arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۲۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

کریسمس برفی در سیاره سرخ!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که لایه نازکی از برف مناطق قطب جنوب مریخ را پوشانده است، مریخ‌نورد کنجکاوی در تعطیلات سال نوی میلادی هم به اکتشافات خود بر سطح سیاره سرخ ادامه می‌دهد.

«پاول هین» از محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا و نویسنده مقاله بارش برف در مریخ در مجله Icarus اظهار کرد: لایه نازکی از برف مریخی، مناطق قطب جنوب سیاره سرخ را پوشانده است.

با وجود جو بسیار خشک در سیاره سرخ که 95 درصد متشکل از دی‌اکسید کربن است، هوای قطبی بدون خورشید، امکان بارش برف را در این مناطق فراهم می‌کند.

«تاکشی کورودا» از محققان دانشگاه توهوکو تأکید کرد: زمانیکه دما به زیر سطح تراکم دی‌اکسید کربن یعنی دمای 128- درجه سانتیگراد برسد، در مناطق قطبی، دی‌اکسید متراکم به شکل یخ می‌بارد.

این فرآیند به طور چشمگیری جرم کامل جو مریخ را تغییر می‌دهد؛ اندازه‌گیری کاوشگرهای وایکینگ، تغییرات سالانه 25 درصدی در فشار سطح را نشان می‌دهد که حداکثر فشار در اطراف مناطق انقلاب زمستانی وجود دارد.

بر اساس اعلام ناسا، اکتشافات مریخ‌نورد کنجکاوی در تعطیلات سال نوی میلادی با جدیت پیگیری می‌شود و طی روزهای آینده محققان اقدام به بروز رسانی برنامه نرم‌افزاری مریخ‌نورد خواهند کرد که از بروز نقص عملکرد ربات پیشگیری می‌کند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان