arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

تلاش ارتش مصر برای انحلال مجلس سنا و عوام و کابينه دولت

اندکي پس از انتقال قدرت در مصر از حسني مبارک به شوراي عالي نيروهاي مسلح، ارتش اين کشور از تلاش براي انحلال مجلس سنا و عوام و کابينه دولت خبر داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اندکي پس از انتقال قدرت در مصر از حسني مبارک به شوراي عالي نيروهاي مسلح، ارتش اين کشور از تلاش براي انحلال مجلس سنا و عوام و کابينه دولت خبر داده است.

به گزارش پرس تی وی اين خبر در حالي انتشار يافته است که مبارک، رئيس جمهور پيشين مصر، پس از هجده ‌روز انقلاب مردمي عليه حکومت وي در اين کشور، جمعه (22 بهمن) قدرت را به شوراي عالي نيروهاي مسلح منتقل کرد.

بنابر آخرين گزارش‌ها، محمد طنطاوي وزير دفاع مصر رياست شوراي عالي نيروهاي مسلح اين کشو را بر عهده دارد.

در همين حال، حزب اخوان‌المسلمين اصلي‌ترين جريان سياسي مخالف دولت مبارک در مصر، پس از انتشار خبر انتقال قدرت، تشکيل حکومت مردمي بر مبناي قانوني اساسي را که ضامن برقراري آزادي و حقوق بشر باشد، خواستار شد.

اداره امور کشور مصر پس از مبارک در حالي به شوراي عالي نيروهاي مسلح انتقال يافته است که عمر سليمان معاون رياست جمهوري و احمد شفيق، نخست وزير تازه منصوب اين کشور از مقامات سابق ارتش بوده‌اند، بنابراين برخي تحليلگران بر اين باورند که خواست مردم مصر براي دست‌يابي به آزادي و برگزاري انتخابات مردمي و اصلاحات سياسي هنوز تحقق نيافته است.

اين تحليلگران مي‎گويند، 30 سال حکومت نظامي در مصر، با اين تغيير نيز هم‎چنان در اين کشور ادامه خواهد داشت.

با اين وجود، اراذل و اوباش حامي رژيم حسني مبارک، جمعه (22 بهمن) در اقدامي بي‌سابقه در شهر قاهره پايتخت مصر، به روي آزادي‌خواهان اين کشور آتش گشوده‌اند.

اندکي پس از آن که آزاد‌ي‌خواهان مصري موفق شدند، چند ساختمان دولتي را در شهر بندري العريش به تصرف خود درآورند، اوباش حامي مبارک به سوي آنان شليک کردند.

آخرين گزارش‌ها حاکي از آن است که دست‌کم هزار تن از انقلابيون مصري در بند العريش با حمله به ايستگاه پليس براي آزادي زندانيان اين پايگاه تلاش کردند.

همچنين، بيش از 20 هزار تن از آزادي‌خواهان در بندر العريش تظاهرات خود را به سوي ساختمان مرکزي شوراي شهر ادامه داده‌اند.

ميليون‌ها مصري خواهان دموکراسي ‌در هجدهمين روز تظاهرات‌هاي گسترده در اين کشور، با تنگ‎تر کردن حلقه محاصره، کاخ رياست‌جمهوري و ساختمان راديو تلويزيون اين کشور را در شهر قاهره به محاصره خود درآورده بودند.
برچسب ها: ارتش ، مصر ، حسنی مبارک
نظرات بینندگان