arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۲

مزایده مصر برای کشف میادین نفت و گاز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت نفتی جنرال پترولیوم مصر و شرکت سرمایه‌گذاری گاز طبیعی این کشور(ای‌گاز) یک مزایده بین‌المللی را برای 22 امتیاز اکتشاف نفت و گاز در این کشور طبق قراردادهای مشارکت در تولید اعلام کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، این دو شرکت دولتی گفتند: این امتیازها برای مناطقی در کانال سوئز، بیابان غربی مصر، دریای مدیترانه و دلتای رود نیل هستند. شرکت‌های اکتشاف نفت و گاز در زمینه توسعه میادین گازی مصر بی‌تمایل هستند که به دلیل میزان پرداخت‌های دولتی این کشور به آنها است که به ندرت حتی هزینه‌های سرمایه‌گذاری آنها را پوشش می‌دهد.

مصر به تولید کنندگان فراساحلی گاز به طور متوسط حدود 2 تا 3 دلار برای هر میلیون بی تی یو پرداخت می‌کند. این در حالیست که پرداختها برای هر میلیون بی تی یو در انگلیس بالای 10 دلار و در آسیا بالای 17 دلار است.

مقامات مصری گفته‌اند روشهای قیمت‌گذاری باید تغییر کند تا هزینه‌های بالای اکتشاف فراساحلی در آبهای عمیق تامین شود و معتقدند که این اصلاحات باعث سرمایه‌گذاری‌های جدید در مصر خواهد شد. این مزایده در 19 می 2014 به پایان خواهد رسید.

سخنگوی وزارت نفت مصر گفت: این زمان برای ارائه پیشنهاد از سوی شرکتها کافی است اما به جزییات بیشتر اشاره نکرد.

مصر در پرداخت صورتحساب‌های روزافزون خود در بخش انرژی با مشکل مواجه شده که به دلیل پرداخت یارانه‌های بالای حاملهای انرژی به جمعیت 85 میلیونی این کشور است. این یارانه‌ها طی چند سال گذشته مصر را از یک صادر کننده انرژی به یک وارد کننده صرف تبدیل کرده است.

مصر پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به شرکتهای نفتی خارجی را که در سال جاری به بیش از شش میلیارد دلار رسید، شروع کرده است.

اوایل این ماه دولت مصر هفت قرارداد جدید اکتشاف نفت و گاز را که برای جذب دستکم یک میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه در نظر گرفته شده، تصویب کرد.

این قراردادها با شرکتهای خارجی نظیر بریتیش پترولیوم، دانا گاز امارات و پتروسلتیک اینترنشنال هستند.


نظرات بینندگان