arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۸۲۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

بازی خطرناکی که اردوغان آغاز کرده است!

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تلاش می کند بحران فساد مالی را که ابعاد نگران کننده ای به خود گرفته است، مهار کند. او استقلال دستگاه قضایی را زیر سوال برده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرانس بیست و چهار نوشت: نخست وزیر ترکیه با زیرسوال بردن قوه قضاییه وارد بازی خطرناکی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تلاش می کند بحران فساد مالی را که ابعاد نگران کننده ای به خود گرفته است، مهار کند. او استقلال دستگاه قضایی را زیر سوال برده است.

دولت ترکیه بلافاصله پس از بازداشت گسترده نزدیکان نخست وزیر که به فساد متهم بودند، از خود واکنش نشان داد و نیروهای پلیس و دادستانی را به سوء استفاده از قدرت متهم کرد. اردوغان به این انتقاد داشت که این عملیات بدون اطلاعات مقامات سیاسی اجرا شده است. در ادامه این بحران، افراد زیادی از سمت های خود برکنار شدند.

شورای عالی قضات ترکیه این رفتار (اردوغان) را محکوم و اعلام کرده است این کار، به منزله نقض قانون اساسی است. اما دولت نمی خواهد پاپس بگذارد و از دولت موازی سخن به میان آورده و وعده داده است آن را از میان برمی دارد.

منظور از دولت موازی، تشکلی مذهبی است که گمان می رود در دستگاه دولت نفوذ پیدا کرده است. این تشکل همان جنبش متعلق به فتح الله گولن است که از حدود پانزده سال قبل در آمریکا به سرمی برد اما همچنان در عرصه سیاسی ترکیه بسیار تاثیرگذار است.

اردوغان وارد بازی خطرناکی شده است زیرا او در حال بی اعتبار کردن قوه قضاییه است. این در حالی است که در سال های اخیر محاکمه های بسیار بزرگی در ترکیه برگزار شده است.

محاکمه هایی که در آن نظامیان و روسای سابق ستاد مشترک ارتش در جایگاه متهم قرار داشتند. آنان به تلاش برای کودتا علیه همین دولت عدالت و توسعه محکوم شدند. دادگاه حتی برخی از آنان را به حبس ابد محکوم کرد. همین دولت عدالت و توسعه اکنون می گوید قوه قضاییه بی طرف نیست و جانبدارانه عمل می کند. طبیعی است که ستاد مشترک ارتش نیز بخواهد افراد مذکور باردیگر محاکمه شوند. البته این درخواست هنوز مورد قبول واقع نشده است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
6
86
این اتفاقا اگه تو ایران افتاده بود که به رئیس جمهورش نشان لیاقت میدادن... یکی نیست بگه بابا اون پولا واسه ایرانه کسی از کشور شما دزدی نکرده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
78
13
امپراطوری عثمانی ات آرزوست اردوغان جان... درک می کنمت!! خیلی سخته...
نظرات بینندگان