پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: موضوع خودکشی دانشآموز شیرازی در اصل یک مسئله بسیار پیچیده است که نمیتواند یک علت مشخص داشته باشد، همه باید تابع نظر کارشناسی باشیم و بدون اطلاع دقیق از ابعاد پیدا و پنهان یک حادثه، صرفا بر مبنای احساسات، اظهارنظر نکنیم.
حمیدرضا آذری در گفتوگو با ایسنا ، با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص علت خودکشی دانشآموز شیرازی، تصریح کرد: شخصا پذیرای هرگونه انتقاد، پرسشگری و کالبدشکافی حوادث و رویدادها هستم اما با طرح نظرات بدون کارشناسی، تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق و اظهار نظرهای غیرمنطقی، کاملا مخالف هستم.
وی ادامه داد: پدیده خودکشی به نظر تمام کارشناسان مسایل اجتماعی و روانشناسی، یک امر اجتماعی است که براساس نظریهپردازانی مانند دورکیم، طی آن گرچه یک فرد خود را میکشد، اما در اصل اجتماع طناب را برگردنش میاندازد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس تصریح کرد: اگر گروهی از کارشناسان و تحلیلگران و صاحبنظران علوم روانشناسی و اجتماعی، حتی خارج از سیستم آموزش و پرورش، موضوع را بررسی و اعلام کنند آموزش و پرورش مقصر است، بنده میپذیرم و پذیرای هرگونه مجازات و انتقادی هم هستم.
وی با تاکید براینکه باید همه عوامل و مسائل دخیل در یک پدیده پیچیده اجتماعی مانند خودکشی را در بیان نظر دخیل دانست، گفت: سکوت ما دلیل بر پذیرفتن تقصیر نیست، دلیل این است که قضاوت در خصوص موضوع بهراحتی امکان ندارد، حقایقی وجود دارد که بهدلایلی نمیتوانیم آنها را بیان کنیم.
آذری در عینحال گفت: خانواده دانشآموز فوت شده، شنبه 14 دیماه هم مراجعه و اعلام کردهاند که مشکلی ندارند و موضوع را پیگیری نخواهند کرد و بسیاری از مطالب طرح شده از سوی رسانهها را نیز قبول ندارند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه کشف علت اصلی وقوع این حادثه را دنبال کرده و میکند، گفت: ما تاکنون در خصوص اینکه آموزش و پرورش یا مدیر مربوطه در بروز این حادثه نقش داشته یا نه و اینکه علت یا علل بروز این حادثه چه بوده است، به نتیجه قطعی نرسیدهایم، اگر نتیجه مشخص شود، مطمئن باشید نظرات کارشناسی را خواهیم پذیرفت.
وی تاکید کرد: اینکه فردی خبری را منتشر و طی آن اظهار نظری را بیان و علت خودکشی را داشتن تلفن همراه، بیان کند، بهدور از واقعیت و انصاف است، باید در بطن موضوع قرار بگیریم و ببنیم چه علل و عواملی در وقوع این حادثه نقش ایفا کرده است، بیتردید آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... دست به دست هم میدهد تا یک فرد به نقطهای برسد که خودکشی کند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: انتخاب افراد بهعنوان مدیر مدرسه، تابع شرایط و ضوابطی است، نمیتوان هر فردی را با هر مشخصهای بهعنوان مدیر انتخاب و منصوب کرد و البته تمام مدیران، معاونان و کادر آموزشی مدارس نیازمند طی دورههای آموزشی ضمن خدمت در ابعاد مختلف هستند.
آذری در پاسخ به این سئوال که آیا محتوای آموزشهای ضمن خدمت متناسب به نیازها انتخاب و اجرا میشود، گفت: برخی از دورهها، از سوی وزارتخانه مصوب و اجرا میشود که انجام آن براساس شاخصهای تعیین شده، اجتنابناپذیر است، اما اعتقاد دارم که تمام کتابها و دورههای پیشبینی شده برای معلمان و مدیران و فعالان آموزش و پرورش باید کارشناسی شده و متناسب با شرایط و نیاز روز باشد.
وی در عینحال گفت: توجه داشته باشید که برگزاری دورههای مستمر به واسطه گستردگی آموزش و پرورش و پراکنش زیاد آن در جغرافیای منطقه و تعدد نیروها، هم دشوار است هم بار مالی زیادی دارد.
آذری در پاسخ به اینکه آیا گروه ارزیابی در آموزش و پرورش برای ارزیابی مسایل قبل و بعد از حوادث مختلف، وجود دارد؟ گفت: این امکان ندارد که ما یک گروه را مشخصا برای ارزیابی حوادث رخداده در مدارس در سطح استان تشکیل دهیم، هر مدرسه در مناطق مختلف، زیر نظر اداره، ناحیه و منطقه مشخصی است که نظارت کافی و دقیق برعملکرد آنها در ابعاد مختلف انجام میشود، اما کار خیلی گسترده است، بسیاری از مسایل در سطح نظریه و شفاهی ساده خواهد بود اما برای عملیاتی شدن، بسیار دشوار است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس در پاسخ به این سئوال که آیا بهتر نبود مدیر مدرسهای که از نظر افکار عمومی رفتارش یکی از علتهای وقوع حادثه میتواند باشد، تا زمان نهایی شدن بررسیها، کنار گذاشته میشد؟ گفت: آنوقت اگر بررسیهای کارشناسی نشان میداد مدیر مقصر نیست، افکار عمومی پاسخ میدادند؟ نمیتوان بهصرف اینکه موضوعی نزد افکار عمومی به شکلی جلوه داده شده است، با یک مدیر یا یک معلم برخوردی غیرمنطقی و غیرمستدل و مستند داشت.
آذری تصریح کرد: مطمئن باشید که شخصا حاضر نیستم در مسائل کاری، سیاستبازی کنم، صرفا و بهخاطر اینکه در نظر افکار عمومی مدیرکل خوبی جلوه کنم، نیروی انسانی ارزشمند خود را فدا نکرده و نخواهم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: هر رفتاری باید در چهارچوب ضوابط، مقررات و براساس عقل و خرد انجام شود.