگشت آرامش نسبی به بسیاری از صنایع بحران زده از جمله صنعت خودرو عنوان شود حال آنکه این منبع آگاه شرایط فعلی را بهترین زمان تسویه حساب با شرکت خودروساز فرانسوی تشخیص داده است .

بازهم تاکید می‌کنیم که نه قصد تطهیر شرکت پژو را داریم و نه تاکنون از عملکرد شرکت مذکور دفاع کرده‌ایم، اما معتقدیم که نقد عملکرد یک شرکت خودروساز خارجی آن هم با این وسعت باید با هم‌اندیشی شرکت شریک و نه به ضرر آن باشد. مسوولان شرکت ایران خودرو اگر چه تاکنون اظهار نظر رسمی در مورد خوب و بد بازگشت پژو به ایران نکرده‌اند، اما این شرکت تصمیم‌گیر انتقادی نیز از عملکرد گذشته شرکت مذکور نکرده و همچون منبع آگاه این خبرگزاری پژو را عامل بدبختی ایران خودرو معرفی نکرده است.

در هر صورت بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو اظهارات عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان که در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد عنوان کرده بود، «تصمیم‌گیر اصلی در مورد حضور پژو در ایران، تنها ایران خودرو است» را تایید می‌کنند حال آنکه شرایط حضور دوباره این شرکت در ایران را نیز تنها ایران خودرو تعیین خواهد کرد و نه برخی از منابع آگاه. اما نکته قابل توجه در گزارش سریالی ديگر این منبع آگاه که سه‌شنبه گذشته در این خبرگزاری منتشر شد، مقایسه ضمنی عملکرد پژو با خودروسازان چینی و هندی است به طوری که در این گزارش این‌گونه به خواننده القا می‌شود که عملکرد این دو شريک آسیایی به مراتب بهتر و معقول‌تر از شریک فرانسوی ایران خودرو است.

به نوعی این منبع آگاه سعی در توجیه عملکرد شرکت‌های چینی حاضر در ایران را دارد ونوع فعالیت آنها را قابل قبول می‌خواند. بر این اساس در پیام‌هایی که خوانندگان در انتهای این گزارش بر آن تاکید کردند نیز تقبیح جانبداری گزارش یاد شده از شرکت‌های چینی، برای نفی خودروسازان فرانسوی است. به عنوان مثال یک خواننده در پیامی تاکید کرده که «شما با این گزارش به نوعی پژو را به نفع چری می‌زنید» و یا خواننده دیگری عنوان کرده که «احتمالا حق با شما و چری چین است».

در هر صورت اگر این خبرگزاری خواهان آن است تا به دور از هر نوع دیدگاه شخصی به انعکاس واقعیات بپردازد و از اتفاقاتی که به نفع مصالح ملی است حمایت کند بهتر آن است که با دست‌اندرکاران و کارشناسان و مدیران با تجربه صنعت خودرو به گفت‌و‌گو بنشیند نه اینکه با یک منبع آگاه آن هم در گزارش‌هاي سریالی، و با نادیده گرفتن منافع شرکت‌های خودروساز تنها به انتقاد بپردازد.

اینکه در این گزارش گفته شده همکاری با خودروسازان خارجی چه سودی دارد ؟ سوالی ابتدایی است که با نادیده گرفته شدن روند جهانی خودروسازی طرح شده است. در حال حاضر فناوری در صنایع خودرویی جهان به میزانی پیشرفت کرده که همگام شدن با این صنایع نیازمند همکاری و جوینت شدن با دیگر خودروسازان مطرح دنیا است. حال آنکه برخی معتقدند جهانی شدن صنعت خودرو ما با چینی‌ها و هندی‌ها هم پیش می‌رود و در این بین تنها نامی از خودروسازان اروپایی نباشد.

ایجاد نمایندگی پژو
اما این منبع آگاه تنها به ارایه تحلیل و نقد و انتقاد نمی‌پردازد چرا که روز گذشته به ارایه خبری در زمینه فعالیت پژو در ایران پرداخت، خبر با عنوان «تلاش پژو برای ایجاد نمایندگی فروش خودرو در ایران» بر خروجی خبرگزاری مذکور قرار گرفت.

باز هم یک مقام آگاه از تلاش شرکت پژو برای صادرات خودروهای ساخته شده‌اش به صورت کامل سی‌بی‌یو به ایران خبر داد و تاکید کرده که پژو به دنبال ایجاد نمایندگی در ایران برای عرضه خودروی کاملا وارداتی و کسب سود از این محل است. این منبع آگاه که در پایان خبر کارشناس صنعت خودرو معرفي شده ابراز امیدواری کرده که مسوولان صنعت خودرو کشور به این موضوع توجه کنند و با برنامه‌ریزی مناسب در جهت تکیه بر تولید داخل و طراحی خودروهای جدید با برند ایرانی حرکت کنند تا خودروسازان کشور به مونتاژکار تبدیل نشوند. یک کارشناس خودرو در این زمینه به خبرنگار ما گفت که بهتر است ابتدا از خودروسازان چینی حاضر در ایران شروع کنیم تا شاید بتوانیم مونتاژکاری را به‌طور کامل از صنعت خودرو برچینیم.
منبع: دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان