arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۶۰۰
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

عبدالله گل خواستار بی طرفی دستگاه قضایی ترکیه شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درخواست عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه از دستگاه قضایی برای بی طرفی در پرونده فساد مالی بزرگ سیاستمداران این کشور در حالی است که افشای این پرونده به شدت وضعیت شکننده و بی ثبات اقتصادی ترکیه را تهدید می کند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز؛ بر اساس این گزارش عبدالله گل هشدار داد، اگر اعتماد نسبت به اقتصاد ترکیه از بین برود این مساله تاثیرات منفی و جبران ناپذیری برای این کشور در پی خواهد داشت. نمی توان وجود دولت در دولت را تحمل کرد.

اشاره عبدالله گل به حضور طرفداران و حامیان فتح الله گولن در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه بوده است که نفوذ زیادی در این نهادها دارند. وی افزود، دولت ترکیه به هیچ وجه فساد مالی و اقتصادی را تحمل نخواهد کرد.تحقیقات در خصوص پرونده فساد مالی در ترکیه تاکنون موجب استعفای 3 وزیر کابینه رجب طیب اردوغان نخست وزیر شده است. این بزرگترین چالشی است که دولت اردوغان را در 11 سال اخیر تهدید کرده است. برخی سیاستمداران ترکیه نیز خواستار استعفای وی شده اند.

اردوغان پرونده فساد مالی سیاستمداران ارشد ترکیه را توطئه ای با حمایت خارجی ارزیابی کرده که قصد ضربه زدن به دولت وی را داشته است. عبدالله گل افزود، نمی توان وجود دولتی در داخل دولت ترکیه را تحمل کرد. هر کسی که در نهادهای دولتی کار می کند باید از قوانین اطاعت و تبعیت کند. دستور گرفتن از برخی اشخاص غیر قابل قبول است.

افشای پرونده فساد مالی در ترکیه به شدت اعتماد سرمایه گذاران داخلی و خارجی را نسبت به اقتصاد این کشور متزلزل کرده است. این در شرایطی است که ارزش لیره ترکیه به شدت رو به کاهش بوده، نرخ تورم افزایش یافته و رشد اقتصادی با کاهش روبرو شده است.
نظرات بینندگان