arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۰۱۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۹ - ۰۸ دی ۱۳۹۲

وقتی هوای اصفهان از تهران هم آلوده‌تر می‌شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک منبع آگاه در حوزه بهداشت و سلامت اصفهان گفت: شهر اصفهان در هفته گذشته بدترین وضعیت آلودگی هوا را در کشور داشت به نحوی که آلودگی آن از شهر تهران نیز بیشتر بود.

این منبع آگاه که خواست نامش در خبر عنوان نشود، روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در برخی از روزها آلودگی شهر اصفهان نسبت به شهر تهران، بیشتر و نوع آن بدتر بود.

وی با اشاره به اینکه مدارس شهر تهران در روزهای آلوده تعطیل شد، افزود: لازم بود این کار برای مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر اصفهان نیز صورت می گرفت.

این منبع آگاه در عین حال اظهار تاسف کرد که در زمان تعطیلی بدلیل آلودگی هوا، بیشتر جوانان و مردم برای گشت و گذار یا انجام کارهای عقب مانده خود به خیابانها هجوم می آوردند که باعث افزایش ترافیک در برخی ساعات می شود.

وی اظهار کرد: رعایت نکردن این موضوع باعث می شود که تعطیل کردن هیچ تاثیری در کاهش آلودگی هوا نداشته باشد.

این کارشناس در پاسخ به این سووال که با وجود تجربه چندساله در ایجاد پدیده اینورژن در فصل پاییز و زمستان هیچ برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا نمی شود، اظهار کرد: این موضوع حاصل بی تدبیری است.

وی ادامه داد: قبل از اینکه به این وضعیت برسیم باید صنایع آلاینده را به مدت 15 تا 30 روز تعطیل کنیم تا به شرایط هشدار و اضطرار دچار نشویم.

وی با تاکید براینکه اهمیت سلامت مردم از همه این صنایع بالاتر و بیشتر است،اظهار کرد: تعطیلی برخی تاسیسات و کوره های آجرپزی هیچ مشکلی برای آنها پیش نمی آورد.

به گفته وی، بیشتر تاکید کمیته کاهش آلودگی هوای استان اصفهان بر روی فعالیت دو نیروگاه و پالایشگاه است و لازم است فعالیت آنها در چنین روزهایی از سال تعدیل شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: حتی فولاد مبارکه نیز هفته گذشته حجم کار خود را تعدیل کرد.

وی تاکید کرد: اگر صنایع اصفهان مصوبات کمیته کاهش آلودگی هوا را اجرا نکنند ظلم بزرگی در حق مردم کرده اند.

به گزارش ایرنا، آلودگی هوای اصفهان در برخی روزهای گذشته از مرحله هشدار عبور کرد و در مرز اضطرار قرار گرفت.

رییس اداره آزمایشگاه های حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز پنجشنبه هفته گذشته پنجم دی در جلسه ستاد هماهنگی هوای پاک اصفهان گفته بود: شاخص آلودگی هوای اصفهان با افزایش غلظت آلاینده ها به 307(AQI) رسیده است.

ˈبابک صادقیانˈ افزوده بود: براساس نمودارهای کیفیت آلودگی هوا، این شاخص در ایستگاه پل وحید به 295(AQI)،در میدان آزادی به 310(AQI)، میدان امام حسین 273(AQI)، پل خواجو301(AQI) و اتوبان خرازی بعنوان آلوده ترین ایستگاه به دلیل حجم ترافیک به عدد 356(AQI) رسیده است.

وی اظهار کرده بود که بیشترین ذرات معلق در هوای اصفهان از نوع 5/2 میکرونی و مربوط به سوخت خودروها و نیروگاه هاست.

وضعیت کیفی هوا براساس میزان الودگی هوا(AQI) به شش سطح شامل پاک(0 تا 50)،سالم (51 تا 100)، ناسالم(101 تا 150)، بسیار ناسالم(151 تا 200)، خطرناک (201 تا 300) و بحرانی(بالاتر از 300) سنجیده می شود.

وضعیت جوی هوای اصفهان در بسیاری از روزهای آبان و آذر نیز در شرایط بسیار ناسالم، ناسالم و همچنین در برخی روزها در مرز هشدار قرار داشت.

تمام مهدهای کودک، پیش دبستانی ها و مقاطع تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهرستانهای اصفهان، شاهین شهر و میمه، برخوار، لنجان، خمینی شهر، نجف آباد، فلاورجان و مبارکه بدلیل آلودگی هوا امروز یکشنبه هشتم دی در نوبت صبح و عصر تعطیل است.


نظرات بینندگان