arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۲

سيگار کشيدن مقامات دولتي چين در مکان هاي عمومي ممنوع شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چین در اقدامی نمادین مقامات دولتی را از سیگار کسیدن در مکان های عمومی منع کرد تا الگویی برای دیگر افراد جامعه باشند.

به گزارش انتخاب ؛ این در حالی است که چین بیشترین شمار افراد سیگاری را در جهان داراست.

خبرگزاری شین هوا اعلام کرد مقامات دولتی دیگر اجازه ندارند در مدارس، بیمارستان ها، مکان های ورزشی ، وسایل حمل و نقل عمومی یا دیگر مکان هایی که سیگار کشیدن در آنجا ممنوع است، سیگار بکشند.

این مقامات همچنین دیگر نمی توانند در حال انجام وظایف خود سیگار بکشند یا به دیگران سیگار تعارف کنند.

آنها همچنین نمی توانند از بودجه دولتی برای خرید سیگار استفاده کنند. بر اساس این گزارش، همچنین از این پس، فروش دخانیات در میان اعضای حزب کمونیست یا دفاتر دولتی و در عین حال تبلیغات سیگار نیز ممنوع است.

این در حالی است که قانونی کلی درباره ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان های بسته عمومی در چین وجود ندارد اما دولت چین در گذشته نیز تلاش کرده است استفاده از دخانیان را ممنوع اعلام کند.

در سال 2011، وزارت بهداشت چین با صدور دستورالعملی در ارتباط با ممنوعیت سیگار کشیدن در برخی مکان ها از جمله هتل ها و رستوران ها صادر کرد اما در روند اجرای این دستورالعمل ها سخت گیری نمی شود.

کارشناسان می گویند درآمدهای عظیم ناشی از تولید و فروش دخانیات در داخل چین مانع از انجام اقداماتی در ممنوع کردن مصرف دخانیات در این کشور می شود.
در این بخشنامه جدید آمده است:« سیگار کشیدن در مکان های عمومی همچنان پدیده ای جهانی محسوب می شود. برخی مقامات در مکان های عمومی سیگار می کشند که این اقدام نه تنها سبب به خطر افتادن بهداشت عمومی و محیط می شود بلکه به وجهه مقامات دولتی و حزب آسیب می زند.»
این در حالی است که بیش از 300 میلیون نفر در چین سیگار می کشند.
آمارهای دولتی نشان می دهد سیگار کشیدن - که با مرگ یک میلیون و 400 هزار نفر در سال در چین مرتبط است - یکی از بزرگترین تهدیداتی است که چین با آن مواجه است .
به گزارش آسوشیتدپرس از پکن، مرکز کنترل دخانیات در چین اعلام کرد میزان سیگاری که در سال 2012 در چین فروخته شد معادل دو تریلیون و 520 میلیارد نخ بود که در مقایسه با ده سال پیشریال 50 درصد افزایش نشان می دهد.
نظرات بینندگان