arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۸ - ۱۳ دی ۱۳۹۲

سفیر ایران در رم: ایتالیا آماده اجرای توافق ژنو است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیر ایران در ایتالیا از دیدار مقامات ایران و ایتالیا در آینده نزدیک در سطح عالی‌رتبه خبر داد.

جهانبخش مظفری، سفیر ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره احتمال سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران تصریح کرد: در ماه‌های گذشته با اتخاذ رویکرد مثبت و سازنده از سوی دولت ایتالیا و سفرها و دیدارهایی که در سطح وزیران خارجه صورت گرفته است، زمینه توسعه روابط میان دو کشور افزایش یافته و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد دیدارهایی میان دو کشور در سطوح عالی باشیم.

او درباره سفیر هیات پارلمانی ایتالیا به ایران که روز جمعه صورت می‌گیرد،‌ گفت: هیات پارلمانی ایتالیا به سرپرستی کازینی، رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا و به دعوت علاءالدین بروجردی همتای ایرانی‌اش صورت می‌گیرد و این هیات در این سفر با تعدادی از مقامات و مسوولان کشورمان دیدار می‌کنند.

وی گفت: کازینی علاوه بر ریاست کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا رهبری حزب مرکزگرا و ریاست افتخاری اتحادیه بین‌المجالس را برعهده دارد.

هم‌چنین در این سفر تعدادی از نمایندگان مجلس سنا و معاون کمیسیون سیاست خارجی حضور دارند.

مظفری ادامه داد: هیات پارلمانی ایتالیا علاوه بر دیدارهای رسمی با مقامات ایرانی از چند شهر کشورمان بازدید می‌کنند.

سفیر ایران در ایتالیا در پاسخ به این پرسش که ایتالیا همواره خواهان مشارکت در بحث هسته‌یی ایران به ویژه عضویت در گروه کشورهای مذاکره کننده با ایران بوده است، تصریح کرد: ایتالیا به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار در اروپا نقش موثر و مثبت خود را همواره ایفا کرده است. ایتالیا عضو گروه جی هشت و از کشورهای مهم اتحادیه اروپاست. در چند ماه گذشته رم مواضع سازنده و مثبتی در قبال موضوع هسته‌یی ایران داشته است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی همواره پیش‌رو بوده است.

او در پاسخ به این که میزان تبادل اقتصادی میان دو کشور در شش ماه گذشته چگونه بوده است؟ گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تعاملات اقتصادی‌ کشورمان با تمامی کشورها سیر نزولی داشته است. در رابطه با ایتالیا باید گفت که در 9 ماهه نخست سال 2013 میزان تبادلات اقتصادی و تجاری دو طرف به 862 میلیون یورو رسیده است که از این میزان 108 میلیون یورو سهم ایران و 754 میلیون یورو سهم ایتالیا بوده است.

مظفری با اشاره به توافق ژنو خاطرنشان کرد:‌ در شرایطی که صحبت از کاهش تحریم‌ها و اجرای توافق ژنو است شرکت‌های ایتالیایی نسبت به گشایش فعالیت‌های گذشته اقتصادی با ایران بسیار امیدوار شده‌اند. بسیاری از شرکت‌های ایتالیا تحت تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران متضرر شدند و با خبر توافق ژنو شرکت‌های تجاری و نفتی و گازی در بخش‌های دولتی و خصوصی نسبت به همکاری مجدد با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته‌ می‌شود 20 ژانویه توافق ژنو به اجرا درمی‌آید، آیا ایتالیا برای اجرای توافق در چارچوب تعهدات اتحادیه اروپا آمادگی لازم را دارد؟ اظهار کرد: ایتالیا علاقمند به گسترش روابط و گشایش‌های بانکی، پولی و مشارکت در طرح‌های توسعه‌یی ایران است. بسیاری از شرکت‌های تجاری ایتالیا با وجود تحریم هنوز شرکای تجاری‌شان در ایران را حفظ کرده‌اند و منتظر باز شدن درها در آینده بسیار نزدیک هستند.

سفیر ایران در رم با اشاره به نتایج سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران خاطرنشان کرد: این سفر پس از آن صورت گرفت که رییسان‌جمهور ایران و ایتالیا در نیویورک با هم گفت‌وگو و برای افزایش روابط در سطوح مختلف اعلام آمادگی کردند. به نظر می‌آید اهداف سفر وزیر خارجه ایتالیا به ایران محقق شده است و نشانه‌ها در راستای تلاش دو طرف برای عبور از شرایط رکود به لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیده می‌شود.
نظرات بینندگان