arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۲

روبات مارمولک به فضا می رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گروهی از دانشمندان علوم فضایی موفق شدند روبات کوچکی را با الهام از یک مارمولک بسازند که قادر است به راحتی به سطوح صاف بچسبد. این روبات می تواند در آینده نزدیک تعمیرات خطرناک فضایی را به جای فضانوردان انجام دهد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از آژانس فضایی اروپا (ESA) ، این روبات شش پا دارد و سطح خارجی آن با مواد میکروفیبر خاصی پوشیده شده است. این ماده که بسیار چسبناک و خشک است به تقلید از موهای پای مارمولک ساخته شده و به خوبی در شرایط خلاء و دمای مشابه فضا کار می کند.

مایکل هنری سرپرست گروه تحقیقاتی ساخت این روبات از دانشگاه سیمون فرسر کانادا در این باره می گوید: این روش یک مثال خوب از استفاده از طبیعت در فناوری های نوین است.

انتهای پاهای مارمولک با میلیون ها موی میکروسکوپی پوشیده شده است که خاصیت کش سانی دارند و در یک جهت خاص مرتب شده اند.

این پدیده که نوعی تعامل الکتریکی بین مولکول های با شدت کم است را می توان با قوانین فیزیک کوانتومی در یک مقیاس بی نهایت کوچک توضیح داد. این پدیده سبب می شود زیر پاهای مارمولک نیروی فشاری به وجود آید که مارمولک را قادر می سازد این حیوان بتواند به یک پنجره و یا یک سطح صاف به صورت عمودی بچسبد.

محققان در ساخت این روبات 240 گرمی که Abigaille نام دارد، از این قانون فیزیکی استفاده کردند.

شش پای Abigaille می توانند در چهار جهت حرکت کنند. این خصوصیت به روبات اجازه می دهد ، بدون اینکه سقوط کند از یک سطح صاف به یک سطح عمودی برود.

به گفته دانشمندان علوم فضایی آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه های آژانس فضایی اروپا در نوردویک هلند نشان داد که این روبات می تواند به خوبی در شرایط شبیه سازی شده فضا کار کند.

در نتیجه این روبات می تواند در فضا مستقر شده و راه پیمایی های خطرناک فضانوردان و یا عملیات اضطراری خارج از ایستگاه فضایی را مانند آنچه در مورد تعمیرات سیستم خنک کننده ایستگاه فضایی بین المللی پیش آمد، انجام دهد.

همچنین بر خلاف روبات های چرخ دار، این روبات می تواند به آسانی موانع اطراف ماهواره ها را برای انجام تعمیرات آن پشت سر بگذارد.
نظرات بینندگان