arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۵۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

اعلان جنگ اردوغان به دستکاه قضایی ترکیه

پس از اخراج 130 مقام بلندپایه پلیس این کشور که مظنون به ارتباط با فرقه "گولن"- به نام رهبر 73 آن "فتح اله گولن"- هستند، اردوغان قضات و از جمله دادستان‌هائی چون "زکریا اوز" و "معمر عکاس" را هدف خود قرار داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اردوغان، نخست وزیر ترکیه که با ماجراهای بزرگ فساد مالی روبروست جنگ با دستگاه قضائی این کشور را آغاز کرده که فرقه "گولن" در آن از نفوذ بالائی برخوردار است؛ از این رو پس از اخراج 130 مقام بلندپایه پلیس این کشور که مظنون به ارتباط با فرقه "گولن"- به نام رهبر 73 آن "فتح اله گولن"- هستند، اردوغان قضات و از جمله دادستان‌هائی چون "زکریا اوز" و "معمر عکاس" را هدف خود قرار داد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ حزب اسلام گرای توسعه و عدالت که با شکست های دیپلماتیک، شکنندگی اقتصادی و ماجراهای فساد مالی روبروست دیگر نمی تواند نمونه ای برای کشورهای همسایه ترکیه باشد و گرچه رجب طیب اردوغان به دلیل ماجراهای فساد مالی در میان شخصیت‌های بلند پایه حزبش موقعیتی شکننده پیدا کرده اما هنوز مورد تهدید قرار نگرفته و دست کم در کوتاه مدت می تواند روی اکثریت نمایندگان پارلمان، علیرغم کناره‌گیری 6 نماینده و از جمله دو وزیر پیشین حساب کند.

لیبراسیون می نویسد: حزب "عدالت و توسعه" که اسلام را با دمکراسی، تحرک اقتصادی و درخشش در منطقه را با هم در آمیخت و به رهبر آن امکان داد در 7 انتخابات (پارلمانی، شهرداری ها و نظر سنجی‌ها) پیروز شود، امروز به سبب این که این مدل از نظر سیاسی شخصیت محور است، پایه های آن لرزان شده است. اردوغان نیز برای دفاع از موضع خویش آماده همه کار است، از جمله این که می خواهد در خطر بودن حزب خود را با در خطر نشان دادن کشور جبران کند، در حالی که برگزیدن هرچه بیشتر روش های خودکامه می‌تواند زنگ پایان سیاست های لیبرال حزب "عدالت و توسعه" را به صدا در آورد .

فیگارو، نیز در مطلبی در پیوند با ترکیه می نویسد: رجب طیب اردوغان، رابطه خود را با زدن این اتهام به آمریکا که این کشور پشت رسوائی مالی قرار دارد با واشنگتن شکر آب کرد؛ اردوغان از این هم فراتر رفته سفیر آمریکا را با متهم کردن وی به تحریک، تهدید به اخراح نمود. پس از آن هم روزنامه‌های نزدیک به دولت یکپارچه خواستار بیرون کردن وی شدند.

سردی روابط آمریکا و ترکیه که از چندی پیش آغاز شد بدین ترتیب جای خود را به بی‌اعتمادی داد. به گفته رسانه‌های هوادار نخست وزیر ترکیه، داد وستدهای غیر قانونی با ایرانی که در تحریم قرار دارد یکی از هدف‌های اصلی ابر قدرت‌هاست. از این روست که 4.5 میلیون دلار پنهان شده در جعبه های کفش در خانه رئیس بانک دولتی "هال بانک" که مظنون به چرخاندن پول کمیسیون‌هائی است که از راه داد و ستدهای پنهانی با ایران در آن واریز می شود، مطرح گردید.

دولت ترکیه همچنین بر این باور است که آمریکا از فعالیت های فرقه "گولین" حمایت می کند. البته همه به سخنان خصمانه آنکارا به واشنگتن عادت کرده اند که برای خوشایند طبقه محافظه‌کار ترک گفته می شود، اما این‌بار وزارت امور خارجه آمریکا به خشکی به این حملات پاسخ داد و این سخنان نخست وزیر را بسیار نگران کننده خواند.

یک کارشناس مسائل ترکیه هم در آمریکا گفت به نظر می رسد دیگر گفتگو میان باراک اوباما و اردوغان ممکن نباشد. نشان دادن دائمی احساسات ضدآمریکائی به منظور جلب نظر رأی دهندگان، پشتیبانی بی چند و چون از برادران مسلمان (اخوان المسلمین) در خاورمیانه، گسستن از اسرائیل، تلاش به خرید موشک‌های چینی آن‌هم در حالی که ترکیه عضو ناتوست و یهود ستیزی رسمی روز افزون در ترکیه سبب شد که آمریکا از متحد خود کناره بگیرد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
44
89
امیدوارم به حق ناله های مردم سوریه دولت ترکیه هم سقوط کنه انشالله
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
6
27
دموکراسی و خاورمیانه مانع الجمع هستند
مردم سالاری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
39
59
آقای اردوغان چگونه اسم اسلام را خراب کردی و مردم دیدند این دولت اسلامی ترکیه چگونه به اسم اسلام و فریت مردم در حال غارت کردن بیت المال است.
...
نظرات بینندگان